Uitzending Radar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » za 11 mei 2013, 14:41

Nee, in die gebieden hebben de bijen plotseling geen last meer van varroa.
Jos

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door LWPisa » za 11 mei 2013, 14:46

Mogelijk is zijn persoonlijke dialoog veranderd? Ik was er in der tijd zelf niet bij.

Bij volwassenen en zeker bij wetenschappers hoop je toch altijd dat meningen voortdurend veranderen op basis van nieuwe feiten. Ik ben die eerste die anderen daarop aanspreekt (alhoewel...hoe ouder ik word hoe meer ik afzie van discussies met "gelovigen"...maar bij Van der Sluijs is dat niet aan de orde, deel van mijn werk is het zo kritisch mogelijk zijn en ik beschouw hem niet als gelovige).

Nee de NBV gegevens zeggen me niks. Ik ken alleen de NCB (Romee) monitor gegevens omdat ik die zelf uitreken.

Hoe groot is de NBV steekproef? Over welk jaar hebben we het? Hoe zijn de gegevens verzameld? Waar staan de resultaten?

Zoals ik al eerder schreef is het zeer lastig om samenhangende zaken uit elkaar te trekken voor echte harde causale verbanden. De bijenhouderij speelt zich op vierkante kilometers af...5 km verderop kunnen zaken anders zijn. De steekproeven en blootstelling aan vanalles en nog wat zijn versnipperd, dat is statistisch nogal een uitdaging.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 mei 2013, 15:59

LWPisa schreef:
Bij volwassenen en zeker bij wetenschappers hoop je toch altijd dat meningen voortdurend veranderen op basis van nieuwe feiten. Ik ben die eerste die anderen daarop aanspreekt (alhoewel...hoe ouder ik word hoe meer ik afzie van discussies met "gelovigen"...maar bij Van der Sluijs is dat niet aan de orde, deel van mijn werk is het zo kritisch mogelijk zijn en ik beschouw hem niet als gelovige).
Lennard
Ja ... Nu de oorzaak van de verdwijnziekte meer en meer bekend is geworden , en de bijensterfte deze winter maar net boven de 10 % uit zal gaan komen ( en men dat normaal vind ) is natuurlijk niet vol te houden dat een gewasbeschermingsmiddel wat nog niet eens verboden is , de oorzaak geweest zal zijn . Voortschrijdend inzicht noemt men dat , en hoog tijd om met een ander inzicht aan te komen . Ik noem het onbetrouwbare standpunten en de reden hiervoor is dat niet aan de verdwijnziekte mee doe.

Kijk even op N.B.V. nieus van 10 april 2013 voor de Enquête .

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » za 11 mei 2013, 16:49

Jaap,
Volgens jouw redenering is dan evenmin vol te houden dat de varroa de oorzaak zou zijn. Tenzij je aanneemt dat plotseling de varroa minder agressief is geworden, de bijen plotseling resistent tegen varroa zijn geworden of plotseling de imkers beter de varroa bestrijden.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 mei 2013, 17:08

Jos

Ik heb ergens begin dit jaar geschreven dat ik minder verdwijnziekte verwachten omdat er al meer dan een jaar op de bestrijding van de varroa gehamerd is . Ik kan op dit moment helaas deze topic niet vinden maar ik zal deze avond nog even zoeken .

P.S. Ik heb het gevonden
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 40#p156686

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » zo 12 mei 2013, 08:12

Jaap,
Dat is dus een veronderstelling. Jij veronderstelt dat imkers er met betrekking tot de varroabestrijding tot nu toe met de pet naar gegooid hebben en nu onder invloed van alle aandacht plotseling van de varroabestrijding een serieuze zaak van gemaakt hebben.
Ik veronderstel (ik weet het ook niet zeker) dat de laatste 25 jaar imkers, zeker de grotere imkers die relatief zwaar wegen in de berekening van verliezen, aan serieuze varroabestrijding hebben gedaan.
Waarop is eigenlijk jouw veronderstelling gebaseerd dat ot nu toe niet aan serieuze varroabestrijding werd gedaan, ik vind die veronderstelling eigenlijk beledigend voor alle imkers. Je zegt eigenlijk dat de meeste imkers er maar een rotzooitje van maken.

Jos

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Bart de Coo » zo 12 mei 2013, 09:40

Zover ik weet komt de massale wintersterfte, althans in Nederland, vooral voor bij de kleine hobbyimkers. De grote professionals die het leeuwendeel van de bestuivivingsvolken leveren, melden geen abnormale wintersterfte. Zover ik weet, zeg ik. Misschien dat LWPisa dit kan bevestigen, of ontzenuwen.

Als dat waar is, dan geeft dat wel degelijk voedsel aan de gedachte dat hobbyimkers fouten maken in de varroabestrijding, als de varroa de belangrijkste oorzaak is. Jos schrijft dan 'een rotzooi ervan maken', maar de formulering hangt af van je voorkeur.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » zo 12 mei 2013, 10:34

Bart,

Als het waar is dat de wintersterfte alleen voorkwam bij de kleine hobbyimkers dan is het bijna onmogelijk dat de landelijke wintersterfte de afgelopen jaren uitkwam op percentages van 30% of meer. Als rekenvoorbeeld: als een "grote" imker met 200 volken een sterfte heeft van 3%, dan moeten daar 40 "kleine" imkers met elk 5 volken tegenover staan met een sterfte van meer dan 50%.
Ik ben al een jaar of 12 weg uit Nederland en het is misschien allemaal heel anders geworden maar ik weet zeker dat toen ik Nederland in 2001 verliet er aan serieuze varroabehandeling werd gedaan, ook door de "kleine" imkers. De vereniging waar ik lid was kocht gezamenlijk de middelen (toen apitol of apistan) in en er werd zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip met de behandeling begonnen.
Ik wil onmiddelijk erkennen dat er imkers zijn die niet aan een effectieve varroabehandeling doen. De twee gevallen die ik hier ken, die deze winter grote verliezen hadden, zijn wat mij betreft geheel toe te schrijven aan geen of een onverantwoorde manier van varroabestrijding. Maar de wintersterfte toe schrijven aan de varroa blijf ik een belediging van imkers in het algemeen vinden.

Jos

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door p.zwartepoorte » zo 12 mei 2013, 10:47

Ik ben van mening dat je landelijk gelijke tijd bestrijd en de imkers die internet hebben en lid zijn van de nbv dan zijn er genoeg om een grote klap te slaan op de varroa en je kan ook mond op mond door geven die geen internet heeft
Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Uitzending Radar

Bericht door alfa vulgaris » zo 12 mei 2013, 10:55

Dus dan moet ik boven 53 NB op hetzelfde moment varroa bestrijden dan in Branbant?

Ik dacht het even niet Paul dan is bij mij de linde nog niet uitgebloeid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten