Uitzending Radar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door renske » do 02 mei 2013, 12:01

Ongeacht of het allemaal klopt, heeft het wel effect.
http://bit.ly/Zvxmc5.
Ik vond het wel goed dat de gewone tuinier nu eens gewezen wordt op de slechte (en vaak onnodige) middelen voor de tuin. Veel mensen weten dat helemaal niet.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Manpad
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Manpad » di 07 mei 2013, 23:30

renske schreef:Ik vond het wel goed dat de gewone tuinier nu eens gewezen wordt op de slechte (en vaak onnodige) middelen voor de tuin.
Mee eens: geen round-up, geen slakkengifkorrels, geen mierendood... etc.
Maar dat werd volgens mij niet genoemd in de uitzending.

gr.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door LWPisa » vr 10 mei 2013, 15:28

De relatie tussen bijensterfte en imidacloprid is nogal lastig.
Voor imidacloprid en (insecten)fauna in oppervlaktewater vinden we wel redelijk harde verbanden:

http://www.rtl.nl/xl/#/u/083f3c48-cc5d- ... 960c1709c9

Lennard

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jvanveldhuisen » vr 10 mei 2013, 21:30

Manpad schreef:
renske schreef:Ik vond het wel goed dat de gewone tuinier nu eens gewezen wordt op de slechte (en vaak onnodige) middelen voor de tuin.
Mee eens: geen round-up, geen slakkengifkorrels, geen mierendood... etc.
Maar dat werd volgens mij niet genoemd in de uitzending.

gr.
Ik gebruikte vorig jaar slakkenkorrels in mijn tuin. Sorry, maar heb niet stil gestaan bij het feit dat dit wel eens slecht kan zijn voor de bijen.
Omdat mijn volk al in oktober voor de helft buiten de kast lag (dood) en na 1 nachtvorst de andere helft in de kast dood gegaan is, vraag ik mij nu af of dit door mijn eigen gestrooide slakkenkorrels gekomen is.....
Hoe nemen bijen dit dat op?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 mei 2013, 22:44

LWPisa schreef:De relatie tussen bijensterfte en imidacloprid is nogal lastig.

Lennard
Ik heb hier twee vraagjes over .
Weet Jeroen Versluis dit ook ??
En hoe lang is hij hiervan al op de hoogte ??, Dit omdat ik hem heb horen spreken dat er overtuigend bewijs zou zijn . :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 10 mei 2013, 23:09

Voor imidacloprid en (insecten)fauna in oppervlaktewater vinden we wel redelijk harde verbanden:
Dit kan natuurlijk prima, aangezien bijen niet op 'grote' wateren (sloten of meertjes) maar eerder van kleine (regen)plasjes, mos, regendruppels drinken of gewoon water uit de nectar halen.

gr.
JP

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door LWPisa » za 11 mei 2013, 08:41

Toen ik bij de UU ging werken had ik ook zo mijn bedenkingen maar Van der Sluijs is geen "bijensterfte-imidacloprid gelovige". Hij onderschrijft de algemenere mening dat "bijensterfte" te maken heeft met meerdere factoren (voeding, ziekten, pesticiden). Wat je in de media ziet zijn snap-shots van bredere uitspraken. De media worden deels gemaakt door gelovigen van allerlei aard die graag bepaalde zaken wel of niet horen.

Honingbijen, in tegenstelling tot muggenlarven en watervlooien die stiekum misschien een veel groter probleem hebben, spreken het publiek erg aan waardoor er allerlei krachten zijn die zich met hun welzijn bezighouden.

In de 4 jaar dat ik me bezig houdt met statistiek van sterfte is me 1 ding wel duidelijk: welke factor van belang is hangt af van waar je zit. Op sommige plaatsen doen bijen het heel slecht op andere heel goed, met enorm veel extra variatie veroorzaakt door imkers en het weer.

En...vaker een probleem binnen de biologie...zaken zijn gekoppeld waardoor je moeilijk harde oorzaak-gevolg relaties kan onderscheiden. Vaak is er op plaatsen waar veel bestrijdingsmiddelen aanwezig zijn ook sprake van een armzalige dracht. Nederland is wat dracht betreft op veel plaatsen echt slecht geworden, het is een overbemest-overbemaaid-sterk bebouwd-intensieve landbouwland met 17 miljoen inwoners op 200 x 300 km. Het bloemrijke kleinschalige extensieve landbouw landschap is verleden tijd, daarvoor moet je naar landen zoals Kroatie.

Het laatste monitorrapport van Romee en mij geeft een beeld van lokale variatie in sterfte voor Nederland. De grootste plus ervan is dat we "onverklaarde" sterfte kunnen kwantificeren, dit is sterfte die niet wordt veroorzaakt door (vooral) inadequate varroabestrijding en ander imkergedrag. En dus in de speciale gebieden kunnen gaan kijken wat er aan de hand is.

De onverklaarde sterfte zou wel eens met bestrijdingsmiddelen te maken kunnen hebben mede omdat uit laboratoriumproeven blijkt dat lage concentraties van de middelen subtiele effecten hebben en bepaalde middelen echt wel dik vet normoverschreidend in het milieu zitten (vraag de waterschappen). Het is noodzakelijk om dit uit te zoeken om rare macro-ecologische effecten te voorkomen. We hebben maar 1 milieu.

Je moet je realiseren dat het beeld van honingbijen in NL een vrij goed beeld is, NL heeft (samen met bijv. Oostenrijk) goede gegevens, waarbij "goed" ook relatief is, een geschat kwart van de imkers doet mee via vragenlijsten. In veel landen is dit VEEL slechter.

Wat een hoge/normale sterfte is hangt ook erg van je perspectief af.

Historische gegevens met een behoorlijke dekking zijn er eigenlijk niet...iemand een idee van de NL sterfte in 1932 of 1981?

En als je kijkt naar bijv. de "killer bees" wat ook gewoon honingbijen zijn dan is het aantal "wilde" volken in de laatste 70 jaar in delen van de Amerikas met 1000% toegenomen. Over welke sterfte hebben we het precies?

Apis florea, de superschattige dwerghoningbij, doet het ook goed als invasieve soort in Israel en stukken van Afrika.

De uitspraak van Einstein over het uitsterven van de mens nadat de bij uitsterft zou ik met een korrel zout nemen. Als ik moet gokken zou ik zeggen dat de honingbij goede papieren heeft om in een post-overbevolking-crisis wereld rustig te overleven. De mensenpopulatie zal verkleinen, vrijwillig of onvrijwillig en zeker als het klimaat terug gaat naar mondiaal tropisch zullen er honingbijen zitten (in holtes) op plekken met de juiste flora. Net als in de laatste 12 miljoen jaar.

Lennard

Link naar de monitor 2012: http://www.beemonitoring.org/Downloads/ ... n-2012.pdf
Laatst gewijzigd door LWPisa op za 11 mei 2013, 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 mei 2013, 09:46

[quote="LWPisa"]Toen ik bij de UU ging werken had ik ook zo mijn bedenkingen maar Van der Sluijs is geen "bijensterfte-imidacloprid gelovige". Hij onderschrijft de algemenere mening dat "bijensterfte" te maken heeft met meerdere factoren (voeding, ziekten, pesticiden). Wat je in de media ziet zijn snap-shots van bredere uitspraken. De media worden gemaakt door gelovigen van allerlei aard die graag bepaalde zaken wel of niet horen.
/quote]

Mijn vraag was enkel

Ik heb hier twee vraagjes over .
Weet Jeroen Versluis dit ook ??
En hoe lang is hij hiervan al op de hoogte ??,
Dit omdat ik hem heb horen spreken dat er overtuigend bewijs zou zijn .


Dit in verband met zijn stellige uitspraken ( niet de krantenartikelen ) op de lezingen van de bijenhouderij ik citeer ; Er is keihard bewijs dat de bijensterfte door de neonicotinoiden veroorzaakt worden want dat zijn systemische middelen .Einde citaat . En met deze uitspraken velen uit de bijenhouderij op het verkeerde been heeft gezet met alle gevolgen daarvan .:think: Zelfs zo ver gaat dat hij niet na kan laten om de onderzoekers van Wageningen in een zwart daglicht te plaatsen . Ook de kranten artikelen en uitzendingen zijn door zijn toedoen tot stand gekomen , en is hij daar zelf verantwoordelijk voor .

En dan nog iets over het oppervlakte water . Wanneer dit de oorzaak zou zijn dan was de verdwijnziekte in het vervuilde Westland begonnen ,en niet in de omstreken van Landgraaf het jaar 2000.

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door LWPisa » za 11 mei 2013, 12:53

Ah...antwoorden:

1) Ja.

2) Geen idee.

In persoonlijke dialoog is hij genuanceerder dan in de media.

Een deel van verhoogde sterfte zal zeker te maken hebben met bestrijdingsmiddelen, de vraag is alleen welk deel en waar. De acute gevallen in Duitsland en Italie waren ernstig.

Over verdwijnziekte kan ik niks zeggen. Al helemaal niet over de relatie tussen plek X, bestrijdingsmiddelen aldaar en bijenvolken die worden gehouden door imkers die allemaal dingen met bijenvolken doen. En vervolgens invullen in de enquetes dat ze wel of niet verdwijnziekte hebben.

Ik ken de verdwijnziektegegevens uit de internationale monitor en de wetenschappelijke discussie (er werd druk gesteggeld over wat nou de definitie precies is) en ik kan alleen zeggen dat er een dergelijk fenomeen bestaat maar dat het lastig is om het eenduidig te herkennen. En al helemaal om te associeren met verklarende factoren met op de achtergrond alle biologische variatie die eigen is aan de bijensterftedata.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 mei 2013, 13:44

LWPisa schreef:Ah...antwoorden:

In persoonlijke dialoog is hij genuanceerder dan in de media.

Een deel van verhoogde sterfte zal zeker te maken hebben met bestrijdingsmiddelen,

Lennard
Ik heb zelf zijn persoonlijk dialoog meegemaakt .

Dan zul jij zeker ook bekend zijn met de gegevens van de N.B.V. dat 70 % van de Imkers geen noemenswaardige bijensterfte heeft . Worden dan in die betreffende gebieden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt .??

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten