ruim honderd miljoen euro uit voor de verbetering

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

ruim honderd miljoen euro uit voor de verbetering

Bericht door RobertF » vr 26 jul 2013, 08:41

De Europese Unie (EU) trekt ruim honderd miljoen euro uit voor de verbetering van de productie en marketing van honing.
Gedurende drie jaar, van 2014 tot en met 2016, wordt jaarlijks 33,1 miljoen euro beschikbaar gesteld, besloot de Europese Commissie deze week.
Alle lidstaten hebben voorstellen ingediend voor de verbetering van de honingproductie en bijengezondheid. Die programma's kunnen met dit geld worden bekostigd.
Programma's
Spanje, Roemenië, Italië, Hongarije, Frankrijk en Polen hebben relatief het meeste geld gekregen om de programma's uit te voeren.
De Europese Unie is niet zelfvoorzienend in honing, 40 procent van de in Europa geconsumeerde honing wordt geïmporteerd.
Bron Nieuwsgrazer
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: ruim honderd miljoen euro uit voor de verbetering

Bericht door bee-tree » vr 26 jul 2013, 11:34

Hallo Robert, wat een mooi bericht van een oplettende imker. Toevallig liep ik vanmorgen rond
met de gedachte de landelijke besturen van de bijenverenigingen op te roepen
de boeren te ondersteunen in hun bezorgdheid dat de subsidie op akkeranden in 2014 niet meer
dreigt te bestaan. In mijn verre omgeving heb ik nog geen enkel jaar zoveel biodiversiteit gezien
op de honderden hectares akkerranden en blokken. Een zee van Korenbloemen, Klaprozen, Margrieten,Lucerne,
Cosmea's, enz. komt de insectivore Zweefvliegen, Gaasvliegen en de vele soorten Lieveheersbeestjes ten goede
om de plantenluizen biologisch te bestrijden. Onze wilde bijen en honingbijen mogen ook profiteren van dit bloemenbanket.
De recreanten genieten en de digitale camera staat niet stil.
Nu ik van jou Robert hoor, dat de Europese Commissie elk(?) Eoropees land subsidie geeft voor bevordering van de bijengezondheid
en de honingproductie, zouden wij imkers moeten pleiten om de akkerranden te behouden . Een deel van de 33 miljoen Euro
zou naar de agriërs moeten gaan als een soort tegemoetkoming in de derving van inkomsten per hectare als de huidige subsidie vervalt.

Ik vrees dat de conclusies uit het moratorium op neonicsgebruik in 2014 en 2015, vertroebeld zullen worden als er in 2014 en 2015
dus tegelijkertijd, het areaal akkerranden sterk afneemt door het vervallen van subsidie. Mocht de bijensterfte niet afnemen dan hebben
de fabrikanten de troef in handen dat de sterfte niet door neonics komt maar door onvoldoende biodiversiteit.

VBN, doe wat zinnigs met de subsidie. Luister naar de mensen in het veld. Bekostig bijvoorbeeld uit de subsidie het bloemenzaad aan de boeren.

Met vriendelijke groet op jullie thuisbasis of in een land van melk en honing, bee-tree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten