Kasten verplaatsen in de winter

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door Erna » za 12 okt 2013, 16:50

Beste Imkers,

Even wat goede raad van jullie ervaren rotten. Ik wil mijn 3 kasten deze winter naar een nieuwe stalling verplaatsen, helaas is dit maar 200meter van de huidige standplaats af, welk zijn de mogelijkheden om mijn bijtjes daar te krijgen, zonder veel slachtoffers en zonder ze eerst 5 km verder te sleuren?
Graag jullie ervaringen.
Dank U

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door de vos roger » za 12 okt 2013, 19:14

Erna wacht gewoon daarmee tot het wat kouder wordt, dus zeker nog minstens een maand wachten.
Na enkele weken koude kan je dit gerust doen.
roger

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door Erna » za 12 okt 2013, 20:03

Roger,

Kan ik ze dan gewoon op de aanhanger laden en daarheen brengen??? Want 200 meter dragen is toch wat veel voor mij hoor.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door de vos roger » za 12 okt 2013, 20:24

Probeer zoveel mogelijk schokken te vermijden als je ze verplaatst, en ook zorgen dat het vlieggat goed afgesloten is.
Op de aanhangwagen kan zeker , maar als je de kast in je auto kan plaatsen dan geeft dat toch wat minder schokken.
Na het verplaatsen het vlieggat nog minstens een half uur gesloten houden tot de rust in het volk is hersteld.
roger

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door Erna » zo 13 okt 2013, 11:14

Roger,

Nog één vraagje, hoelang mogen de bijen niet gevlogen hebben voor ik ze verplaats? Of moet het na een vorstperiode, mag het vriezen? Sorry veel vragen hé.
Maar toch alvast veel dank voor de info die u me gaf.
Erna

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door de vos roger » zo 13 okt 2013, 11:42

Erna de bijen vliegen nu niet meer zo ver, maar toch is het beter van ze maar te verplaatsen na een koudeperiode van enkele weken, die koudeperiode hoeft daarom geen vorstperiode te zijn.
Tijdens de vorst zou ik het niet doen, de bijen die van de tros loskomen zullen te vlug verkillen en niet meer naar boven geraken.
Zorg ook dat je kasten (bodem, romp en dekplank) goed samengehouden worden, ik doe dat met een spanbandje er rond .
roger

Antonius
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:11
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast F1
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door Antonius » zo 20 okt 2013, 13:54

Erna ik zou er toch nog eens goed over nadenken over die 200 meter verplaatsen. Bijen moeten niet voor niets meer dan vijf kilometer verplaatst worden in verband met hun plaatsgeheugen. We praten hier over winterbijen die zes maanden oud kunnen worden. Wie kan mij vertellen uit welk onderzoek blijkt en daarmee jou garanderen dat wanneer de bijen een tijdje in hun kast verblijven hun plaatsgeheugen verdwenen is en je ze zonder risico kan verplaatsen. Ik zou het risico niet aangaan en zeker de bijen in de winter tot het voorjaar met rust laten. Verplaatsen zorgt voor klapperen van ramen, misschien daardoor bijenverlies en mogelijk inballen van de moer. Laat de bijen eerst goed de winter doorkomen en kijk dan naar de volkssterkte en verplaats ze pas in de zwermtijd, maak vliegers in zesramers en verplaats die dan vijf kilometer en plaats ze na verloop van tijd terug.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door de vos roger » zo 20 okt 2013, 14:31

Antonius, na een drietal koude weken binnen gezeten te hebben zullen de bijen zich terug heroriënteren op de plaats waar ze staan als ze terug buiten komen, dus er is geen enkel gevaar.
Dat er steeds een paar enkelingen terug naar hun oude standplaats zullen terugvliegen is een feit, maar deze zijn te verwaarlozen.
Voor het ogenblik heb ik een 40 tal bijenvolken staan, enkele zesramers staan nog in de tuin, na een koudeperiode verplaats ik die gewoon dan naar mijn bijenhal waar ze beter beschut staan.Zoiets doe ik al vele jaren zonder problemen te hebben waargenomen.
Wel natuurlijk zoveel mogelijk proberen schokken te vermijden.Daarom zei ik ook tegen Erna, beter vervoeren in de auto dan in een aanhangwagen.
Ook de kast na het verplaatsen enkele uren dichthouden tot de rust is teruggekeerd.
roger

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door willem » zo 20 okt 2013, 16:44

Antonius schreef: .....Wie kan mij vertellen uit welk onderzoek blijkt en daarmee jou garanderen dat wanneer de bijen een tijdje in hun kast verblijven hun plaatsgeheugen verdwenen is en je ze zonder risico kan verplaatsen. Ik zou het risico niet aangaan en zeker de bijen in de winter tot het voorjaar met rust laten. Verplaatsen zorgt voor klapperen van ramen, misschien daardoor bijenverlies en mogelijk inballen van de moer......
Uit welk onderzoek blijkt dat bij verplaatsen van bijenvoken de moer mogelijk ingebald wordt?
Groeten, Willem :violin:

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kasten verplaatsen in de winter

Bericht door de vos roger » zo 20 okt 2013, 17:45

De moer inballen gebeurt wel eens als je de kast openmaakt, maar bij het verplaatsen is er mijn inziens heel weinig kans dat zoiets zou gebeuren.
roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten