Honingkamer plaatsen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Honingkamer plaatsen

Bericht door marc » di 11 mar 2014, 10:41

Een uitzonderlijk voorjaar vraagt om uitzonderlijke maatregelen. Bij inspectie van een buitenstand viel al dadelijk de nectargeur op bij het openen van de kasten.
De kasten zitten overvol aan bijen (2x honingkamerformaat DBplus) met broed over de beide rompen. Maar vooral in de bovenromp wordt elke open cel opgevuld met nectar.
Je mag geen raam schuin houden of het loopt eruit. 6 volken kregen op 9 maart 2014 hun eerste honingbak op. Nooit eerder mee gemaakt.
Deze stand is misschien uitzonderlijk vanwege de massale mirabellenbloei daar, maar toch... dit maken we niet meer mee denk ik.
Een andere vaststelling over alle standen heen : er gaat wat wintereten moeten uitgehaald worden. Ik denk gemiddeld 6-8 kg per kast !!!
Er werd zoals altijd ingewinterd op 14 kg.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door jasper-k » di 11 mar 2014, 18:09

ha marc,

als je nu als hk geplaatst hebt, hoe weet je dan zeker dat ze geen wintervoer naar de honingkamer slepen?
ik probeer altijd het wintervoer uit de kasten te halen op 1 raam verzegeld aan de zijkant na en volgens mij laten ze dat met rust, maar ik heb weleens gehoord dat ze verzegelde cellen toch open maken om de ruimte boven hun hoofd op te vullen...

bij mij trouwens ook heel veel glimmende cellen het afgelopen weekend en toen ik ramen bij vrij wilde maken om voer er uit te halen drupte het rijkelijk uit de ramen!
ach dat is een mooie start voor de kunstzwermen van straks :D
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door marc » di 11 mar 2014, 19:08

De kasten met honingkamer kregen twee opvulramen per romp aan de buitenzijden, daarnaast 1 raam volledig verzegeld wintervoer.
Rest van wintervoorraad weggehaald. Meer durf ik voorlopig niet weghalen. Als ervan geslingerd wordt zullen we aandachtig kleur en geur moeten in de gaten houden.
Als de dracht zo verder gaat laten ze hun wintervoer normaal links liggen.
Hier rekenen we normaal op kersenbloesem 3 weken na de mirabellen. Als dat klopt hebben we dit jaar 1 april kersenbloesems (aprilgrap ?).
Normaal 3e week april...

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door marc » ma 31 mar 2014, 18:42

Even laten weten dat het vroeg plaatsen van die honingkamers een prima zet was. Nu half verzegeld en 2e honingkamer geplaatst.
Had ik 9 maart geweten dat het schone liedje ging blijven duren, dan had ik alle volken al een honingkamer gegeven.
Vandaag 2 zwermen verhinderd op een andere buitenstand waar ik nog niet veel deed (omdat alles daar normaal altijd 2 weken achter is). Maar nu meerdere gesloten moerdoppen en oude moer van de leg af. Reden : gebrek aan legruimte door heel veel winteroverschot en binnenkomende nieuwe nectar. Volken zaten op 2 rompen. Men weze gewaarschuwd...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » ma 31 mar 2014, 22:02

Marc jij zit op de goed plek!
Hier in Oegstgeest heeft afdeling groen 5 jaar geleden een soort kersen als laanboom geplant die NU pas in volle bloei staan, het gonst.
!Hans.

vdiesveld

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door vdiesveld » za 05 apr 2014, 15:02

Honingbak half gevuld, kom ik eitjes en larfjes tegen! Moer boven het rooster. Ik had ze drie dagen vers kunstraat laten uitbouwen en toen de gok genomen het rooster te plaatsen zonder af te kloppen. Doe ik dus niet nog een keer... In ieder geval weer van geleerd.
Tweede honingbak met nieuw kunstraat er bovenop gezet en het rooster een verdieping naar boven. Kijken of ze naar boven willen met een flinke honingkrans ertussen. Ik geef ze de eerste honingbak als extra ruimte voor broed. Ik kijk na drie weken wel of het de moeite is om het rooster daar nog onder te leggen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 apr 2014, 00:55

vdiesveld schreef:Honingbak half gevuld, kom ik eitjes en larfjes tegen! Moer boven het rooster. Ik had ze drie dagen vers kunstraat laten uitbouwen en toen de gok genomen het rooster te plaatsen zonder af te kloppen. [................]
Als je een honingkamer opzet zet dan aan de buitenkant van de bak raam 1 2 3 en raam 8 9 10 uitgebouwde ramen verder kunstraat. Na vier dagen dekplank er af vijf minuten openlaten vleugje rook, bak er af, rooster leggen.
Door de hk open te laten gaat de moer - als in de HK zit door het licht en verstoring naar beneden.
!Hans.

vdiesveld

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door vdiesveld » zo 06 apr 2014, 09:37

Bedankt voor de tip Hans. Maar kan ze in die vier dagen niet al beginnen te leggen in het uitgebouwde raat?
Ik heb nu meteen een rooster gelegd omdat ik zo baalde. Ik ga van de week even kijken en dan mijn strategie bepalen. Ik hoop dat ze de smaak te pakken hebben en gewoon bovenin doorgaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 apr 2014, 10:44

Heb dit nog niet eerder meegemaakt dat de uitgebouwde kantramen na 4 dagen zijn belegd. Dit truckje doe ik wel als er dracht is. Door de binnenkomdende honing wordt de mogelijkheid om een broednest te vormen geblokkeerd. De kunstraat hangt in het midden daar wordt gelijktijdig aan gewerkt. Na vier dagen moet het rooster worden gelegd.

Laat je niet weerhouden om eerder te kijken wat er gebeurd! :be2:
!Hans.

vdiesveld

Honingkamer plaatsen

Bericht door vdiesveld » zo 06 apr 2014, 12:21

Ok. Ik ga in de nazomer ook oefenen met darren merken. En dan volgend jaar de moeren. Maakt het imkerleven een stuk makkelijker voor mij, zie ik meteen als er een moer in de honingkamer zit zonder dat ik hoef af te schudden of wat dan ook [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]. En zo leren we elk jaar weer wat meer...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten