Start hobby?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
FrAgFo0d
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 21:58
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » wo 05 sep 2012, 15:52

Santtu Pikkarainen schreef:Zelf gebruik ik spaarkasten, dat is denk ik in Nederland het meest gebruikt. Kijk welke kasten men bij de cursus gebruikt. Het is handig als je dezelfde maat aanhoudt i.v.m. het overnemen van een volk.

Als je op een volkstuincomplex mag staan, moet je wel zachtaardige bijen hebben, zoals ik uit ervaring kan vertelen.... :oops: Tegen blowende buren zijn F16 bijen juist weer handig :lol:
Ja ik had het gelezen.... F16 bijen... Je bedoelt en nestje hoornaars... (rot beesten)

renske schreef: Ik heb de bijen thuis staan, dus kan dat niet zo zeggen. Ik gok op 60% tijd voor de controles, dus buitenshuis, de rest is voorbereiding etc. Je vrouw erbij betrekken is een goed idee. Mijn man vind honing slingeren geweldig en zorgt dat de honing in de potjes komt. Ik heb Segeberger kasten, simplex formaat. Segeberger kasten zijn lichter dan houten kasten, dus beter voor mijn rug.
Ok dus van de 4 uur per week, ben je ca 2,5 uur buiten. Klink als acceptabel
Mijn vrouw wil vast wel de honing raten zien. Maar de bijen niet :)

Ik lees dus bel over spaarkasten en segeberger kasten wellicht moet de keuze ook zijn waar kun je het meest van vinden en welke zijn in aanschaf het goedkoopst.

Ik denk dat ik de NVB in Flevoland maar eens ga vragen hier over het hoe en wat.

Wat kost eigenlijk zo een lidmaatschap?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Erik Konijn » wo 05 sep 2012, 17:22

Ik gebruik dadant en spaarkasten. Als je buckfast neemt kunnen die volken aardig groot worden dus heb je maar 12 ramen door te zoeken op dadant. Bij spaarkast moet je dan 2 broedkamers doorspitten. :think:

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 06 sep 2012, 08:20

Erik Konijn schreef:Ik gebruik dadant en spaarkasten. Als je buckfast neemt kunnen die volken aardig groot worden dus heb je maar 12 ramen door te zoeken op dadant. Bij spaarkast moet je dan 2 broedkamers doorspitten. :think:
Maar dadant is wel weer zwaarder om mee te werken. Elk voordeel heeft z'n nadeel... ;-) Bedenk ook of je met de bijen wilt gaan reizen. Als je dat doet zijn lichte kasten (Segenberger) een groot voordeel. Zit je in een bosomgeving, dan zijn ze wel weer kwetsbaarder voor spechten en muizen.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Ewout » do 06 sep 2012, 09:11

FrAgFo0d schreef: Ik lees dus bel over spaarkasten en segeberger kasten wellicht moet de keuze ook zijn waar kun je het meest van vinden en welke zijn in aanschaf het goedkoopst.
Een segeberger kast is een piepschuimkast die de raammaten heeft van een spaarkast, dus qua uitwisselbaarheid van volken is dat net zo goed een spaarkast. Segeberger is niet duur, rond de 100 euro voor een complete kast. Een nieuwe spaarkast koop je niet voor dat geld, als je 'm zelf in elkaar zet kan dat wel veel goedkoper (60 euro inclusief lak?).

FrAgFo0d
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 21:58
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » do 06 sep 2012, 09:57

Altijd mooi: veel overweeg punten.
1 broedkamer klinkt leuk, maar lichtgewicht (mogelijkheid makkelijk te verplaatsen) klinkt ook goed.

Is een Segeberger simplex groter of kleiner dan een spaarkast?

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Schussboelie » do 06 sep 2012, 10:04

FrAgFo0d schreef:Altijd mooi: veel overweeg punten.
1 broedkamer klinkt leuk, maar lichtgewicht (mogelijkheid makkelijk te verplaatsen) klinkt ook goed.
Zorg vooral dat je de juiste dingen in de juiste context vergelijkt.
De keuze voor Segerberger of niet (kunststof vs hout) is een kwestie van gewicht.
Dadant vs Simplex vs spaarkast is een kwestie van maat.
Een volle houten Dadant weegt niet meer dan een volle houten simplex kast.
Ja, bij simplex zijn de segmenten kleiner maar je hebt er dan ook meer van nodig.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 06 sep 2012, 10:18

FrAgFo0d schreef:Altijd mooi: veel overweeg punten.
1 broedkamer klinkt leuk, maar lichtgewicht (mogelijkheid makkelijk te verplaatsen) klinkt ook goed.

Is een Segeberger simplex groter of kleiner dan een spaarkast?
Simplex en spaarkast zijn qua raammaat hetzelfde. Alleen de buitenmaat van een simplex is als ik het goed heb groter dan de spaarkast. Het voordeel van spaarkast t.o.v. een dadant is dat de losse delen lichter zijn, dus makkelijker te tillen. Een nadeel is dan weer dat een spaarkast hoger wordt.

Kunststof v.s. hout: kunststof is lichter, isoleert iets beter en rot natuurlijk niet. Het is minder natuurlijk en niet makkelijk te repareren als je spechten op bezoek hebt gehad.

Dadant v.s. spaarkast/simplex: behalve het gewicht (ook van de raampjes!) raad ik je aan het type te nemen dat bij jou in de buurt gangbaar is. Dit i.v.m. eventuele uitwisseling van raampjes. Je kunt een dadantvolk niet zomaar in een spaarkast zetten.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Ewout » do 06 sep 2012, 11:04

Santtu Pikkarainen schreef:Dadant v.s. spaarkast/simplex: behalve het gewicht (ook van de raampjes!) raad ik je aan het type te nemen dat bij jou in de buurt gangbaar is. Dit i.v.m. eventuele uitwisseling van raampjes. Je kunt een dadantvolk niet zomaar in een spaarkast zetten.
Wat mij betreft een argument wat overgewaardeerd is: een schudzwerm (of zoals uiterst gebruikelijk in de US: package bees) of een gewone zwerm werkt uitstekend als je een volk schoon wilt aannemen in een nieuwe kast: je hebt dan een broedloze periode en je kunt direct behandelen tegen varroa...

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 06 sep 2012, 11:27

Ewout schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Dadant v.s. spaarkast/simplex: behalve het gewicht (ook van de raampjes!) raad ik je aan het type te nemen dat bij jou in de buurt gangbaar is. Dit i.v.m. eventuele uitwisseling van raampjes. Je kunt een dadantvolk niet zomaar in een spaarkast zetten.
Wat mij betreft een argument wat overgewaardeerd is: een schudzwerm (of zoals uiterst gebruikelijk in de US: package bees) of een gewone zwerm werkt uitstekend als je een volk schoon wilt aannemen in een nieuwe kast: je hebt dan een broedloze periode en je kunt direct behandelen tegen varroa...
Da's ook weer waar....

FrAgFo0d
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 21:58
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » do 06 sep 2012, 13:01

Santtu Pikkarainen schreef:Dadant v.s. spaarkast/simplex: behalve het gewicht (ook van de raampjes!) raad ik je aan het type te nemen dat bij jou in de buurt gangbaar is. Dit i.v.m. eventuele uitwisseling van raampjes. Je kunt een dadantvolk niet zomaar in een spaarkast zetten.
Ik heb in de bijentuin iig Segebergers gezien. Dus wat dat betreft kan de keuze snel gemaakt worden nav de prijs van een Segeberger Simplex danwel de Spaarkast.
Ewout schreef: Wat mij betreft een argument wat overgewaardeerd is: een schudzwerm (of zoals uiterst gebruikelijk in de US: package bees) of een gewone zwerm werkt uitstekend als je een volk schoon wilt aannemen in een nieuwe kast: je hebt dan een broedloze periode en je kunt direct behandelen tegen varroa...
Euuhhh jaja... *Jargon alert*
vertaal dat eens voor mij ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten