Lezingen op scholen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Lezingen op scholen.

Bericht door Hans van der Post. » do 16 mei 2013, 11:45

Een dilemma.

Door het ”Jaar van de Bij” worden we bedolven voor aanvragen om voor scholen een dag te vertellen over bijen.

Nu is het al een paar keer voor gekomen dat er bedankt wordt en je kunt gaan geen boekenbon of een flesje geestrijk vocht.
Langzamerhand krijg je het gevoel dat je wordt “gebruikt”.
Sommige scholen presteren het om twee keer per jaar een beroep op je te doen met als tegen presentatie het woord “bedankt”.
Het is wel leuk om over bijen te vertellen maar als er niets tegen over staat .................

Mijn vraag: kun je 7 euro per uur vragen inclusief reiskosten?

Het is natuurlijk iets anders als je kind of kleinkind op de school zit!
!Hans.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door apiario » do 16 mei 2013, 12:16

Dag Hans,

Toevallig zit ik ook een beetje te dubben.Ik ga niet naar scholen maar de mensen komen gewoon naar hier. Binnenkort een bedrijf met 18 man sterk
Ze nemen zelf versnapering en drankjes mee. En een groep met kinderen. Hoe ze aan mijn adres komen ik weet het niet.
Nu hebben we hier de ruimte dus dat is makkelijk Ik dacht dat scholen voor zulke dingen een apart potje hebben ,dus ik denk dat je wel wat hoger kan gaan zitten

Maar dit had ik ook op het forum willen zetten:

Beste alles weters,

Binnenen kort krijg ik bezoek van 20 mensen volwassen en kinderen die graag iets over bijen willen weten

Het verhaal over nieuwe koninginnen zoals tuters en kwakers is nu heel aantrekkelijk om te vertellen.
De geluiden die er bij horen , die heb ik, maar ik dacht er ook een" prentje" bij te maken zodat het een en ander op een powerpointscherm
goed tot de verbeelding spreekt.
Nu het hier nauwelijks 12 graden is en regent ,de bijen binnen zitten. en jullie die kennis van zaken hebben, dacht ik kieper dat eens op het forum en vraag wat zou ik nog kunnen verbeteren of anders te doen om het vooral de kinderen goed te doen begrijpen.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door apiario op do 16 mei 2013, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 16 mei 2013, 14:31

Ik heb vorige week op de school van mijn buurmeisje (8) samen met de kinderen een bijenhotel gemaakt en daarna hebben ze mijn stand bezocht waar ik over de bijen en het imkeren verteld heb. Ik heb er geen geld voor gevraagd (ondanks dat het me wel een vrije ochtend en wat bloemzaad gekost heeft), maar kreeg afgelopen dinsdag wel een boekwerk met tekeningen en een fles mede. Aan de tekeningen was te zien dat ze goed opgelet hebben: veel bijen hadden een klompje stuifmeel. Erg leuk om te doen. Niet winstgevend, maar dat geeft nu even niet. Zou het op regelmatige basis gaan gebeuren dan ga ik er denk ik ook wel iets vooor vragen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door apiario » do 16 mei 2013, 15:04

Ja........ ik weet het ook niet.
Deze week werd de grootste diamant geveild. Uiteindelijk is een diamant niet meer als een stuk turf met een lang uithoudingsvermogen
Dus daar hebben weer bijen aan de wieg gestaan. Zo,n iemand zou ons best kunnen sponseren.
Dan krijg ieder kind van mij ook nog een mooi hebbeding mee naar huis. Maar ja......(lach)
Afbeelding

PS.... Het heeft hier al uren geregend .
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 16 mei 2013, 15:24

Nu is het al een paar keer voorgekomen dat er bedankt wordt en je kunt gaan geen boekenbon of een flesje geestrijk vocht.
Langzamerhand krijg je het gevoel dat je wordt “gebruikt”.
Mijn vraag: kun je 7 euro per uur vragen inclusief reiskosten?
Hans,

ik vind dat je hier best een kleine bijdrage voor mag vragen en jijzelf hier zeker niet hoeft bij in te schieten. Ik ben het met andere auteurs eens dat er een verschil is of je dit eenmalig doet (voor een kleinkind of een neefje of wie dan ook) of je jaarlijks door de school wordt gevraagd. Voor niets gaat de zon op.
Ik vind het ook teleurstellend dat de school je met lege handen naar huis laat gaan (blijkbaar geven die leraren zelf nooit een spreekbeurdt of les elders).

Ik herken me in je oproep: ik word momenteel ook van alle kanten gevraagd (interviews voor kranten en radio, educatieve bijenstanden en spreekbeurten op scholen). Zo komt er een binnenkort een interview uit in een stadskrant (Zone 03) met grote oplage (kostte mij een voledige morgen) maar ik heb dit gedaan om zo onze vereniging te promoten.
Zo sta ik over drie weken tijdens een stadswandeling aan tientallen mensen een zondagmiddag voorlichting te geven op een educatieve bijenstand. Voor die laatste bijdrage krijg ik 50 euro (daar heb ik overigens niet omgevraagd). Niettemin is dat wel fijn want ik zit hiervoor toch ook een uur in de auto.
Dan heb ik nog 2 beginners die mij hebben gevraagd om te kunnen meelopen (de beginnercursus is vol) en ik heb min of meer toegezegd. Maar ik zal dit wel zeer beperken, want dat kost mij teveel tijd en er zijn grenzen.

Om op je vraag terug te komen. 7 euro per uur lijkt mij helemaal niet teveel. Onder het mom van dat je iets rekent voor de gemaakte kosten (verplaatsingskosten en kosten materialen) en door deze vergoeding 'gebruikers' op een afstandje worden gehouden.

gr.
JP

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door G.B. » do 16 mei 2013, 15:28

Meewerken aan een krantenartikel is een uitstekende manier om gratis bedrijfsreclame te maken die effectiever is dan advertenties.
Geeft ook mogelijkheid tot oproep voor bijenstanden.

Educatie anders dan uit goodwill van een goede bekende: gewoon laten betalen, anders niet doen.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door Embraced » do 16 mei 2013, 22:02

Even als iemand die net komt kijken en eigenlijk dus nog een beetje buitenstaander is..

7 euro per uur is zelfs nog onder het minimumloon.. Mensen vragen JOU om je ervaring en kennis die je ook niet zonder kosten vergaard hebt. Bovendien zou je je volken ook niet zonder meer gratis bij een tuinder laten werken toch?
Je stopt er tijd en geld in, want het materiaal dat je meeneemt is ook niet kosteloos bij jou gekomen toch?
Wanneer ik het zou (kunnen) doen zou ik naast een uur vergoeding ook zeker vragen om de materiaalkosten die je verbruikt.

Dus.. tenzij je een filantropische instelling wilt zijn.. zorg dat je in elk geval financieel er niet op achteruit gaat.

Chapeau voor de inzet hoor, zeker! Maar basisscholen hebben wel degelijk een budget hiervoor. Er word niet zomaar aan ons ouders om een ouderbijdrage gevraagd, over het algemeen vraagt men dat dus aan de ouders voor de nodige "extra" materialen voor handenarbeid en speciale educatie projecten. En vanuit de overheid krijgt men ook nog een en ander, hoewel dat misschien wat meer aan banden ligt tegenwoordig.

Schroom niet, vraag om compensatie voor de door jou gemaakte kosten! Het moet wel leuk blijven om te doen.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
trischka
Berichten:22
Lid geworden op:vr 29 apr 2011, 22:03
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):zwarte Bij
Locatie:roswinkel
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door trischka » do 16 mei 2013, 22:17

ja even de andere kant, we hebben allemaal een groot woord over de bijen dit en de bijen dat, we hebben er alles voor over om de bijen te behouden, mensen we hebben een hobby, een hobby kost af en toe geld en de jeugd heeft de toekomst, het grootste deel van onze kosten kunnen we dekken met de verkoop van honing en aanverwante zaken, moeten we dan ook nog geld aan scholen gaan vragen omdat wij een enthousiast verhaal wilen vertellen over onze hobby? kinderen zijn enthousiast, mochten ze bijen willen houden dan moeten wij hun helpen, het wordt tijd dat er meer jonge imkers komen. de meeste imkers zijn inmiddels op een respectabele leeftijd.

kortom, als er een school enthousiast is,vind ik dat ik daar belangeloos aan moet meewerken, moet ik daar 50 km voor rijden, kun je netjes overleggen voor een reiskosten vergoeding, maar een lezing zien als werk met een salaris per uur, ik vind het belachelijk.....

met vriendelijke imkergroet

theo alias trischka
:be4: :be5:
:be4:
Net als je op het punt staat om een GEWELDIG iemand te omhelzen....

Klap je met je bek op de spiegel

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door Embraced » do 16 mei 2013, 22:55

Beste Tricha,

Je hebt zeker gelijk. Natuurlijk hoef je er niet rijk van te worden wanneer je het doet vanuit een oogpunt van educatie ter behoud van de bijen en het imkeren.

Maar het is ook niet onredelijk om kostendekkend te werken. Immers, als het je meer geld kost dan dat je je kan veroorloven dan houd je het ook niet vol toch?

Daarnaast is er ook nog een ander puntje:
Hans van der Post. schreef:Sommige scholen presteren het om twee keer per jaar een beroep op je te doen met als tegen presentatie het woord “bedankt”.
Het is wel leuk om over bijen te vertellen maar als er niets tegen over staat .................
Scholen hebben wel degelijk een budget voor dit soort dingen. Wanneer je als wat voor soort instelling dan ook iemand uitnodigt om kennis te delen en je wilt/vraagt zo een persoon om terug te komen, dan mag er uit puur het oogpunt van respect wel iets meer tegenover staan dan alleen "Hey, nog bedankt he? Tabee." en zo buiten de deur staan.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dan bij de derde keer zoiets hebt van.. Jaaah DAAAAAG.. nu moet er wel even wat meer tegenover staan hoor. Al zou het alleen maar zijn dat ze een week later berichten wat de kinderen er uiteindelijk mee gedaan hebben ofzo..
:music-rockout:
Embraced

marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Lezingen op scholen.

Bericht door marianvoor » do 16 mei 2013, 23:41

Hans,
Scholen en ook bejaardenhuizen hebben een bepaald budget voor lezingen.
Ik werd gevraagd voor een school bij mij in de buurt. Er werd gelijk gezegd dat het maar een uur mocht duren en ik kreeg er € 25, - (je leest het goed) voor. Omdat ik dat wel veel vond, heb ik tijdens mijn timmerclubje een kastje voor solitaire bijen met plastic buisjes gemaakt voor hun schooltuin. Iedereen blij.
Groetjes,
Marian
marian voorneman

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten