Landbouw vergif

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door jomme » wo 27 feb 2013, 13:04

maartenkleijne schreef:Er is niks mis met het fundamenteel met elkaar oneens zijn.

Overtuigen gaat dan niet lukken Doorzeuren is een optie maar ongezellig.

Blijft over: respect voor de ander die het anders ziet, toch?
Haha het wordt hoog tijd dat die beesten weer beginnen vliegen, kunnen we ons daar weer mee bezig houden :be8: :be8: :be8: :D

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door Jeroenvt » wo 27 feb 2013, 13:25

Tsja, dat gebeurt ieder jaar als de winter te lang duurt, dan wordt het steeds gezelliger op dit forum, not. :be5:
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door p.zwartepoorte » wo 27 feb 2013, 14:48

:clap: :D
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Landbouw vergif

Bericht door alfa vulgaris » wo 27 feb 2013, 16:49

Sorry als iemand mijn bijdrage eventueel als naar ervaart.
Ik denk dat sommigen iets niet willen zien,waarschijnlijk kunnen velen dit niet zien.

Je moet kunnen rekenen...meningen of zogenaamde ervaringen tellen dan niet meer.
Ik kom er vast op terug.

Ik heb nog een leuke...misschien voor Jaap:
Koolzaad wordt naar ik meen ook behandeld met neonics, maar dan bijvoorbeeld wel 20 x minder erop dan op mais. Het is maar even dat je het weet.

Om over dit onderwerp een deugdelijke uitspraak te kunnen doen moet je weten waar je het over hebt.
Het gaat over concentraties en opname daarvan,omdat men weet dat het gif potentieel dodelijk is...ook voor bijen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 feb 2013, 17:53

alfa vulgaris schreef: ..misschien voor Jaap:
Koolzaad wordt naar ik meen ook behandeld met neonics, maar dan bijvoorbeeld wel 20 x minder erop dan op mais. Het is maar even dat je het weet.

Om over dit onderwerp een deugdelijke uitspraak te kunnen doen moet je weten waar je het over hebt.
Het gaat over concentraties en opname daarvan,omdat men weet dat het gif potentieel dodelijk is...ook voor bijen.
Het zal waarschijnlijk een behandeling tegen de glanskever zijn ... :think: Mijn advies is dan ook om je bijen niet op of nabij dit perceel te plaatsen . :naughty:

Wanneer het areaal voldoende is voor een volk of 30 . mag ik dan naam en het telefoonnummer van die teler .?? :whistle: :D

Jaap v P

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door HeHo » wo 27 feb 2013, 18:06

Alfa je schrijft ik meen koolzaad ook behandeld met enz enz
En je schrijft meningen tellen niet mee.

conclusie je eigen tekst telt niet mee.
kom op met die berekeningen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Landbouw vergif

Bericht door alfa vulgaris » wo 27 feb 2013, 20:46

alfa vulgaris schreef:
alfa vulgaris schreef:Die Prof. Bonmatin iedereen kent hem vast van zembla, had na 48 uur de helft van z'n bijen dood met 0.1 microgram per kg.

Nu mag er in menselijk voedsel dus 0.05 milligram per kilogram zitten das 50 microgram per kilogram hebben ze me geleerd.

We hebben het over imidacloplorid.
Hey maar HeHo,

ALs het nou klopt wat ik daar opgeschreven heb dan kun je op je eigen vingers denk ik wel natellen dat het nog een wonder is dat we nog zoveel bijen hebben.

Ik geef grif toe ik heb het oppervlakkig bestudeerd en weet niet of dat de wetgeving omtrend residuen van deze stof nog steeds exact zo van kracht is maar dit lijkt me toch wel eens even het bestuderen waard om eens inzicht te krijgen over waar we het nu eigenlijk over hebben.
Mensen en bijen eten toch van dezelfde planten?

Mijn eerste indruk van dit gebeuren is dat ik me afvraag of hier wel goed over na is gedacht.
We hebben het over een insecticide en des te meer de bij daar van binnen krijgt des te sneller wordt ze minder en des te eerder gaat ze dood.
Daarom wordt het toch gekocht om van beesies af te zijn?

Het spul breekt ook amper af...lekker als je waterspiegel 60 cm onder zeeniveau zit :geek:
Opmerkelijk....in zoverre ik mezelf nu geÏnformeerd heb heeft koolzaad de laagste dosering imidacloplorid van alle gewssen die behandeld zijn.

Haha activisten,milieubeweging.....ik probeer m'n verstand te gebruiken en ben bezorgd om m'n bijen,mezelf,ons eco systeem de volgende generatie.

Ik ben nu 2,5 jaar bijenhouder en erken dat de varroa mijten een grote bedreiging voor de honingbij zijn, maar als deze stoffen al niet een probleem zijn dan lijkt het mij op dit moment onvermijdelijk dat de neonics het wel worden.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door marc » wo 27 feb 2013, 21:06

Op het koolzaad wordt heel dikwijls gespoten.
Wat de kevers betreft, zowel tegen de glanskever (voor de bloei) als tegen de snuitkever (tijdens de bloei). Veel landbouwers gebruiken daar Calypso voor (thiacloprid) op aanraden van hun fytohandel.
Het gaat zelfs heel ver tegenwoordig. Landbouwers krijgen automatisch sms'jes van de fytohandel (of waarschijnlijk een overkoepelend bureau) dat het tijd is om ... te spuiten en dat het product voor hen in voorraad is bij hun vertrouwelijke fytohandel te ...
Gemakkelijk toch :(

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door HeHo » wo 27 feb 2013, 21:37

http://www.bayercropscience.nl/bayer/cr ... soHorti_NL

volgens Bayer niet schadelijk voor bijen en hommels.

als die ook maar enige twijfel hadden stond dit hier niet.

groetjes Henk

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Landbouw vergif

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 27 feb 2013, 21:50

marc schreef:Op het koolzaad wordt heel dikwijls gespoten.
Veel landbouwers gebruiken daar Calypso voor (thiacloprid) op aanraden van hun fytohandel.
Het gaat zelfs heel ver tegenwoordig. Landbouwers krijgen automatisch sms'jes van de fytohandel (of waarschijnlijk een overkoepelend bureau) dat het tijd is om ... te spuiten en dat het product voor hen in voorraad is bij hun vertrouwelijke fytohandel te ...
Gemakkelijk toch :(
Volgens het artikel in Boerderij wordt in Nederland koolzaad niet behandeld.
http://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Blogs ... -1168837W/
Maar op de site van Syngenta heeft gestaan dat dit artikel in samenwerking met Boerderij tot stand gekomen is!
:o :o :doh: :doh: :o :o
Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 1&start=40
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten