te veel bijenvolken in de omgeving?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Alex Mönch » wo 19 jun 2013, 22:16

Afbeelding


Voorjaar Jallingup W.A....september....dit is slechts wat er op de grond groeit en bloeit.....Alle bomen die op de achtergrond van de foto te zien zijn,zijn stuk voor stuk enorm goede drachten.Waaronder de beroemde Jarrah trees....en white gums en nog veel meer.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Dar-Bert » wo 19 jun 2013, 23:03

Leuk!

Dank voor al jullie reacties. Het is inderdaad waarschijnlijk een kwestie van je gebied goed kennen. En Jelte, je hebt vast gelijk dat stuifmeel een belangrijkere limiterende factor is als nektar. Vorig jaar hadden onze volken in het voorjaar vollop stuifmeel maar later in de zomer zag het er veel schaarser uit. Honing precies omgekeerd. DIt jaar en vorig jaar honing in de kast gezien in mei, maar alles was weer weg na een periode van slecht weer. Vorig jaar was er flink lindehoning in juli en daar hoop ik dit jaar weer op.

Groet, Bert

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door petro » wo 19 jun 2013, 23:38

Ik heb zo net eens een kaartje bekeken met de radius(vliegberetk van een bij,rondom de plaats waar ze staan.
En dat is groot!!!!!!!!
Petro

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door bee-tree » za 22 jun 2013, 08:57

Dar-Bert, of Darling Bert ? Oppeppend geintje bij dit herfstweer op de tweede dag van de kalenderzomer 2013 ? Afgesleten ?
Terzake: Volgens mijn bescheiden mening is niet alleen het aantal volken een probleem op veel plekken
maar de omvang van de volken. Door koninginneteelt zijn zogenaamde hoogproductieve volken ontstaan.
De koninginnen zijn net als legkippen , het eerste jaar hoogproductief, ze leggen zich bij wijze van spreken dood de winter in.
Door hun grotere aantal en tevens op haaldrift geselecteerde grotere graaizucht tellen zulke volken niet voor een
maar voor drie of vier. Dus 1 zo'n volk telt voor 4 'gewone'
De maatstaven van 50 jaar geleden moeten mijns inziens herzien worden.Bijvoorbeeld: Niet "4 volken op 1 hectare koolzaad,
maar 1 supervolk op 4 hectare koolzaad" zou het advies moeten luiden. Tabee Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door semar » za 22 jun 2013, 09:39

bee-tree schreef:Dar-Bert, of Darling Bert ? Oppeppend geintje bij dit herfstweer op de tweede dag van de kalenderzomer 2013 ? Afgesleten ?
Terzake: Volgens mijn bescheiden mening is niet alleen het aantal volken een probleem op veel plekken
maar de omvang van de volken. Door koninginneteelt zijn zogenaamde hoogproductieve volken ontstaan.
De koninginnen zijn net als legkippen , het eerste jaar hoogproductief, ze leggen zich bij wijze van spreken dood de winter in.
Door hun grotere aantal en tevens op haaldrift geselecteerde grotere graaizucht tellen zulke volken niet voor een
maar voor drie of vier. Dus 1 zo'n volk telt voor 4 'gewone'
De maatstaven van 50 jaar geleden moeten mijns inziens herzien worden.Bijvoorbeeld: Niet "4 volken op 1 hectare koolzaad,
maar 1 supervolk op 4 hectare koolzaad" zou het advies moeten luiden. Tabee Zjef
je overdrijf wel hoor, we hebben inderdaad wat grotere volken dan 35 jaar geleden maar dat heeft meer met de zwermdrift te maken dan met de vruchtbaarheid. Ten slotte heeft de korfteelt meer dan 1000 jaar op veel zwermen geteelt.

persoonlijk zit ik niet meer te wachten op volken die bij een inwoners aantal van 3 bijen al 2 zwermen opleveren
(ik mag ook wel overdrijven toch?).

koninginen zijn inderdaad net legkippen, dat is hun functie in de bijenstaat, net zoals de werksters zich doodwerkende sloofjes zijn!
de moeren leggen zichzelf zeker niet dood voor de winter, sterker nog een moer komt pas na haar eerste winter in haar ´prime´.
we hebben hier geen amerikaanse toestanden waar de moeren al vanaf de winter worden opgefokt voor de amandelteelt, en waar voor het seizoen over is al vaak van moer moet gewisseld.

graaizucht is ook een erg groot woordt, een volk wat groter is haalt meer honing, maar dat komt door het afnemen van de óverhead´
die de bijen hebben (het noodzakelijke eigen gebruik per volk voordat er overschot voor de honingbak ontstaat).
het is eenvoudiger (en voor de imker tijdbesparend) om met zwermtrage, rustige volken te werken, en ja die zijn wat groter.
zelf zit ik niet meer te wachten op volken die bij een spaarkastbroedbakje al begingen met 3-4 zwermen te leveren ondanks het extra ruimte geven(ben zulke die bijen begongen) en ik zou zeker niet terug willen.

maar gelukkig kunnen we allemaal kiezen wat we willen, de meiden mendelen het onder elkaar wel uit :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door bee-tree » ma 24 jun 2013, 11:07

Goede morgen Dominique, je hebt grotendeels gelijk; ik zeg niet: groot gelijk. Dat heb je te danken
aan het feit dat ik een paar uur geleden ging kijken of ik op de vroegste lindeboom de eerste open
bloemknoppen kon ontdekken. Ik was .... verrast, (niet te soft wezen als man,gedraag je als een kerel vent ,zegt ímmers het 'gemeen').
Normaal begint hier de bloei half juni, dit jaar anderhalf week later. Het was nog te koel om gezoem te verwachten. Het wordt
een spannende dag. Als vanmiddag de 17 graden gehaald worden en het zuidwestenwindje niet aantrekt en de regen wegblijft
kan het feest voor de bijen misschien beginnen. Dan hoef ik ook niet meer bezorgd te zijn over de broedafleggers die in de buurt staan
van mijn eigen 'graaiers' die ik van het koolzaadveld weer naar huis heb gehaald omdat ze in de graanrepubliek niets anders konden vinden.
Een andere graaier die in de buurt van de bebouwde kom staat haal ik niet naar huis om gevaar van beroving van de broedafleggers
te verkleinen . Ook om reden dat de kast niet in mijn bestelauto past. Hij torent inmiddels boven mijn hoofd uit.
Vorig jaar had ik ook al zo'n bakbeestvolk nog voor de koolzaadreis begon. Dat heb ik thuis moeten laten. Dat volk was zo sterk geworden
door een stel andere volken lichter te maken, zal ik maar netjes zeggen.
Broeder Adam heeft in zijn bijen een 'deugd' gekweekt die de ware katholiek als ondeugd behoort te biechten als hij er zelf onder gebukt gaat,
namelijk hebzucht, graaizucht,enz. Broeder Adam was geen priester; heeft dus geen priesterwijdingen ontvangen; heeft daarom geen zware
opleiding gehad in de theologie met name de moraaltheologie , verder niet in de (natuur)filosofie, enz. De kloosterleiding heeft hem niet geremd,
want broeder Adam bracht brood op de plank in de vorm van honing, bijenwas, stuifmeel, propolis, Van koninginnegelei ben ik niet zeker.
Ik neem desondanks de pet voor hem af. Ik zeg wel tegen mezelf: Behoed je kweekvolken tegen je eigen en andermans graaiers. Nu jij weer Semar. Zjef

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door beethere » ma 24 jun 2013, 11:24

Persoonlijk heb ik inderdaad het idee dat Buckfasten grotere graaiers zijn dan gewone bijen; Ik heb mijn "normale"volken dan ook op een andere stand staan dan mijn Buckfasten, daar ik meegemaakt heb dat mijn buckfasten mijn normale volken vakkundig de nek omdraaiden in het vroege voorjaar. :o

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door alfa vulgaris » ma 24 jun 2013, 12:47

Ik heb 3 naast mekaar.
moeder en twee dochters.
Het volk van moeder heeft zo 35 kg erbij gesprokkeld sinds de winter.
De ene dochter heeft 5 hooguit 10 kg erbij gehaald en een volk staat eigenlijk op nul.
Dan heb ik dus ook de raten voer meegerekend die ik erbij heb gehangen om ze door de winter te krijgen en wat ik ze dan gevoerd heb.
Het valt op dat de bijen die in de afleggers van dat laatste volk zitten ook veel meer voer verbruiken dan de andere afleggers.

Ik in mijn jeugdig imkerenthousiasme begin dus ook te vermoeden dat genetische eigenschappen van de koningin nogal invloed heeft op wat er gehaald wordt.
Moet erbij vertellen dat het moedervolk ook groter is uitgewinterd,maar dat is ook een genetische eigenschap toch?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Alex Mönch » ma 24 jun 2013, 19:40

Volken die andere volken beroven zijn efficient in het overleven.
Het recht van de sterkste zoals alles in de natuur.
Volken die leeg geroofd worden zijn ALTIJD de fout van de imker en niet van de bijen.
Zwakke volken met grote vliegopeningen,knoeien met suiker/honing.
Overdag voeren en nog tal van andere oorzaken werken roven in de hand.
De volken met goede speurbijen vinden de fouten die een imker maakt en benutten deze voor hun eigen overleving.
Dus beter opletten en zorgen dat de speurbijen van andere volken geen kans krijgen om wat te vinden bij zwakkere volken.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Alex Mönch » ma 24 jun 2013, 20:29

Zoals jullie kunnen zien staat dit 3 ramertje zowat tegen mijn dadant kast.
Klein volkje met nu 1 raam gesloten broed en geen roverij van mijn grote buckfast volk.
Geen roverij als je je maar aan de regels houdt!!!
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten