Uitzending Radar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Hans van der Post. » zo 12 mei 2013, 10:59

alfa vulgaris schreef:Dus dan moet ik boven 53 NB op hetzelfde moment varroa bestrijden dan in Branbant?

Ik dacht het even niet Paul dan is bij mij de linde nog niet uitgebloeid.
En zo is het maar net!
!Hans.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » zo 12 mei 2013, 11:53

Je kunt wel prima binnen een lokale vereniging tegelijk bestrijden. Dan weet je tenminste zeker dat iedereen behandelt. Je kunt eventueel de te gebruiken produkten met elkaar afstemmen, etc. Zeker wanneer je met meerdere leden in een verenigingsstal staat.
Wij zagen daar destijds wel voordelen van, de reden, waarom we dit deden.
In zekere zin doe ik dit ook hier in Frankrijk. Ik ben lid van een "groupement", dat is een soort samenwerking. Deze groupement koopt de produkten in (de leden van die groupement geven op hoeveel van welke produkten ze willen), met korting en subsidie. Rond 1 juli ontvangen de leden hun bestelling, inclusief de verklaring van de dierenarts, die in Frankrijk verplicht is. De meeste leden zullen dan ook direkt na de laatste honingoogst met de behandeling beginnen. Voor degenen die nog de dracht van de zonnebloemen hebben zal dat wat later zijn dan voor de anderen.

Jos

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door p.zwartepoorte » zo 12 mei 2013, 12:03

Je kan ook zeggen per provinciale te bestrijden of regio ik ga in wijchen proberen om alle imkers te achterhalen en overleg te plegen over bestrijden
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 mei 2013, 14:05

Het is een geweldig initiatief van jullie, maar ook meteen heel moeilijk te realiseren.
Ik weet uit ervaring bij ons in de vereniging dat gezamelijk bestrijden op het bijenpark (zitten verschillende imkers) eigenlijk elk jaar weer zeer moeizaam verloopt. Er zijn altijd imkers die een ander product gebruiken, niet goed gebruiken, niet de werking controleren, veel te laat bestrijden of bijna altijd met een stok moeten worden geslagen om in actie te komen, etc. Je moet al een protocol opstellen en er bovenop zitten anders worden het een mislukking.

Groet,
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » zo 12 mei 2013, 15:07

jossmits schreef:Jaap,

Waarop is eigenlijk jouw veronderstelling gebaseerd dat ot nu toe niet aan serieuze varroabestrijding werd gedaan, ik vind die veronderstelling eigenlijk beledigend voor alle imkers. Je zegt eigenlijk dat de meeste imkers er maar een rotzooitje van maken.

Jos
Laat ik nog eens een keer hier op reageren en te beginnen bij Jos.

Mijn reactie op 13 februari ( heb ik al meer geschreven ) en is voortgekomen uit mijn onderbuik gevoel :wink:

Eerst even een stukje geschiedenis . Ook jij zult weten dat sinds ( ik denk ) 2007 de Publicaties in de media en Bijenbladen over Nosema ceranae verschenen zijn alle aandacht van de varroa daarheen getrokken is met als eindresultaat dat betreffende onderzoekers tot een voortschrijdend inzicht gekomen zijn , gelet op het feit dat de laatste jaren het erg stil is rondom de aantijging van veroorzaker van de verdwijnziekte ..

Daarna zijn de Neonicotinoiden in beeld gekomen waarvan naar nu blijkt ( zie bijdrage LWPisa ) men nu ook tot een voortschrijdend inzicht gekomen is .

Dan wordt het nu tijd om terug te keren naar 2004 en de oorzaken van de zo genaamde verdwijnziekte weer onder de loep te nemen . Toen al was bekend ( ook bij de gezondheidsdienst van de Bijenverenigingen ) dat er virussen overgestapt waren op de varroa en deze resistent geworden was tegen ( Apistan welke zeer veel gebruikt zijn ) dit voor grote problemen zou gaan zorgen .

Nu kom ik bij jou vraag van ;Je zegt eigenlijk dat de meeste imkers er maar een rotzooitje van maken."

Nee !!!! die hebben geen enkele deskundige voorlichting gekregen , zelfs ( zie bovenstaande ) meermalen op het verkeerde been gezet .Nog maar enkele jaren is bij het merendeel van de bijenhouders doorgedrongen dat , de zomerbehandeling tegen de varroa cruciaal is tegen de wintersterfte , Het merendeel was van gedachte dat een winterbehandeling voldoende zou zijn .Vandaar ook mijn conclusie van 13 februari .

Dat de bijensterfte selectief is bewijst ook een meerjarig Duits onderzoek ,(ik heb dit eerder geplaatst )
even uit mijn hoofd ( ik kan het bedoelde stuk op dit moment niet vinden ) dat daar het merendeel van de verdwijnziekte bij ; Imkers die aan een bepaalde bestrijdingsmethode medegaan hadden 7 % sterfte ; zij die wel meerdere lezingen hebben bezocht 14 % en De Imkers die nergens bij aanwezig waren en het wel wisten 30 % doode volken . De eerste twee waren te samen 23 % . Dit betekent dat bij onze Buuren een degelijk onderzoek geweest is met als resultaat dat de verdwijnziekte slechts bij 23 % van de bijenhouders voorkomt en in Nederland bij een kort onderzoek bij 30 % . Is dit niet opmerkelijk ????

Ik ken meerdere grotere Imkers die niet aan de verdwijnziekte meedoen . :think:

Tot slot citeer ik even LWPisa;
Bij volwassenen en zeker bij wetenschappers hoop je toch altijd dat meningen voortdurend veranderen op basis van nieuwe feiten. einde citaat

Ik ben sinds 2007 niet veranderd van conclusie over de oorzaak van de verdwijnziekte , ik ben dan ook geen wetenschapper maar imker met mijn boerenverstand , zonder noemenswaardige problemen . :whistle:


Jaap v P

Manpad
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Manpad » zo 12 mei 2013, 17:09

Dat de hobby-imkers er een rotzooitje van hebben gemaakt, die quote laat ik aan Jos Smits.
Maar het klopt dat de bestrijding sinds de varroamijt resistent werd tegen fluvalinaat een stuk lastiger werd, zo weet ik uit eigen ervaring.
Die Apistan-strips inhangen was toch een fluitje van een cent? En voordat je wist dat jouw mijten ook resistent waren, was je een winter verder met alle volken dood. In diezelfde periode kwamen de berichten van grotere wintersterfte bij andere hobby-imkers.
Zelf heb ik nu, dankzij de aanwijzingen vanuit WUR en praktijkonderricht op de vereniging, de mijten redelijk onder controle. En al drie jaar alle volken fluitend :whistle: door de winter, zelfs als die wat langer duurt.

Manpad
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Manpad » zo 12 mei 2013, 17:50

alfa vulgaris schreef:Dus dan moet ik boven 53 NB op hetzelfde moment varroa bestrijden dan in Branbant?

Ik dacht het even niet Paul dan is bij mij de linde nog niet uitgebloeid.
Welke lindeboom soort is dat?
Geef mij ook zo'n lindeboom die in oktober/november (broedloze periode) wanneer ik de varroamijt bestrijd, nog bloeit?

Is dat soms de Tilia sempervirens? Geef mij ook een stekkie, een stekkie!

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » zo 12 mei 2013, 18:59

Beste Manpad,

Ik zeg juist niet dat de hobby-imkers er een zooitje van maken. Ik zeg dat degenen die beweren dat de varroa de oorzaak van de wintersterfte is impliciet zeggen dat de (hobby) imkers er een zooitje van maken. Wat zij zeggen is dat er sprake is van wintersterfte omdat vooral de hobby-imkers niet (goed) behandelen tegen varroa.
Ik beweer dat we al ruim 25 jaar effectief de varroa bestrijden. Natuurlijk hebben we in die periode wat geleerd. We hebben geleerd dat je beter zo vroeg mogelijk in de zomer moeten zorgen dat er zo min mogelijk varroa in de volken aanwezig is om te zorgen voor goede winterbijen. Vroeger behandelden we in september, nu liever in juli/ augustus.
En ook hebben we de problemen gehad met apistan. Jammer genoeg werd de apistan minder effectief. (in frankrijk kan het weer één keer per drie jaar worden gebruikt). Er zijn toch nog voldoende alternatieven, hoewel het goed zou zijn om over een aantal extra alternatieven te beschikken.

Jos

Manpad
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Manpad » ma 13 mei 2013, 21:28

jossmits schreef:Beste Manpad,
Ik zeg dat degenen die beweren dat de varroa de oorzaak van de wintersterfte is impliciet zeggen dat de (hobby) imkers er een zooitje van maken. Wat zij zeggen is dat er sprake is van wintersterfte omdat vooral de hobby-imkers niet (goed) behandelen tegen varroa.
Jos
Dus....
Jij zegt dat wij zeggen dat imkers er een zooitje van maken, terwijl wij dat niet zeggen.
Jij schrijft "zooitje".
Wij niet, Toch?
Dus die quote omtrent zooitje laat ik toch geheel terecht aan jou? Of loop je daar nu van weg?

Wij zeggen dat varroa-bestrijding niet eenvoudig is en dat het, sinds de resistentie, heel moeilijk is. Dat je goed bestrijden leert met vallen en opstaan, en het vallen gaat gepaard met bijensterfte. Helaas.

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door agastache » ma 13 mei 2013, 23:30

Manpad,
moeilijk hè, gewoon nederlands lezen ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten