naamplaatje voor op de bijenkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door Rikkie » wo 14 mar 2012, 23:48

beste imkers,
We zijn voor onze vereniging op zoek naar een maker van naamplaatjes voor op de bijenkast. Als aanduiding wie de eigenaar is van de kast. Het is, dacht ik, verplicht om je bijenkast van een naamplaatje te voorzien met naam, adres en telefoonnummer van de imkereigenaar. Wie heeft een tip?
Het gaat misschien wel om 15-20 verschillende eigenaren en evenzoveel kasten. Het is dus niet iets wat je via een website kan laten maken, die doen alleen maar veel van het zelfde ipv veel verschillende (van het zelfde plaatje) :be2:

Ik wacht het rustig even af :hive:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door Tieme » do 15 mar 2012, 11:06

Hallo Rikkie,

Bij schoenmakers (hakkenbar) kun je vaak naamplaatsjes laten maken. Deze kosten 6 tot 8 euro per stuk (aluminium).

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door cefas » do 15 mar 2012, 11:55

Op al mijn kasten staat inmiddels mijn imkernummer gespoten en op een broedkamers per kast heb ik mijn naam, adres en telefoonnummer op een gelamineerd papiertje vastgespijkerd.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door AndreasH » do 15 mar 2012, 17:38

Helemaal hip; QR codes: http://www.qurify.com/en/make_qr_codes_advanced/

Dat zijn die vierkante streepjescodes. Uit te lezen met een mobiele telefoon, en loopt tegenwoordig iedereen mee rond toch? :-) Ik heb van die dingen uitgeprint en op m'n kasten vast gelakt :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door semar » vr 16 mar 2012, 20:10

AndreasH schreef:Helemaal hip; QR codes: http://www.qurify.com/en/make_qr_codes_advanced/

Dat zijn die vierkante streepjescodes. Uit te lezen met een mobiele telefoon, en loopt tegenwoordig iedereen mee rond toch? :-) Ik heb van die dingen uitgeprint en op m'n kasten vast gelakt :-)

Hmm, dat is geloof ik een generatie ding, ik ken persoonlijk niemand met zo´n telefoon.
en wettelijk is dat ook niet voldoende.
je naam etc moet onuitwisbaar op je kast staan en niet een barcode.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door Oude Essink » vr 16 mar 2012, 21:53

Enige jaren geleden verdwaalde ik op een wandeling boven in de Luberon ( Z.Frankrijk) en was al ten einde raad toen ik tot mijn opluchting bijenkasten zag staan: "nu kan ik een imker bellen om mij te vertellen hoe ik hier weer uit kom" :D . Helaas, de imker vermeldde zijn naam niet en gaf geen contactmogelijkheid aan. Als ik het niet op andere wijze had overleefd, kon ik dit stukje niet schrijven.
Naam en contactmogelijkheid zijn voorgeschreven om bij ( dreigende) calamiteiten, de eigenaar van de bijen te kunnen traceren. Uit ervaring i.v.m. uitbraken Amerikaans VUILBROED weet ik hoe nuttig het is snel met de eigenaar te kunnen communiceren; ook andere gelegenheden zoal diefstal of dringende reden tot verplaatsen van bijen maken naam en contactaanwijzingen dringend nodig. Een code is niet voldoende.

Afbeelding

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door AndreasH » vr 16 mar 2012, 21:55

Had ik al gezegd dat m'n naam en telefoonnummer er gewoon in leesbare tekens op staat? Vast niet :-)
Anyway... Die code zegt iets compleet anders dan naam en telefoonnummer: "Afblijven! Deze bijenkasten zijn van MIJ!" ;)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door Ronnie76 » za 17 mar 2012, 08:30

Misschien dergelijke plaatjes laten maken en op de kasten plakken: http://bliktik.nl/nl/identiteitsplaatje ... elden.html
Bij de sleutelboer in de stad zijn ze meestel ook wel te verkrijgen.
Of misschien brandmerken: http://www.verstedenpapier.nl/winkel/co ... mpels.html

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door Oude Essink » za 17 mar 2012, 18:13

Beste goeiemoggel,
Stel ik zie deze kast ergens staan en ik zie, dat vandalen er in gerotzooid hebben. Hoe maak ik uit dat kastnummer snel op wie de eigenaar is en waar ik deze kan bereiken om hem te waarschuwen. Mooi niet volgens mij.
hennie oes

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: naamplaatje voor op de bijenkast

Bericht door cefas » zo 18 mar 2012, 12:24

Nummers zijn bekend bij NBV. Via hen, in kantoortijd, kun je vast een berichtje kwijt. Ik heb mijn verplichte adresje gewoon op de kast en normaal liggen mijn kastkaarten op de dekplank. Een van mijn mentoren gaf me de tip van het nummer op de kast en aangezien ik een prachtig logo van mijn nummer kon maken (al zeg ik het zelf :wink:, nr. 898 met van alle rondjes een raatzeshoekje) heb ik dat snel gedaan!
Bij ons in de stal zie je vanalles: metalen plaatjes, kunststof 'voordeur'-plaatjes, gelamineerde papiertjes, stickerlabels, watervaste stift.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten