Bijenhuis 3.0

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door p.zwartepoorte » ma 01 apr 2013, 20:21

Als je niks met nbv te maken wil hebben gewoon op zeggen en dan ben je overal van af :D en je houd de 60 euro in de zak
En als er hoop mensen opzegt dan merken ze dat echt wel :dance:
In 2011 wou ik cursus doen in Nijmegen Maar ze zijden het kosten 125 euro per cursus maar later is die verhoging bij gekomen toen was het 140 euro daar zat die 60 euro bij in maar ik wou dus geen lid worden van de nbv alleen de cursus volgen maar dat kon niet arpart toen heb ik maar besloten om geen cursus te volgen en via mentor en veel lezen op internet op dit forum vragen stellen
En bij andere imkers gaan kijken hoe het werkt met telen en enz
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 20:21

En even reageren op:"dat is slecht voor de uitstraling"... Dat is echt onzin. Welke uitstraling?
En welke uitstraling moet de NBV dan hebben? En waarom? Allemaal flauwekul.

He Paul,

ik ben fan van je stukjes. Vaak recht aan recht toe. Maar deze vond ik iets minder.
Hoezoe flauwekul? Ik probeer altijd mijn ziel en zaligheid erin te leggen. Wellicht was het niet goed beargumenteerd.

Welke uitstraling: het ging mij om de uitstraling van (democratisch) verenigd te zijn. Ik hecht zeer aan een vereniging MET inspraak van imkers en zie dat niet echt zitten bij een sticthing.
Verder heeft in het algemeen een vereniging ook niet echt een winstoogmerk. Het is mij ook een volkomen raadsel waarom dat Bijenhuis nog steeds in de vereniging zit. Ik zou willen zeggen: lees het boek van Wiep Top eens (met name H. 14). Je krijgt dan een prachtig mooi inkijkje in de historie van de vereniging.
Zo staat er op pag. 242 te lezen dat op de jaarvergadering van 1980 al werd voorgesteld om de afdeling Handel en de vereniging te ontkoppelen. Deze discussie is eigenlijk nooit weggeweest en is dus al 30 jaar oud. Ik heb het idee dat het huidige bestuur nog altijd de mening van de toenmalig voorzitter Ridder van Rappard (een enkeling hier op het forum heeft deze beruchte meneer nog meegemaakt) toegedaan is: deze introduceerde de term 'universele service' in de jaren zeventig. De vereniging moest haar taak breed oppakken en daarbij behoorde dus ook een imkerwinkel (pag. 240). Dat is dus klare nonsens. De vereniging moet die taken oppakken die de huidige tijd van haar verlangt.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op ma 01 apr 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 20:25

(maar als je kijkt naar andere verenigingen, dan valt het nog wel mee).
Dat is echt niet waar. Ik ben van een 6 a 7tal vergelijkbare verenigingen lid en NBV spant de kroon qua kosten!
In 2011 wou ik cursus doen in Nijmegen Maar ze zijden het kosten 125 euro per cursus maar later is die verhoging bij gekomen toen was het 140 euro
Dat is echt gigaduur. Bij onze op de lokale vereniging Antwerpen kost de beginnerscursus slechts 10 euro! Ik realiseer me wel dat dat dan weer uiterst goedkoop is.

gr.
JP

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door r0bpl0mp » ma 01 apr 2013, 20:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Kunnen we niet als (ex) NBV-leden hier een gezamelijk brief opstellen en die naar de voorzitter sturen? Kort door de bocht gezegd, kunnen we daar inzetten dat we helemaal geen bijenhuis 3.0 willen! maar juist een Bijenhuis-exit! Wat vinden jullie? Baadt het niet, dan hebben we toch onze mening verteld.
Dank je Jelte, vooral doen, die brief sturen, alhoewel ex-leden natuurlijk niets in te brengen hebben. Maar net zo goed kunnen de leden die vóór een Bijenhuis 3.0 zijn, ook een brief sturen. Met eventuele opmerkingen of vragen. En dan ben ik gelukkig op het punt waar ik begonnen ben: Wat vindt u van Bijenhuis 3.0? Voor en tegen argumenten, prima. Laat maar horen. Zo komt er op de ALV van de NBV echt een discussie van (alle, meer?) leden.

Rob

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 20:31

Alhoewel ex-leden natuurlijk niets in te brengen hebben
Ex-leden zijn natuurlijk niet voor niets ex. Hier loopt op het forum menig ex-NBV lid rond.
BTW kan jij ons een link bezorgen waar wij de plannen op kunnen beoordelen?

gr.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 01 apr 2013, 20:48

Enkele opmerkingen:
Waarom mensen die geen lid zijn van de NBV zich afzetten tegen het Bijenhuis begrijp ik niet. Ik heb als Nederlander toch ook geen stemrecht in Duitsland of België?

Het lidmaatschap van de NBV kost geen 75 euro, volgens mij was het 61 euro, maar ik kan er iets naast zitten. De plaatselijke afdeling kan (hoeft niet, maar is wel gemakkelijk) haar eigen opslag bij de contributie-inning door de NBV voegen. De NBV stort dan later de opslag terug in de kas van de plaatselijke vereniging.

De beginnerscursus die onze afdeling iedere 3 jaar houdt, organiseren we geheel op eigen initiatief. Ook het financiële plaatje is geheel voor onze eigen rekening, daar heeft de NBV geen enkele zeggenschap in. De suggestie door Paul dat de cursussen (door / van de NBV) duur zijn is niet steekhoudend, daarvoor is de plaatselijke afdeling verantwoordelijk. Uit eigen ervaring weet ik dat zo'n cursus veel kost en alle kosten kun je niet doorberekenen, dan wordt het onbetaalbaar. Je moet een bijenteeltleraar hebben (opgeleid door de NBV, dat wel), je moet lesmateriaal hebben, leslocatie, praktijkbegeleiders en noem maar op. Zo'n cursus zorgt wel voor nieuwe imkers en is de beste verzekering voor de continuïteit van de plaatselijke afdeling.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 21:01

Waarom mensen die geen lid zijn van de NBV zich afzetten tegen het Bijenhuis begrijp ik niet. Ik heb als Nederlander toch ook geen stemrecht in Duitsland of België?
Mocht je mij bedoelen; ik ben al bijna 15 jaar lid van de NBV, ook nu ik buiten NL woon. Hoe het juridisch precies zit weet ik niet precies, maar gezien mijn lidmaatschap kan ik gewoon meepraten, alhoewel ik niet meer bij een lokale vereniging zit.

gr.

PS voor degenen die het interesseren: ik hier heb hier (gemeentelijk) stemrecht in Belgie, maar ik moet me dan wel aangeven bij de kiescommissie.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 01 apr 2013, 21:16

Nee Jelte, ik bedoel niemand persoonlijk. Maar er wordt geschreven "ex-NBV leden", en dat begrijp ik niet.
vr.gr.

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door r0bpl0mp » ma 01 apr 2013, 21:51


jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door jan o. » ma 01 apr 2013, 22:40

Heb net de plannen gezien en ben er erg van geschrokken opeens zijn de werkplekken niet arbo veilig.
Volgens mij zijn die met eenvoudige ingrepen te verbeteren .Er komt vergaderruimte in zoals ik begrijp ook voor externe groepen/bedrijven maar op het ogenblik worden de vergaderruimtes in nederland niet volop bezet .Dan zal er een stukje horeca in komen waar weer een vergunning voor zal moeten komen daar zijn de buren niet blij mee.
Als je de tekening ziet kom je niet met 500.000 euro uit dus dat wordt meer en dan heb je je jaarlijks onderhoud en belastingen etc. Wie gaat dat allemaal betalen.
Valt de begroting en een beter uitgewerkt plan of een ondernemers plan ergens terug te vinden ?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten