honingfraude

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

honingfraude

Bericht door Jeroenvt » di 12 mar 2013, 09:37

Als vegetariër maakt het me niet zoveel uit dat er paardenvlees in de koeienlasagne zit, maar dit vind ik dan wel weer verontrustend, Chinese honing die via andere landen omgelabeld wordt, soms zelfs niet als honing getransporteerd en dan naar de VS: http://www.npr.org/blogs/thesalt/2013/0 ... nese-honey

Overigens wel een leuke link in het artikel naar een bedrijf dat zich hier wel zorgen over maakt: http://www.dutchgoldhoney.com/
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door Robbert » za 16 mar 2013, 11:13

Niet dat ik dit goedkeur maar het gaat wel nog steeds over honing toch?

Er zit maar een ding op mensen.....koop bij ons Nederlandse imkers!!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door Hans van der Post. » za 16 mar 2013, 15:51

Robbert schreef:Niet dat ik dit goedkeur maar het gaat wel nog steeds over honing toch?

Er zit maar een ding op mensen.....koop bij ons Nederlandse imkers!!
Zou het wat breder willen zien............. koop europese honing :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door Jeroenvt » za 16 mar 2013, 17:15

Robbert schreef:Niet dat ik dit goedkeur maar het gaat wel nog steeds over honing toch?

Er zit maar een ding op mensen.....koop bij ons Nederlandse imkers!!
Ja, er zit natuurlijk wel honing in, maar ik meen dat enige tijd geleden dergelijke technieken werd gebruikt om honing de unie in te krijgen vanuit China terwijl er een importverbod was ivm antibiotica. Dan wordt ik er toch weer minder blij van.

En in het kader van think global, act local, gewoon een lokale imker opzoeken en anders mag iets fairtrade-achtigs toch ook wel.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

wj.faber
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 14:11
Contacteer:

Re:wasfraude

Bericht door wj.faber » za 16 mar 2013, 17:55

Hallo Jeroen,
We kunnen wel bezig blijven met fraude, naast vlees en honingfraude kennen we ook wasfraude.
Je kunt het zelf vaststellen door een stukje kunstraat op te lossen in terpentine in een glazen potje. Als er een witte substantie onderin verschijnt is er geknoeid met parafine, stearine, o.i.d.
Zegelwas van je zelf daarentegen lost geheel op.
Bij mijn weten kun je alleen bij het Bijenhuis zuivere was kopen. Die eisen nl. bij elke partij was die ze kopen een certificaat met een analyse van de bestanddelen. De handel is minder kieskeurig en accepteert veelal (vanwege de prijs ?)afgekeurde partijen.
Accepteer ook geen kunstraat die je koopt bij een depot van het Bijenhuis als deze niet verpakt is in het papier met Bijenhuislogo. Ik heb daar vorig jaar een miskoop mee beleefd.De handelaar beweerde dat het zuiver was, nee dus, had ik kunnen weten, kwam niet van het Bijenhuis.
Zuivere kunstraat wordt duidelijk beter uitgebouwd dan de gefraudeerde, dus belangrijk om te weten.
Wytze Faber, Eelde.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door Jeroenvt » za 16 mar 2013, 18:13

@Wytze ben al weer een paar jaar van de kunstraat af. Kost misschien een paar kilootjes honing, maar natuurraat is zo mooi!

En daarnaast inderdaad geen rommel van dubieuze leveranciers en ook geen opstapeling van gif zoals dat normaal in vettige stoffen wel gebeurd.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door maartenkleijne » za 16 mar 2013, 18:24

In Rusland bestaan (bestonden tot voor kort) twee soorten honing: 'honing' en 'bloemenhoning'.
'Bloemenhoning' wordt net als bij ons door bijen uit bloemennectar gemaakt.
'Honing' wordt in Rusland door bijen genaakt uit vormen van suikerwater, daar komen dus geen bloemen aan te pas.
Beide soorten Russische honing werden/worden in de Nederlandse verkocht. De 'honing' is te herkennen aan de prijs en ziet er dun uit.

Probleem is ook dat de Nederlandse inkers net genoeg honing produceren voor de echte liefhebbers.
De rest van de consumenten (de meerderheid) is voor honing(ahctige) zoetigheid afhankelijk van wat de supermarkten importeren, dan wel afnemen bij de grote importeurs.

Persoonlijk koop ik alleen -zo nodig- homing uit bekende bron, mag ook uit het buitenland waar ook ter wereld, als ik maar weet welke imkers er achter zitten.
gr,
m

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door marc » za 16 mar 2013, 21:27

En dan heb je nog de imkers met maar 2 bijenkasten in de tuin die toch voor de ganse buurt en winkels meer dan een ton 'EIGEN' honing per jaar verkopen.
De marktverkopers die steevast eerste week april de mensen al HUN eerste honing van het jaar aanbieden (in grote getale).
Of de winkels die hun EIGEN honing verkopen en zelf geen bij hebben.
Vind ik even frauduleus, inlandse/europese honing of niet.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: honingfraude

Bericht door semar » zo 17 mar 2013, 13:11

maartenkleijne schreef: Probleem is ook dat de Nederlandse inkers net genoeg honing produceren voor de echte liefhebbers.
De rest van de consumenten (de meerderheid) is voor honing(ahctige) zoetigheid afhankelijk van wat de supermarkten importeren, dan wel afnemen bij de grote importeurs..
persoonlijk denk ik dat de gemiddelde consument daar minder mee bezig is dan het prijsverschil,
ik denk nl niet dat er in nederland zoveel échte liefhebbers´zijn die er zijn weten ons wel tevinden
(ieder jaar schoon op) in nederland is honing nu eenmaal niet zo populair als in duitsland en onze buitenlandse medelanders.
in ieder geval mijn ervaring.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Re:wasfraude

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 17 mar 2013, 13:45

wj.faber schreef:Je kunt het zelf vaststellen door een stukje kunstraat op te lossen, Zegelwas van je zelf daarentegen lost geheel op.
Wytze Faber, Eelde.
Wytze, je hebt het mij vorig jaar laten zien.
Van het kunstraat bleef een vieze drap onderin zitten.
Zegelwas bestond uit een mooie egale substantie.
Maar ook al onze reguliere leveranciers zijn niet in staat hun kwaliteit te waarborgen.
Zij KUNNEN niet weten wat de herkomst is, certificaat of niet.
Een collega imker vertelde mij afgelopen donderdag dat enige tijd terug van zijn raat (op verzoek van het Bijenhuis) een monster is opgestuurd naar Wageningen.
Resultaat?!.... vervuiling door Perizine.
Waswafels waren aangekocht bij de officiele verkooppunten.
Ook deze imker is inmiddels overgegaan naar het zelf maken van waswafels van eigen was.
En dat zouden we allemaal maar moeten gaan doen.
Wees zuinig op wat onze bijen voor ons maken en verzamelen.

En zolang er nog honing verkocht wordt BIJ de super voor € 1,18 pot/450gram :o
Ook is er nog steeds "belangstelling" van de consument naar nep-, resp. kunsthoning.
Ook dat schijnt nog verkocht te worden :shock: :shock:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten