Start hobby?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » ma 03 sep 2012, 21:57

Dag Allemaal,

Onlangs ben ik geinteresseerd geraakt in bijen houden.
Omdat ik geen overhaaste beslissingen wil maken heb ik besloten op internet veel informatie te verzamelen en zo kwam ik hier op het forum.
Ik heb inmiddels begrepen dat het 'winterseizoen' er zo langzamerhand aan komt, dus kan ik mooi de tijd nemen om mijn overwegingen te maken, wellicht met een start van de hobby in het nieuwe jaar.

Dit forum lijkt me de uitgelezen plek om eens lekker wat vragen af te vuren :D

Wellicht zijn de eerste vragen voor jullie wat de start van de hobby bij jullie heeft gekost en wat het jullie gemiddeld genomen in een jaar kost?
En hoeveel tijd is er minstens nodig per week?

Groetjes

Bart

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door edwins » ma 03 sep 2012, 22:44

Hoi Bart,
Zelf ben ik ook sinds korte tijd geïnteresseerd in bijen. Ik lees al een paar maanden alles wat ik kan vinden over het onderwerp en vind het steeds leuker en interessanter worden.

Maar het leukste lijkt me toch de praktijk. Ik heb al rondgekeken voor materiaal en een plek voor mijn kast(en), maar wacht er toch nog heel even mee. Omdat ik straks niet met materiaal wil blijven zitten als het toch niet zo leuk blijkt te zijn, wil ik volgend jaar een basiscursus volgen voordat ik zelf spullen ga aanschaffen. Eerst eens zien of de praktijk net zo leuk en interessant is. Mocht het gaandeweg de cursus toch echt gaan kriebelen dan is het materiaal zo besteld. Kan ik ook nog even doorsparen.

Ik raad je aan om eens te informeren bij een vereniging in de buurt. Wat mij opvalt is dat de meeste cursussen (bij mij in de buurt in ieder geval) al vol zitten voor het cursusjaar 2013. Er zijn blijkbaar veel meer mensen die het wel een leuke hobby vinden. Plaatsen zijn dus beperkt, en het zou zonde zijn een jaar te moeten wachten. Mocht je dus interesse hebben schrijf je dan snel in als je nog een plekje wilt vastleggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 04 sep 2012, 08:35

FrAgFo0d schreef:Dag Allemaal,

Onlangs ben ik geinteresseerd geraakt in bijen houden.
Omdat ik geen overhaaste beslissingen wil maken heb ik besloten op internet veel informatie te verzamelen en zo kwam ik hier op het forum.
Ik heb inmiddels begrepen dat het 'winterseizoen' er zo langzamerhand aan komt, dus kan ik mooi de tijd nemen om mijn overwegingen te maken, wellicht met een start van de hobby in het nieuwe jaar.

Dit forum lijkt me de uitgelezen plek om eens lekker wat vragen af te vuren :D

Wellicht zijn de eerste vragen voor jullie wat de start van de hobby bij jullie heeft gekost en wat het jullie gemiddeld genomen in een jaar kost?
En hoeveel tijd is er minstens nodig per week?

Groetjes

Bart
Bijenhouden is zeer leuk! Echt met de natuur bezig zijn en je zult zien dat je ineens dingen in de natuur op gaat merken die je eerst nog niet zag.

Tijd: in de winter weinig, in de zomer heel wat meer. Reken er in de zomer op dat je elke week/twee weken door de kast(en) heen gaat voor een inspectie of alles wel goed gaat. Dan natuurlijk nog honing slingeren e.d. Begin in ieder geval klein! Het liefst met 2 volken. 1 Volk kan, maar het nadeel is dat je dan niets kunt vergelijken. Meer dan 2 volken moet je als beginner niet doen. Ik heb op dit moment welf 3 volken (mijn 2e jaar), maar daarvan gaat er 1 na de winter weg als alles de winter overleeft. Het op weinig volken houden schijnt voor veel imkers nogal moeilijk te zijn.

Kosten: dat valt wel tegen. Je hoort/leest dat je altijd wel een kastje van iemand over kunt nemen. In de praktijk is dat bij mij zwaar tegen gevallen. Reken voor de cursus (absoluut doen!) rond de 120-130 euro. Een vuren spaarkast kost je nieuw, inclusief raampjes a.d. ook al gauw rond de 200 euro. "Betere" houtsoorten nog meer. Dan heb je ook nog een beroker, pak, gereedschap e.d. nodig. En volk(en) natuurlijk. Een zwerm kan je in de zwermtijd meestal voor een paar tientjes kopen, wil je een geselecteerd volk (Buckfast, Carnica), reken dan op 10 euro per raampje bijen. In totaal moet je, met 2 volken, toch al snel aan 700 euro denken om te starten. Maar bedenk wel: het begin is duur, daarna kan je wat terug verdienen door honing te verkopen. Rijk zal je er echter niet van worden, maar dat lijkt me niet nodig. Het genot van zo met de natuur bezig zijn is onbetaalbaar!

Om teleurstelling te voorkomen: zoek een standplaats voordat je alles aanschaft.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door renske » di 04 sep 2012, 09:34

Het is een geweldige hobby en ik zou je aanraden de beginnerscursus te doen en/of een tijdje mee te lopen met een ervaren imker.
Om antwoord te geven op je vragen:
De schatting van Santtu komt overeen met mijn ervaring. Maar voor dat geld heb je nog geen honingslinger/zeef/ontzegelbakken etc. Die kan je vaak wel lenen of gebruiken van de vereniging, dus die hoef je ook niet direct aan te schaffen.
Verder kost het je jaarlijks per volk ook nog een euro of 50 aan voer, bestrijdingsmiddelen, kunstraat, e.d.
Dit jaar (mijn 3e zomer) hebben ze me denk ik voor het eerst bijna niets gekost. Ik kon wat volkjes verkopen en heb wat honing geoogst voor eigen gebruik. Dus dat hoef ik dan niet meer te kopen.
Je investering in kasten e.d. terugverdienen met honing gaat volgens mij niet lukken als kleine imker, maar goed een hobby mag ook geld kosten.
Qua tijd (bij mij voor gemiddeld 4 volken): vanaf april tot en met september een halve dag per week voor controle, ramen insmelten, kasten schoonmaken, honing slingeren, oude raampjes schoonmaken, voeren, observeren e.d. In de winter wat voorbereiden, raampjes timmeren, nieuwe kasten schilderen, en lezingen bijwonen.
Waar je ook nog rekening moet houden is dat je veel spullen hebt, die je ergens op moet kunnen slaan (reserve kasten, raampjes, honingkamers, voerbakken, etc.).

Succes ermee!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » di 04 sep 2012, 20:50

Bedankt voor jullie reacties. Ik had inderdaad al gekeken naar welk soort dan voor mij geschikt zou zijn en dat zou buckfast zijn :)

@renske je geeft aan en dagdeel per wel, hoeveel daarvan is dan thuis en hoeveel is buitenshuis.
Dat vraag ik omdat mijn vrouw (terecht) denkt: 'jij met je hobbies, dan zie ik je nooit'

Verder vroeg ik mij af welke kast nu de meest gebruikte is, ik zie er nogal wat de revue passeren, maar er zal voor elke kast een voor en een nadeel zijn. Wat gebruiken jullie en waarom? Wat zijn adviezen daar in?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Erik Konijn » di 04 sep 2012, 21:21

Betrek gewoon je vrouw erbij, ze gaat het steeds mooier vinden. Bij mij staan ze in de achtertuin en mijn vrouw en kinderen lopen er geregeld heen. ( ook een stuk ontspanning) :D
het blijft altijd interessant.

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » di 04 sep 2012, 21:46

Hahaha mijn vrouw is nog bang voor het gefladder van vlinders ;)
Ik zou ze graag in de tuin zetten, maar die is te klein.
Daarbij heb ik buren die maar al te graag mij mijn tuin uit roken met joints.
Ook mijn zoontje is nog iets te jong om te begrijpen hoe bijen werken.

Ik heb al gezien dat de vereniging hier een bijentuin heeft waar nog plek is.
Ik hoop dan maar dat het niet teveel geld kost. Anders is een volkstuin wellicht interessant.

Welke kasten gebruik jij?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 04 sep 2012, 22:02

Zelf gebruik ik spaarkasten, dat is denk ik in Nederland het meest gebruikt. Kijk welke kasten men bij de cursus gebruikt. Het is handig als je dezelfde maat aanhoudt i.v.m. het overnemen van een volk.

Als je op een volkstuincomplex mag staan, moet je wel zachtaardige bijen hebben, zoals ik uit ervaring kan vertelen.... :oops: Tegen blowende buren zijn F16 bijen juist weer handig :lol:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door semar » wo 05 sep 2012, 08:54

Santtu Pikkarainen schreef: Tegen blowende buren zijn F16 bijen juist weer handig :lol:

welnee, ik heb regelmatige een jointje als rookmaker bij de bijen.
werkt net zo goed als een beroker of cigaret.

voor de bijen is rook rook, voor de buren niet :lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op wo 05 sep 2012, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door renske » wo 05 sep 2012, 13:29

Ik heb de bijen thuis staan, dus kan dat niet zo zeggen. Ik gok op 60% tijd voor de controles, dus buitenshuis, de rest is voorbereiding etc.
Je vrouw erbij betrekken is een goed idee. Mijn man vind honing slingeren geweldig en zorgt dat de honing in de potjes komt.
Ik heb Segeberger kasten, simplex formaat. Segeberger kasten zijn lichter dan houten kasten, dus beter voor mijn rug.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten