Wintervoedering

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Wintervoedering

Bericht door De moerasimker »

Ik mag graag struinen op internet zo ook op yuotube wat mij verbaast dat er zowel in Oostbloklanden en America/Canada s'winters wordt bijgevoerd met suikerdeeg en of candy.
Daar zijn de winters kouder en langer als hier ,
Waarom doen wij dat niet.

Groet Gerard,
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jaap v.Popering »

Waarom dit niet door veel Imkers gebruikt wordt weet ik niet . Ik heb deze week mijn volken gecontroleerd, en bij zeven volken een zak van 2/12 Kg uit voorzorg op de tros neergelegd .

P.S Ik stuur je een P.B

Jaap v P
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Erik Konijn »

Volgens mij heet dat drijfvoeren net voor de dracht. Bij bestuiving imkers in kassen wordt het ook gedaan, in ieder geval bij ons. Als ik als hobby imker moet gaan bijvoeren, heb ik tekort wintervoeding gegeven.Dit wil ik voor wezen dus genoeg geven.
Vorig jaar had ik ook bijgevoerd maar kreeg al een zwerm op koninginnendag. Ik denk dat het kwam door het voeren.
De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door De moerasimker »

Wat zij doen is volgens mij geen drijfvoeren als je de beelden bekijkt ligt er soms meer als 1 meter sneeuw dus hardje winter,
wij gebruiken soms fondant voor bij voeren als de volken teweinig voer hebben maar volgens mij is het voor hun gewoon onderdeel van de werkwijze.

Groet Gerard,
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het is natuurlijk maar de vraag dat het gras elders altijd groener is (wat sommigen wel denken).
Ik moet er niet aan denken om nog de volken te moeten bijvoeren = extra handelingen = extra werk.

Ik heb tot heel laat suikerwater gevoerd. Eigenlijk veel te laat, maar dat kwam ook omdat de volken toch nog veel voer hebben verbruikt in plaats van opgeslagen. Het gevog is dat mijn bijen nu nog een prima voervoorraad hebben. Overigens is het nog echt geen lente (ondanks de warme temperaturen). Ik maak me dan ook nog niet echt druk. Nu stimuleren met wat dan ook is helemaal geen goed idee.

gr
JP
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik voer in de herfst al mijn volken ongeveer dezelfde hoeveelheid voer , maar in de winter blijken er altijd volken tussen te staan die wat aan de krappe kant zitten of te veel aan de zijkanten opgeslagen zodat zij aan de achterkant van de voorraad dreigen te geraken . Wanneer zij daar zijn kunnen zij in de winter niet meer naar de zijkant uitwijken en zullen dood gaan van de honger met soms nog 10 Kg voer aan de zijkanten . Dit is veilig op te lossen met een zak suikerdeeg op de tros neer te leggen en kan niet tot drijfvoeren gerekend worden

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik voer in de herfst al mijn volken ongeveer dezelfde hoeveelheid voer
Tja dan moeten ze wel onder exact dezelfde omstandigheden gehouden worden en ook dezelfde grootte hebben, anders krijg je teveel verschillen.
Zelf merk ik (ook) dat het ene volk het andere niet is (alhoewel het goed is om te streven naar homogene volken). In het ene volk zit meer spurt dan het andere en vraagt dan ook meer voedsel of groeit gewoon groter uit. Ik voer daarom toch ook meer op volk niveau. Neemt het ene volk wat minder op, sla ik een keer over. Neemt een volk veel op, dan zet ik er een bakje etc. Verder voer ik dus altijd een overmaat Jaap! zodat ik nu niet hoef te werken met voederdeeg. Niet dat ik er tegen ben, maar meer dat ik dat extra werk niet wil hebben. Per jaar kan ik er meestal zo'n 3 a 4 hele voerramen in het voerjaar eruit halen aan extra voer. Ik haal alleen de gehele verzegelde ramen eruit. Half verzegelde ramen laat ik zitten of hang ik over.
JP
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Verder voer ik dus altijd een overmaat Jaap! zodat ik nu niet hoef te werken met voederdeeg. .
Ook bij mij zijn er volken bij met een overmaat van diverse ramen verzegeld voer . maar dit is dan altijd naast het broed opgeslagen , en volgende week voor de Bijen niet te bereiken . Met wat meer volken hanteer je altijd wat andere methodes denk ik .

Jaap v P
De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door De moerasimker »

Ik heb in al die 30 jaar dat ik bijen heb nog nooit s'winters bijgevoerd gezien vorig jaar, door dat late wintertje de bijen een beste knauw hadden gekregen,
toch ook maar eens wat apifonda op een aantal volken leggen het heeft vast nut anders deden ze dat daar in de landen met kouder klimaat het ook niet.

groet gerard,
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door semar »

De moerasimker schreef:Ik heb in al die 30 jaar dat ik bijen heb nog nooit s'winters bijgevoerd gezien vorig jaar, door dat late wintertje de bijen een beste knauw hadden gekregen,
toch ook maar eens wat apifonda op een aantal volken leggen het heeft vast nut anders deden ze dat daar in de landen met kouder klimaat het ook niet.

groet gerard,
daar kun je niet zomaar vanuit gaan , wie weet worden de volken wel opgepept om in het zuiden over een maand in de bestuiving te worden ingezet.

10 kg suiker in de winter is al 35 jaar genoeg, wat jaap eerder opmerkte van volken die van het voer worden afgesneden kun je voorkomen door ze voor het voeren op 8 of kleinere volken op 7 of zelfs 6 ramen te zetten met een honingbak met klimraat eronder (bedenk dat een volk in de winter flink krimpt).
net als moeresimker kijk ik dan vroeg in het voorjaar (mrt) of somige vlken íets extra nodig hebben.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten