temperatuur

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

temperatuur

Bericht door apiario » di 18 jun 2013, 15:13

Momenteel hier in de waard rond de 36 graden. Weinig wind
Als nu de kasten heel den dag in het zonnetje staan en in de luwte
dan vraag ik mij af hoe hoog stijgt dan de temp in de kast? En wat is de invloed op de varroa?

In Brasil sterven de varroa boven een bepaalde temperatuur (36,2)
Hoe zou het hier dan vergaan?

Er wordt hier mirakels gevlogen en je ruikt de honing.

Gr
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door Alex Mönch » di 18 jun 2013, 23:26

De bijen zullen er alles aan doen om de temperatuur op ongeveer 35 graden in de kast te houden.
Temperatuur bijen die actief worden bij verschillende temperaturen beginnen te ventileren zou gauw er een bepaalde grens overschreden wordt.
Loop de temperatuur nog verder op,dan komen er meer bijen helpen met ventileren.
Als ze het dan nog niet aan kunnen zal er baard vorming ontstaan,waardoor er betere mogelijkheden zijn om te ventileren.
Veel verse nectar maakt het gemakkelijker voor ze...het teveel aan water in de nectar wordt de kast uit geventileerd.
Bij geen nectar zullen ze water gaan halen om de kast te koelen...ze ventileren dan de waterdamp er weer uit...de verdamping van het gehaalde water zorgt dan ook voor afkoeling.
2 dagen warm weer zal nauwlijks invloed hebben op de varoa.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door apiario » wo 19 jun 2013, 07:00

Oké..... dank voor de reactie
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door bee-tree » wo 19 jun 2013, 10:03

Dankjewel Apiario. Door jou word ik weer aan interessant werk gezet. Ik ga onmiddelijk de laden onder
de gazen bodem van de kasten schuiven om varroaval te constateren. Op internet wordt ergens
gesproken over een constructie om varroa's te bestrijden met hete lucht de kast in te blazen van 40 C ?
Gistermidag waren vliegplanken en voorkanten van sommige kasten "zwart"van de bijen , vooral bij kasten die
nog een vaste bodem hebben . Ik heb de deksels op een kier gezet en het folie een stukje teruggeslagen.
Het ventileren op de vliegplank werd toen snel minder. Eerst dacht ik dat het allemaal jonge bijen waren
die zich invlogen.
Ik vermoed dat de temperatuur bij het huidig hittegolfje in de kast de 40 C kan benaderen als de kasten in de zon
staan met een zinken deksel en geen loze ruimte onder de deksel en geen ventilatiegaten in de deksel.
Je moet wel vergelijkingsmateriaal hebben om een zinnige conclusie te kunnen trekken of een hittegolf
helpt bij de Varroabestrijding .
Vanmiddag ga ik ze niet helpen bij de airconditioning. Bij de kasten met vaste bodem schuif ik een A4 papier naar
binnen om varroaval te ontdekken. Onder de vliegplank leg ik een stuk geribbeld karton om eventuele varroa"s
op te vangen die door het waaieren van de bijen de kast uit worden gegooid. Misschien schuif ik
een gladgestreken papier waarin 'kunstraten'verpakt zijn, naar binnen nadat ik het heel dunnetjes ingestreken heb
met zonnebloemolie.Met een watje, zo dun. Dan blijven eventuele gevallen varroa's er aan plakken. Wel moet je er dan rekening mee
houden dat een aantal bijen ook wat olie aan hun voeten krijgen waarna ze zich gaan poetsen en een dun filmpje
olie op hun lichaam komt met als gevolg dat de varroa's die nog niet in het broed zitten ,maar op de bijen,
zich niet meer vast kunnen houden doordat hun eigen hechtschijfjes bedekt zijn met water.
Dus om te ontdekken welke invloed alleen de temperatuur heeft zou je het papier niet moeten inolieën Is dat van de olie niet duidelijk, vraag het dan. Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door semar » wo 19 jun 2013, 10:30

lijkt me erg onwaarschijnlijk, smelt bijenwas niet rond de 37 C?

zoals je weet zitten de meeste varao´s in het broed dus die gaan niet vallen.
bijen zullen alles doen om de kast te koelen.
zelf heb de de bodemvetilatie altijd open staan, met dit weer zijn de dames druk de natte hete lucht aan het afvoeren door het voergat (open)
over de dekplant naar buiten, en dat doen ze ook bij het vlieggat.
als je niet wilt dat ze onnodig energie verspillen aan koelen, water halen etc.
zou ik om te begingen de bodem ventilatie open zetten.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door Embraced » do 20 jun 2013, 13:45

Bijenwas smelt niet bij 37 graden. Vanaf 40 graden wordt het kneedbaar maar het smelt pas werkelijk vanaf 60 graden.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenwas

Het is een methode.. maar zoals al gezegd zullen de bijen er alles aan doen het nest rond de 35 graden celcius te houden.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door semar » vr 21 jun 2013, 10:47

Embraced schreef:Bijenwas smelt niet bij 37 graden. Vanaf 40 graden wordt het kneedbaar maar het smelt pas werkelijk vanaf 60 graden.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenwas

Het is een methode.. maar zoals al gezegd zullen de bijen er alles aan doen het nest rond de 35 graden celcius te houden.

vandaar het vraagteken, bij 40 C kan het dus begingen met uitzakken?
prima manier om warmlopers te krijgen :think:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door bee-tree » za 22 jun 2013, 08:32

Dominique, bijna alles in de bijenteelt is betwijfelbaar. Dat maakt het bijenhouden zo interessant.
Elke imker heeft nog de gelegenheid observaties en experimenten te doen om achter de waarheid te komen.

In je voorlaatste reactie schreef je dat alle varroa's in het broed zitten. Dat is niet het geval als er bijvoorbeeld
na het maken van een veger een korte tijd na het uitlopen van de nieuwe koningin nog geen geschikt open broed
is voor de vars. Van de 'oude'verwijderde queen is alles gesloten vlak voor de jonge er is. Wel lopen cellen uit en komen vars vrij. Ik had zulke volken tijdens de hittegolf;
bij mijn eerste waarnemingen heb ik geen vars ontdekt. Gelukkig maar of juist niet ? Mijn conclusies kunnen zijn:
1.de onderzochte volken zijn varsloos. 2. de hittegolf heeft geen invloed. 3. ik was te laat begonnen met de proef, de vars waren al
door de hitte verdreven de eerste dag. 4. Het onderzoek moet vervolgd worden. Het is wachten op een volgende langere hittegolf.
Tabee Zjef P.S. Ik had eerder verwacht dat je zou reageren op 'het in de zonnebloemolie 'zetten'van de varroa's'

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door semar » za 22 jun 2013, 09:09

beetree,

inderdaad het veel dingen zijn onzeker.

als je goed leest zie je dat ik schrijf dat de meeste varoa´s in het broed zitten.
de situaties die je beschrijft tijens de moer wissel kun is niet de normale situatie van een volk, en ja dan zitten de meeste vroa´s op de bijen.

1- als je volken varoa vrij zijn zou je de enige in europa zijn, dat jij iets niet waarneemt wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
(als je geen griep hebt wil dat niet zeggen dat je niet vol zit met baceteriën).
2 natuurlijk niet de bijen lopen hun pootjes uit hun lijf om de temparatuur op peil te houden.
3 zie 1
4. als je iets wilt onderzoeken, ga je gang dat maakt het soms ook boeiend.
maar ik zou er geen wonderen van verwachten.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door dree » za 22 jun 2013, 22:33

Er bestaat al een soort oven waar de ramen in worden gehangen, waarna de temperatuur oploopt tot circa 40 graden. Het duurt maar heel kort, binnen een minuut in elk geval. Een computer bepaalt de tijd. De raten hebben geen tijd om te smelten. De varroa sterft niet, maar raakt in katzwijm, waardoor ze massaal vallen. Het apparaat is nog in ontwikkeling. Mellifera houdt zich er mee bezig. Ze noemen het een warmte behandeling. De bedoeling is om met het apparaat te reizen zodra het helemaal naar wens is. Zo'n apparaat is natuurlijk behoorlijk ingrijpend voor een volk.

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten