Dode koningin in zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Dode koningin in zwerm

Bericht door r0bpl0mp » wo 05 jun 2013, 20:29

Gisteren gebeld voor een zwerm op 500 m van onze stal. Daar aangekomen lag er een zwerm op grindtegels, ik had dat nog niet eerder meegemaakt. Heb weleens verhalen gehoord van zwermen op het koolzaad in de Flevopolder, die bij gebrek aan boompjes of struiken op de weg gingen zitten (vroeguh). Maar: kieps eroverheen en binnen korte tijd zaten de bijen erin. Dat is mooi, dacht ik. Het was 's avonds 8 uur, zwerm naar de stal en in een 6-ramer. Stertselende bijen op de vliegplank, leek allemaal OK. Later op de avond (eerst kunstraat ingesmolten voor een tweede grote zwerm) zaten niet alle bijen binnen: paar op het dak, paar op de voorzijde, onrust. Vanochtend vroeg (twee kastjes verplaatsen) hingen de meeste bijen aan het dak aan de buitenkant. Conclusie: geen koningin. Hopelijk vliegen ze bij de andere zwerm naar binnen. Vanavond bij thuiskomst een briefje: "op de grindtegels zit weer een hele klont met bijen". En inderdaad, een klont bijen was 't. Toch vreemd, wat doen die bijen daar? Waarom zijn ze terug gevlogen? 3-Ramer met uitgebouwde raat ervoor neergezet en de meeste bijen waren blij dat ze in de beschutting konden lopen. Maar hé, wat ligt daar. Tussen de lopende bijen lag hare Majesteit op haar rug. Mijn conclusie is dat ze niet helemaal toppie was en dat ze tijdens het zwermen is neergestort op de tegels en overleden. Of......?

("als je alles van bijenhouden weet, kun je er beter mee ophouden", gelukkig is het zover nog lang niet)

Rob

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Dode koningin in zwerm

Bericht door jomme » do 06 jun 2013, 14:35

Wat heb je dan met die twee volkjes uitgespookt Rob?

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode koningin in zwerm

Bericht door r0bpl0mp » do 06 jun 2013, 21:17

Ik moet er wel telkens een reden bijschrijven waarom ik zo vaak op de stal ben, anders gaan mensen denken dat ik er woon :whistle:
(twee kleine volkjes die te ver uit elkaar stonden heb ik naar een andere standplaats gebracht en verenigt)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten