Bijenmakelaar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijenmakelaar

Bericht door alfa vulgaris » za 23 nov 2013, 17:33

Hans van der Post. schreef:Ja ik heb een kast, tweede hans :D
:lol: Hihihihihihih :lol: die had ik nog nooit gehoord.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 nov 2013, 18:31

bee-tree schreef: .. Er schijnt een milieufactor te zijn, waar we geen vat op hebben, namelijk het zomerweer dat de laatste 7 jaar geen echt zomerweer was,
waardoor het ontstaan van veel winterbijen ver onder de maat bleef, met als gevolg uitgedunde en op sterven na
miserabele volkjes.
Kan ik dit als een conclusie van Romme aan de lijst van factoren van de oorzaken die zij in de loop der jaren aangedragen heeft toevoegen :shifty:


Misschien heb je nog iets aan het onderstaande :think:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » ma 25 nov 2013, 10:28

Goede morgen Jaap c.s., bedankt voor de uitleg van het ethymologisch woordenboek.
Nu begrijp ik hoe Limburgers aan de verwijtende 'afscheidsgroet' "Lekmig e maasj" komen.
Ik laat het aan een andere forumgast over om deze grove uitdrukking nader toe te lichten als er 'behoefte' aan is.

Een ander punt: Met het geven van een samenvatting van het professionele en vredelievende college van Romée aan 50 - 1 vredelievende imminenties, wacht ik nog even tot het 'nihil obstat' van forumprelaten afgegeven wordt.

P.S. Romme was minstens 50 jaar geleden een bekend politicus van de Katholieke Volkspartij en herhaaldelijk minister.
P.S. Ik weet niet zeker of ik eTHYMOLogisch goed geschreven heb. 'n Bijenhouder moet je dat niet kwalijk nemen.
P.S. Ik heb een zinnebeeld klaar liggen van de 'Bende van 24' die ten strijde moet trekken tegen milieumisstanden die
de overschrijding van 10 procent bijensterfte veroorzaken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 nov 2013, 10:50

bee-tree schreef:
P.S. Ik heb een zinnebeeld klaar liggen van de 'Bende van 24' die ten strijde moet trekken tegen milieumisstanden die
de overschrijding van 10 procent bijensterfte veroorzaken.
Je mag dat ook op mijn mail zetten ; javpopering@gmail.com

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 nov 2013, 11:15

bee-tree schreef: [............]P.S. Ik heb een zinnebeeld klaar liggen van de 'Bende van 24' die ten strijde moet trekken tegen milieumisstanden die
de overschrijding van 10 procent bijensterfte veroorzaken.
je mag het ook mij sturen :be2: j.vd.post apenstaart hccnet.nl

Verder heb ik je een pg gestuurd
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door marc » ma 25 nov 2013, 12:05

bee-tree schreef:Er schijnt een milieufactor te zijn, waar we geen vat op hebben, namelijk het zomerweer dat de laatste 7 jaar geen echt zomerweer was,
waardoor het ontstaan van veel winterbijen ver onder de maat bleef, met als gevolg uitgedunde en op sterven na
miserabele volkjes.
Toevallig sinds 2006, alles moet blijkbaar zijn tijd hebben voor het doordringt. :D
Doe er bij uitbreiding de lente, herfst en winter ook maar bij.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » ma 25 nov 2013, 19:26

Jaap en Hans, jullie moeten even geduld hebben; het kost wat tijd; ik moet oppassen belangrijker
dingen te verwaarlozen.
Marc, je mag van mij wat langer van stof zijn, want ik twijfel of ik je twee opmerkingen goed begrijp.
Bedoel je dat jij de oorzaak van grotere sterfte al 7 jaar aan stuifmeelgebrek toegeschreven hebt,
niet alleen in de zomer, maar ook in het voorjaar, zodat er te weinig goede winterbijen waren en
in het voorjaar te kleine volksaanwas ?

P.S. Moeten we, ondanks de vorderingen van de techniek lijdzaam gaan accepteren dat er natuurcyclussen
bestaan zoals de 7 magere jaren en 7 vette? ; zoals daar in Bijbelse tijden al sprake van was. ? Gelet op de prachtige zomer en nazomer die achter ons liggen, met hun rijke stuifmeelaanbod, moeten de volken
deze winter er veel beter van afkomen; het sterftecijfer aanzienlijk lager zijn.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door marc » ma 25 nov 2013, 20:22

bee-tree schreef:Bedoel je dat jij de oorzaak van grotere sterfte al 7 jaar aan stuifmeelgebrek toegeschreven hebt,
niet alleen in de zomer, maar ook in het voorjaar, zodat er te weinig goede winterbijen waren en
in het voorjaar te kleine volksaanwas ?
In 2005-2006 was ik in de gelegenheid om veel imkersituaties te bekijken. Ik heb daar lessen uit getrokken en neergepend in een dossiertje (het staat nog steeds bij de downloads ' bijensterfte ').
Met het aanhalen van alle jaargetijden bedoel ik dat de klimaatverandering niet enkel in de zomer voelbaar is maar ook dan.
Alleen zijn de gevolgen voor de bij niet in alle seizoenen nadelig. De trend is dat nu planten eerder bloeien, wat goed is voor de lentedracht en een verdere continue dracht tot in de zomer.
Erger is het tijdens de warmere nazomers en herfsten wanneer men niet meer beschikt over de broodnodige drachten voor het nog aanwezige en zeer belangrijke winterbijenbroed.
Dat alarmbelletje heb ik toen getrokken.
Dat men er internationaal, en Romée in Nederland, nu over spreekt, komt onverwacht en vernieuwend over. Zij gaan daarmee eigenlijk tegen de winkel in van de vele bedrijven die nu goed verdienen aan bijensterfte en in veel gevallen ook sponsor zijn van de onderzoeken.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » wo 27 nov 2013, 18:43

Marc, bedankt voor de toelichting. Ik had je dus goed begrepen.
Jaap en Hans, nog even geduld. De dakgoten en de dakpannen gaan vóór. Daar ben ik druk mee bezig.
Alles ligt vol Lindenblad van takken die over het dak reiken. Het zijn niet alleen bladeren en droge gevleugelde vruchtjes,
maar ook grond van de zandstorm in april jongstleden en van fijnstof dat normaal in de lucht zit. Bomen zijn
stofvangers. Waar ik geen werk van heb dat zijn de zuurstof die ze produceerden en het kooldioxyde dat ze opnamen,
voor de bereiding van koolhydraten in de nectar om de bijen te lokken.
Imkers die zelf drachtbomen en struiken en kruiden op hun erf planten, zorgen dat het 'maatregelenkasboek'
van de komende "Bijenraad" geen debetpost zal vertonen met de imkers als schuldenaars ofwel debiteurs.
Ik zou wel eens willen weten hoe groot het oppervlak van de bijenwei is die de gezamenlijke imkers bij hun huis
hebben aangelegd. Op het imkerforum staan goede voorbeelden van bijvriendelijke tuinen. Ik heb aan de weg
een vitrine staan met een poster waarop groot de vraag staat "Hoe bijvriendelijk is uw tuin ?"

Alvorens ik jullie het zinnebeeld voor de "Bijenraad' geef, krijgen jullie een hint. De bende ofwel de menigte ongeregeld
lijkt op een mooi natuurverschijnsel. Alvast een compliment voor degene die het raadt en het kort op 't forum zet. Bee3

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door bee-tree » di 10 dec 2013, 12:11

Uit het feit dat niemand gereageerd heeft leid ik af, dat niemand 'n zinnebeeld
kan bedenken dat een MOOI natuurverschijnsel voorstelt.
Waarschijnlijk verwachten de imkers niet veel heil van de Bijenraad .
Ik ben inmiddels ook tot die visie gekomen. Lees mijn 'De beer is los in berm en bos' in de rubriek gedichten, enz.
Tevens de rubriek "Wat deed je vandaag".

Daarom zie ik er voorlopig van af om als symbool voor de Bijenraad de REGENBOOG te kiezen.
In plaats daarvan kies ik voor het GEVAARLIJKE natuurverschijnsel MISTBANK.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten