De amandel bloeit...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Joost de Vos
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 20:58
Contacteer:

De amandel bloeit...

Bericht door Joost de Vos » zo 11 mar 2012, 21:06

Elk jaar in Februari of Maart gaan 75 procent van alle Amerikaanse bijen naar Californie voor de amandel bestuiving. De imkers vangen 160 dollar per kast als vergoeding klinkt leuk maar bekijk maar eens de onderstaande filmpjes van Micheal Pollan en een amandel imker. De bijen die neergezet worden tusen de amandelbomen worden tijdens hun bestuivingswerk bijgevoerd met maissiroop om op krachten te blijven. De bestuiving is voor de bijen dermate intensief dat ze na twee weken als vliegbij al sterven ze moeten dan vervangen worden door te jonge huisbijen die nog onvoldoende weerstand hebben. Lang niet zo mooi en idillisch dus als de amandel geschilderd door van Gogh.

http://imkers.blogspot.com/2012/03/de-a ... ie-75.html

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: De amandel bloeit...

Bericht door jasper-k » ma 12 mar 2012, 07:45

Best conflicterend om te lezen wat er onder het filmpje staat waarin de imkers in de kast werken:
"Bee's are surprisingly delicate, it takes time to build a hive, but it can collapse really quickly.”

als je dan ziet hoe ze de kast overhoop gooien en aan het rammen zijn met deksels en de kasten open laten staan begrijp ik wel dat de bijen het daar zwaar hebben. Dat die gasten zo ingepakt zitten is ook duidelijk want de bijen zullen niet heel vriendelijk zijn.
Getuigen van erg weinig respect voor je bijen, maar ja wat wil je met 12000 volken...
Met vriendelijke groet, Jasper

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: De amandel bloeit...

Bericht door Rikkie » vr 16 mar 2012, 09:46

Wat bizar is, is dat in het jodendom de amandelboom symbool staat voor geduld. De amandelboom is de eerst boom die daar in februari bloeit, (dit jaar was dat rond 8 februari) en de pas haar vruchten geeft in het late najaar. Als het je aanspreekt: De boom kan ons leren als het ware geduld te hebben, en als er dan een vrucht is, dan moet je die ook weer een poos laten liggen, want in eerste instantie is de amandel giftig (blauwzuur). Deze 2 verhalen samen, maken dat ik me goed wil realiseren waar de amandelen die ik wil eten vandaan komen. In elk geval niet uit Californie
:hive:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: De amandel bloeit...

Bericht door Ronnie76 » vr 16 mar 2012, 10:27

Hoi Rikkie,

Inderdaad een mooi punt dat je daar maakt. Ik ben lid op linked-in van een discussie groep "BEEKEEPING WORLD WIDE" en heb daar de link van Joost geplaatst nadat een ander persoon aangaf dat hij gecharmeerd was van de amandelbestuiving door beroepsimkers.
De beroepsimkers uit de V.S. die daar ook meelezen reageerden vervolgens dat ik er me niet mee moest bemoeien omdat ik maar een simpele achtertuin imker uit Duitsland ben en er geen weet van heb en dat zij toch wel zo'n liefde voor het vak en de bijen koesteren.......
Je kunt de discussie hier nalezen: http://www.linkedin.com/groups/hI-MY-NA ... dJXxq5JR81
Ik wil komend weekend als ik tijd heb een antwoord terugschrijven met een aantal feiten die onderandere ook worden aangedragen in de film "Das Geheimnis des Bienensterbens" (zie ook YouTube http://www.youtube.com/watch?v=jL1e5v83EDI).
O.a.:
- Het kunstmatig wakker en grootmaken van de volken in de wintertijd (=Stress)
- Het transporteren van volken, dagenlang, over duizenden van kilometers op vrachtwagens (=Stress)
- 75% van de totale bijenstand van de VS op 1 locatie samengebracht en de daaruit voortvloeiende risico's op verspreiding van ziekten en parasieten en de noodzakelijke medicatie die hierom wordt toegepast op hun volken met Terramycine en na de dracht een directe 1ste behandeling tegen de mijten (=Stress)
- Het laten vliegen op amandelbomen die tot zeer kort daarvoor nog met herbiciden en pesticiden zijn bespoten. (=Stress)
- Het invoeren van buitenlandse (Australische) koninginnen omdat er zoveel sterfte is dat ze zelf niet meer genoeg/goede koninginnen hebben om hun eigen bijenstand optimaal te kunnen houden. (bijen/koninginnen uit ander ander gebied moeten zich aanpassen aan nieuwe omgeving en kunnen in theorie ziekten meebrengen) (=Stress)
Veel konninginnen moeten in de VS na 11 maanden intensieve bestuiving al worden vervangen omdat ze dan gewoon compleet zijn uitgeput en op zijn.

Ik zou het plezierig en prettig vinden als er mensen zijn die, als ze mijn mening delen, mij willen ondersteunen in de discussie op Linked-in aangezien ik op dit moment alleen sta in deze discussie en geen bijval krijg van andere imkers. Dit terwijl deze discussie door imkers wereldwijd wordt gelezen. Alvast mijn dank !

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: De amandel bloeit...

Bericht door semar » vr 16 mar 2012, 20:20

maak je niet druk ronnie,
laat ze toch gewoon lullen,

Gewoon op zijn Hollands het zal me m´n reet roesten wat een of andere stome yank zegt!

Vriendelijk groet
Semar(Dominique)

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: De amandel bloeit...

Bericht door Rikkie » za 17 mar 2012, 23:12

Ronnie, ik zou er ook niet te veel energie in steken. Je hebt je deel aangedragen en als er zo gereageerd wordt, dan moet je wijste wezen. Dit kost je alleen maar veel energie en stress en daar worden je eigen bijtjes niet vrolijk van. Zorg maar goed voor je eigen bijen.
:hive:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De amandel bloeit...

Bericht door Oude Essink » zo 18 mar 2012, 10:39

Bijen zijn in Amerika niet inheems; bestuiving van de inheemse flora geschiedt niet door bijen. Sinds Columbus kreeg Amerika met bijen te maken; bijen in Amerika zijn er op puur commerciële basis. Doel van het houden van bijen is honingwinst (wat bij ons een potje honing is, is bij hen een ton honing) en bestuiving van landbouw- zaadteeltproducten (wat bij ons 10 hectaren appels zijn, worden bij hen al gauw 100 tot 1000 ha. met noem maar op). Door de verschillende doelstelling en de enorme schaalvergroting gaat iedere vergelijking met onze wijze van omgaan met bijen mank. Van normen die wij aanleggen zullen zij niets begrijpen evenmin als wij van de hunne.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten