te veel bijenvolken in de omgeving?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Dar-Bert » di 18 jun 2013, 12:45

Beste allen,

Ik vraag me al geruime tijd iets af: hoeveel bijenvolken kan een omgeving aan zonder dat er noemenswaardige afname van stuifmeel- en nectaraanbod ontstaat?

Samen met een goede vriend heb ik sinds vorig voorjaar vijf bijenvolken aan de rand van Amsterdam. Op het eerste gezicht lijkt het een goede plek: volop volkstuintjes in de buurt, fruitbomen, tuintjes, lindes en robinia 's. Maar er zit een addertje onder het gras: het bijenpark tussen Geuzenveld en Osdorp ligt op een kleine kilometer.
Hier staan al vele jaren vele tientallen kasten.

Nu begrijp ik dat de hoeveelheid volken die een omgeving aankan sterk afhangt van het drachtaanbod, maar bestaan er vuistregels? Zijn er imkers die de hoeveelheid kasten in hun omgeving hebben zien toenemen (of afnemen) en daarmee veranderingen in de honingopbrengst hebben waargenomen?

Het blijkt lastig literatuur te vinden over overbevolking.

Benieuwd naar jullie ideeen hierover.

Groeten, Bert Hidding

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Egbert » di 18 jun 2013, 13:49

Afgelopen week las ik hier een stuk over, ik geloof in het blad bijenhouden.

In australie hebben ze geteld hoeveel bijenvolken er waren gemiddeld per vierkante kilometer. Dit waren er geloof ik tussen de 12 en 17.

In Duitsland en Nederland daarentegen is de gemiddelde aantal kasten 2-3 per vierkante kilometer, terwijl de dracht anders maar niet minder is.

Mij lijkt dat de parken een redelijk drachtaanbod hebben, en ik denk dat dat 20-30 kasten per stal geen probleem op zal leveren

(tja, hoeveel is tientallen?? 20, 30, 40 of 80 á 90??)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door semar » wo 19 jun 2013, 10:20

daar is moeilijk een antwoord op te geven, het hang niet alleen van de drachtomgeving maar ook aan de tijd van het jaar.
tijdens de hoofddracht kun je meer volken hebben.
bv hier bijmij kun je tijdens de bloei van esdoorn, robinia, linde makkelijk veel kasten hebben.
zijn de linde´s uitgebloeid dan is de spoeling dun.
je moet je drachtgebied itiem leren kennen en daar naar handelen.
1 km verderop kan een wereld van verschil betekenen.
je kent ook niet alle imkers bij jou in de omgeving.

Vriendelijke groet,
Semar[(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op wo 19 jun 2013, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door petro » wo 19 jun 2013, 11:02

Bij mij in de buurt staan zover ik weet al gauw zo'n 60 volken,waarschijnlijk meer.
Wat niet merkbaar is in halen en opslaan van nectar.Er staat hier dan ook wel van het vroege voorjaar tot late najaar wat volop planten in de bloei.
Petro

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door maartenkleijne » wo 19 jun 2013, 11:08

Mijn broer had jarenlang vier volken in de tuin, en haalde daar beste wat honing van.
Toen besloot hij door te gaan naar acht volken.
Gevolg: de bijen werden narrig en haalden geen honing meer, maar hielden zich net in leven.
Kennelijk was er wel dracht voor vier volken maar niet voor acht.
Het is dus ook een kwestie van ervaren: als t werkt werkt het, en zo niet dan niet.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 jun 2013, 13:29

Dar-Bert schreef:
Nu begrijp ik dat de hoeveelheid volken die een omgeving aankan sterk afhangt van het drachtaanbod, maar bestaan er vuistregels? Zijn er imkers die de hoeveelheid kasten in hun omgeving hebben zien toenemen (of afnemen) en daarmee veranderingen in de honingopbrengst hebben waargenomen?
Veelal start men met een verkeerd uitgangspunt . Neem nu mijn stal ( deze foto heb ik meer geplaatst ) .

Afbeelding

Op deze plaats staan er vele volken , nochtans hebben mijn bijen op deze gewassen ( welke allebei goede drachtplanten zijn ) zeer minimaal op gefoerageerd . De ene periode was het te koud , de andere te veel wind , dan weer droog . Al met al was hier dit jaar niet voldoende voedsel voor één volk , terwijl er op een ander jaar , voor vele volken voldoende voedsel geweest zou zijn . Het aantal volken wat ergens voldoende heeft kunnen foerageren is enkel achteraf te berekenen .

Jaap v P

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Dar-Bert » wo 19 jun 2013, 18:13

Interessant punt Jaap!
Inderdaad is aanbod zeer variabel en sterk afhankelijk van het weer.
En toch denk ik dat aanbod afneemt met een toename van bijenvolken.
Stel dat een gemiddelde kast in een goed seizoen 20 kg honing oplevert (bijvoorbeeld in de stad), dan betekent dat toch niet dat als ik 150 volken bij elkaar had gezet dat ik dan 3000 kg had kunnen oogsten? Ergens bereik je een limiet aan de nektar-productie.
Ik benieuwd naar het punt waarop de opbrengst per kast afneemt, al snap ik dat het heel ingewikkeld is over gemiddelden te spreken.

Groet, Bert

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 jun 2013, 20:48

Volgens mij wordt de speling van de natuur ver onderschat . De honing opbrengsten verschillen van jaar tot jaar . Ik denk even aan de opbrengst van mijn bijen in de boomgaard ,Dit is iets wat aanbod betreft elk jaar vrijwel hetzelfde . De honing opbrengst over vele jaren varieert van een Kg of 10 per kast tot de laatste twee jaar helemaal niets . Op dezelfde plaats met hetzelfde aantal volken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Alex Mönch » wo 19 jun 2013, 22:01

Australie kun je totaal niet met Nederland vergelijken.....daar is 10 keer meer dracht dan in Nederland als je tenminste niet in de slechte dorre delen van Australie woont....Zuid-west Australie waar ik ben geweest was echt niet normaal..als je daar imker bent kun je als je het goed doet honderden kilo s honing per volk/jaar oogsten.
Elke dag goed vliegweer en enorme hoeveelheden bomen die rijk bloeien en volop honing geven.....hier ben je blij met een stuk of 20 bloeiende lindes.....daar was het echt bizar zoveel als er als drachtplant bevlogen kan worden en ze hoeven er nauwelijks voor te vliegen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 jun 2013, 22:08

Ergens bereik je een limiet aan de nektar-productie.
Imkers denken meestal in termen van nectarproductie (lees honing). Dat is ook logisch, want ze meten hun honingproductie. Nectarproductie is in hoge mate afhankelijk van het weer en kan snel denk ik een 50 a 60 % verschillen als het weer optimaal is ivm slecht weer. Of nog anders gesteld: de plant kan de nectar productie verhogen. Ik weet niet precies wat de rek is in productie maar er zit rek in in tegenstelling tot stuifmeel. Ik denk dat stuifmeel veel eerder een probleem is. Op is op.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten