De Hombeekse kerkzwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

De Hombeekse kerkzwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 29 jun 2013, 16:28

Vanmiddag trouwden mijn buren in het pittoreske kerkje van Hombeek die Sint Martinus heet. Ik hees me in mijn beste pak (het oog wil ook wat) en als de anderen dat nou ook doen, is het wederzijds plezier.
Ik deed me te goed aan homolie, communie en gebeden (en dat als calvinist). Blerende babies zorgden voor een extra vleug levendigheid. De bruid zag er heel schoon uit! Ze schrijdde de kerk binnen op witte papieren hartjes uitgestrooid door de schattige bruidsjongetjes.
Toen ik naar binnen ging hield het net op van miezeren. Toen ik weer na buitenstapte begon de zon te schijnen. Een voorbode van het geluk wat het bruidspaar staat te wachten.
Na de uittrede stonden al de gasten buiten het bruidspaar op te wachten. Het momentum om hun te feliciteren. Op de buurman en de buuvrouw na kende ik niemand en ik bleef nog even staan. Misschien had er iemand zin om een praatje te maken over koetjes en kalfjes. Zo nu en dan keek ik maar rond en om mij heen totdat ik naat boven keek en de architectuur van de kerk bewonderde. Ik zag in het linker spaarveld hoog in de toren allemaal vliegende bijen (of het moeten wel bijen zijn geweest; teveel en te groot voor wespen). Met de zo'n erop vlogen ze goed. Bijen zijn overal en om je heen.

gr.
JP

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De Hombeekse kerkzwerm

Bericht door bee-tree » vr 05 jul 2013, 01:13

Beste Jelte, je kunt mooi vertellen. Je hebt je - zo schrijf je- te goed gedaan aan de
homolie. Ik ben nieuwsgierig waar de homilie , niet homolie, dus de kanselrede of preek over ging.
Je verschrijving wijst toch zeker niet in de richting waar ik aan denk ?
Of ging het over het afgezaagde onderwerp van de bloemetjes en de bijtjes ? Welterusten De bijenboom.

P.S. homilie komt van het Latijnse woord homilia, dat kerkelijke tekstverklaring en leerrede en kanselrede betekent.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten