gezegde :zunder waark gain hunnig

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

gezegde :zunder waark gain hunnig

Bericht door bee-tree » di 18 jun 2013, 15:52

Het is 3 uur in de middag, buiten is het bloedheet. De traditionele 3- daagse hittegolf is vanmorgen begonnen.
Mooi moment om in huis verkoeling te zoeken samen met een collega-imker. Die heeft om 8 uur vanmorgen
z'n 3 Buckfastvolken nagekeken op zwermcellen. Ze staan nog in het uitgebloeide koolzaad samen met twee van mij
op 25 km van hem af. We hopen te kunnen blijven staan omdat op 1 km afstand volop lindebomen staan en een paar
hectare akkerrand is, met een mix van 15 % bijen- en vlinderbloemen die eigenlijk bedoeld zijn voor gaasvliegen, sluipwespen
en lieveheersbeestjes om de luizen in de bieten enz. te bestrijden. We zien op tegen het verplaatsen, maar......
zundser waark gain hunnig. Of slaat het gezegde op de bijen? Zolang als die werken, dus aan het halen zijn, is er honing te verwachten.
Of slaat het op mensen die geen werk hadden in de tijd dat de werkeloosheidsuitkering nog niet bestond?. Ons lijkt het een heel oud Gronings gezegde.
Wie momenteel bij deze bloedverdunnende temperatuur nog in actie zijn, dat zijn de bijen. Hoedje af voor ze.
Ze vliegen op Robinia bij huis en op de 'eeuwige' rogge-akkers in Westerwolde ,die blauw zien van de Korenbloemen. Nou ja, een beetje overdreven.
De ECO-boeren maken hun naam waar. Steun de Agrarische Natuurverenigingen. Werk ze. Tabee-tree

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: gezegde :zunder waark gain hunnig

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 jun 2013, 16:31

in 2007 schreef ik dit op het forum:

Ook wij kennen in Fryslan hetzelfde spreekwoord[;)]: sunder arbeit gjin hunning. Je zou arbeid ook nog eens kunnen vervangen door geld. Wat ik wel vaker in de bijenhouderij merk als het om effcientie (tijd, kosten, materialen, nieuwigheden) wordt gauw lacherig gedaan. Of er word overdreven gezeurd om vijf euro op een begroting van 1400. Prima. Echter bij mij is er naast bijen ook nog een ander druk leven.

jp

Jelte Pieter Dijkstra
JP

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: gezegde :zunder waark gain hunnig

Bericht door bee-tree » zo 23 jun 2013, 07:00

Moi J. Jelte, sorry dat ik nu pas reageer. Met mijn bescheiden verstand heb ik nog steeds niet alles
begrepen wat in jouw commentaar staat zoals dat bedrag van 1400 euro; zo maar een voorbeeld ?
Wat is nou 4 euro ? De vraagprijs van een pot honing van 450 gram, nee 472 gram als je tot de vulrand gaat
en zelfs 500 gram als je tot de deksel gaat. Ik moet steeds denken aan een bestuurder van de VBN die
contributieverhoging bagatelliseert door geld om te rekenen in potjes honing. Alleen al het ontwerp
van het RAAMWERK voor een prestigeproject van overheden kost de burger ettelijke potten HONING.
'' Zonder RAAMWERK geen HONING " zou een variant kunnen luiden. Zo kom ik op dat mooie gezegde
dat alleen bedacht kan zijn door een imker met een helder en nuchter verstand. Die vind je nog in
........... Vul dat zelf maar in. Waarom helder en nuchter ? Met ZUNDER WAARK , dus ZONDER WERK
wordt door de imker die het bedacht heeft en onder vakbroeders verspreid heeft, die aan een half woord genoeg hebben,
zonder RAATwerk bedoeld. Zonder RAAT kan er geen HONING opgeborgen worden Nuchterder kan nhet niet; dus ten overvloede: als de bijen niks bouwen
moet de imker om het gemis van honing rouwen. Het woord werk treffen we heel veel aan; voorbeelden: bouwwerk,breiwerk,boetseerwerk, enz.
Het is tevens een knap gezegde omdat WERK ook ARBEID betekent zodat het twee vliegen in een klap slaat (sorry)
Het is op allerlei situaties toepasbaar.
O ja, wat doen de bijen als ze raten aan het bouwen zijn ? Kun je dat boetseren noemen, of metselen, of timmeren, of kleiën,of breiën ,
of plamuren, of stucadoren, , of ...... Dat heb je er van als je vroeg uit de veren bent. Ik was om 5 uur klaar wakker
na gisteren een treinreis gemaakt te hebben naar Holwierde op het Hoghe Laand onder de Eemshaven om een biologische varkenshouderij
te bezoeken. Ook vandaag houden in Nederland bio-bedrijven open dag. Ik heb nog nooit zo veel Kornoeljestruiken zien bloeien onderweg.
Ze werden druk bevlogen door honingbijen. De meeste hadden geelbruin stuifmeel aan de pootjes. Ik moet nog uitzoeken wat voor
soort Kornoelje het is. Een goede soort nu de Linden hier nog niet bloeien . Iedereen een mooie Zondag gewenst. Bee-tree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten