Vanavond doppen brekken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Vanavond doppen brekken

Bericht door Ronnie76 » wo 06 jun 2012, 12:39

Ik heb op vrijdag 25 mei een aflegger gemaakt (Aalstermethode) en zou dus morgen de doppen moeten breken en de jongen koninginnen uit moeten laten lopen.
Als ik buienradar zo bekijk voor morgen wordt het morgen erg slecht weer met (onweer?) zware regenval. Dat wordt dus vanavond doppenbreken. Strafwerk dus met dit miezerige weer en bijen die niet in een stal staan :?
Nog tips ? (behalve dan het bouwen van een stal wat ik al voornemens was)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door Tieme » wo 06 jun 2012, 13:26

Mijn advies zou zijn om niet met de aalster methode te werken.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door LWPisa » wo 06 jun 2012, 13:31

Doen wat je moet doen volgens Aalster. Probeer het te doen op een tijdstip dat je licht hebt of anders met een hoofdlamp.

Ikzelf zou een raam met een kwaker in een apart kastje doen en wegzetten, of liever een paar kwakers met bijen in minikastjes, dan is de kans groter dat er 1 of meer lukken.

Lennard

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door Oude Essink » wo 06 jun 2012, 13:45

Ik zou ze mooi met rust laten. De kans dat de tuter uitzwermt is met dit weer nihil. Als het de komende dagen verbetert kun je alsnog anders lossen de bijen het zelf op door de kwakercellen "aan te vreten".

Hennie oes - iPad.

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door Thijs Corporaal » wo 06 jun 2012, 13:50

Hoi Tieme. Een reactie op jouw antwoord van Rony en tevens een vraag daarover,waarom niet werken met de aalster methode,wat is beter te doen dan.
Vriendelijke Groet Thijs :hive:

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door Ronnie76 » wo 06 jun 2012, 14:11

Oude Essink schreef:Ik zou ze mooi met rust laten. De kans dat de tuter uitzwermt is met dit weer nihil. Als het de komende dagen verbetert kun je alsnog anders lossen de bijen het zelf op door de kwakercellen "aan te vreten".

Hennie oes - iPad.
Dank Hennie ! Dat is een antwoord waar ik iets mee kan :P
Vrijdagochtend heb ik tijd en lijkt het s'ochtends droog te zijn, denk dat ik dan even de boel ga doorkijken.
Laatst gewijzigd door Ronnie76 op wo 06 jun 2012, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door Ronnie76 » wo 06 jun 2012, 14:18

Thijs Corporaal schreef:Hoi Tieme. Een reactie op jouw antwoord van Rony en tevens een vraag daarover,waarom niet werken met de aalster methode,wat is beter te doen dan.
Vriendelijke Groet Thijs :hive:
Ik vermoed te zien aan de avatar dat Thieme zijn eigen koninginnen kweekt. Leuk voor als je dat kan/doet (ik kan het inmiddels ook sinds het pinksterweekend na een 2daagse cursus te hebben gevolgd ) maar voor iemand die nog niet zo lang imkert is de Aalstermethode naar mijn mening een prima methode. Volgend jaar ga ik ook eerst zelf koninginnen kweken en laten bevruchten en vervolgens de afleggers maken.
Ik heb ondertussen direct na de cursus zelf overgelarfd met als resultaat 10 aangeblazen en inmiddels gesloten en gekooide doppen. Helaas zijn deze te laat gemaakt (ze moeten dus ook nog bevrucht worden) om ze in te voeren in de nu moerloze volken. De koninginnen (larfjes van een Celle F1) gaan naar een bevriend imker die ze laat bevruchten op de eilanden.
Daarna ga ik zelf weer opnieuw overlarven, laten bevruchten en wissel ik de moeren in mijn volken om.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 jun 2012, 14:55

De Bijen lossen het op hun tijd inderdaad zelf op , maar niet altijd zo wij gedacht hadden .

Vorige week maandag had ik bij een aantal volken doppen gebroken , en alles ging prima tot er vrijdagmiddag alsnog een zwerm vandoor ging :roll:
Blijkbaar een dop vergeten :o

Maar zij hebben het wel zelf opgelost .

Verder is bij mij dag 13 dag 13 door weer en wind .

Wanneer je dan een dag later de doppen in den morgen wil breken is dit ook vragen om een zwerm . Nooit voor een uur of drie in den middag doppen breken .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vanavond doppen brekken

Bericht door A.A. Staals » wo 06 jun 2012, 16:48

Tieme schreef:Mijn advies zou zijn om niet met de aalster methode te werken.
Tieme
Dit vraagt om uitleg. Aalster methode, uit de tijd dat die werd bedacht hield in: Vegers maken en deze gebruiken om ramen broed af te nemen en de hoofdvolken te versterken of door ze tijdens een dracht op de honing volken af te laten vliegen door uit de rij te zetten. In het volgend voorjaar werd verenigd om sterke volken te krijgen. (Dat gebeurd nu naar mijn idiee te weinig, aantallen tellen meer).
Tegenwoordig is deze methode als zodanig niet meer in gebruik. Alleen het maken van een veger is overgebleven. Naar mijn mening is dit de enige manier om met een minimum aan werk veel volken te beheren. Ook laat het maken van een veger zich goed combineren met het kweken van jonge koninginnen en maken van veel nieuwe volken.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten