Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door petro » ma 20 feb 2017, 12:23

Sorry mijn broek zakt af bij deze redenering!! Hoe kom je er in godsnaam bij dat het baan de Imker zou liggen?
Werkelijk op het moment dat je dat hebt neergeschreven heb je gelijk de hele imkerij in Nederland geschoffeert.
Daarbij denk ik oa aan de imkers die geheel volgens het boekje hebben gehandeld en voor het eerst sinds ze begonnen zijn
een groot deel of zelfs al hun volken zijn kwijtgeraakt. Een super maffe vaststelling!!!!!!!!!
Petro
joselito schreef:
Ik zie bijensterfte als combinatie van drie elkaar versterkende oorzaken: de 3 P's - pollengebrek, pesticiden en pathogenen als virussen en de varroamijt."
Hoe dikwijls gaan ze die kost nog terug opwarmen?
Als de bijen verdwijnen heeft dat maar één oorzaak en dat is de werkwijze van de imker.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » ma 20 feb 2017, 12:52

petro schreef:Werkelijk op het moment dat je dat hebt neergeschreven heb je gelijk de hele imkerij in Nederland geschoffeerd.
Zo begrijp ik het toch niet. Ik verwijt de mensen die kasten verloren hebben niet dat ze nalatig geweest zijn. Maar als ze volgens het boekje gewerkt hebben, dan moet het boekje misschien enigszins herschreven worden.
Mijn punt is dat zolang je externe factoren de schuld blijft geven en je werkwijze niet verandert je geen stap verder geraakt en de verliezen zullen blijven. Misschien minder als het goede jaren zijn en meer als het slechte jaren zijn.
Ik heb ook ooit zware verliezen gehad maar de laatste jaren geen verliezen meer. Toch is er op geen enkel vlak iets veranderd. Er worden niet minder sproeistoffen gebruikt en het stuifmeelaanbod is nog hetzelfde. Bovendien heb ik meer bijen dan ooit (ze sterven niet meer) dus ze moeten het aanbod aan stuifmeel onder meer kasten verdelen.
Enkel de werkwijze is veranderd.
Laatst gewijzigd door joselito op ma 20 feb 2017, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 feb 2017, 12:56

petro schreef:Sorry mijn broek zakt af bij deze redenering!! Hoe kom je er in godsnaam bij dat het aan de Imker zou liggen?
Werkelijk op het moment dat je dat hebt neergeschreven heb je gelijk de hele imkerij in Nederland geschoffeert.
Daarbij denk ik oa aan de imkers die geheel volgens het boekje hebben gehandeld en voor het eerst sinds ze begonnen zijn
een groot deel of zelfs al hun volken zijn kwijtgeraakt. Een super maffe vaststelling!!!!!!!!!
Petro
Beste waaraan denk je waar de verdwijning dan aan ligt? :think:
Hang je het idee aan dat het van buitenaf - gifstoffen - komt?
Als dit zo is moet je je toch wat meer kennis omtrent deze materie opdoen.
Het overgrote deel van de imkers is er nu achter dat op tijd de varroa bestrijden - derde week juli en in december - heel wat volken in leven blijven.
De oorspronkelijke vraag van de nieuwe imker hoe kan het nu dat mijn volken zijn verdwenen kom naar mijn mening dat hij NIET iets heeft nagelaten maar de gene waar hij de volken vandaan heeft. Als je in het voorgaande jaar de winterbehandeling vergeet heb je pas een jaar later last van. Immers varroa verspreid virussen. In het begin merk je daar weinig van maar in de tweede helft van het jaar is het niet nodig dat er veel varroa in het volk zit. De bijen verspreiden via het voedersap wat ze aan de larven geven het virus.
!Hans.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door petro » ma 20 feb 2017, 22:19

Hoi, Ik hang geen enkel idee aan en wil me ook niet in al die veronderstellingen mengen. Reden van mijn felle reactie was de zin dat het aan de werkwijze van de Imker zou liggen wat voor mij dus een belediging is.Na zo'n veertig jaar bijen houden verloor ik zo'n 3 of 4 jaar terug alle vijf mijn volken ondanks dat ik de aanwijzingen van WUR opvolgde.Het jaar erna gebeurde me het nogmaals en had ik als ik niet geholpen had geworden door Tony uit De Lutte had ik me "pijp" aan de wilgen gehangen.Tot de dag van vandaag is gebleken dat het niet mijn werkwijze was,heb namelijk geen problemen meer gehad.
Petro

Hans van der Post. schreef:
petro schreef:Sorry mijn broek zakt af bij deze redenering!! Hoe kom je er in godsnaam bij dat het aan de Imker zou liggen?
Werkelijk op het moment dat je dat hebt neergeschreven heb je gelijk de hele imkerij in Nederland geschoffeert.
Daarbij denk ik oa aan de imkers die geheel volgens het boekje hebben gehandeld en voor het eerst sinds ze begonnen zijn
een groot deel of zelfs al hun volken zijn kwijtgeraakt. Een super maffe vaststelling!!!!!!!!!
Petro
Beste waaraan denk je waar de verdwijning dan aan ligt? :think:
Hang je het idee aan dat het van buitenaf - gifstoffen - komt?
Als dit zo is moet je je toch wat meer kennis omtrent deze materie opdoen.
Het overgrote deel van de imkers is er nu achter dat op tijd de varroa bestrijden - derde week juli en in december - heel wat volken in leven blijven.
De oorspronkelijke vraag van de nieuwe imker hoe kan het nu dat mijn volken zijn verdwenen kom naar mijn mening dat hij NIET iets heeft nagelaten maar de gene waar hij de volken vandaan heeft. Als je in het voorgaande jaar de winterbehandeling vergeet heb je pas een jaar later last van. Immers varroa verspreid virussen. In het begin merk je daar weinig van maar in de tweede helft van het jaar is het niet nodig dat er veel varroa in het volk zit. De bijen verspreiden via het voedersap wat ze aan de larven geven het virus.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » di 21 feb 2017, 00:50

petro schreef:Reden van mijn felle reactie was de zin dat het aan de werkwijze van de Imker zou liggen wat voor mij dus een belediging is.Na zo'n veertig jaar bijen houden verloor ik zo'n 3 of 4 jaar terug alle vijf mijn volken ondanks dat ik de aanwijzingen van WUR opvolgde
Je hoeft je niet beledigd te voelen, Petro. Feit is dat de kans groot is dat een samenloop van ziekten ervoor gezorgd heeft dat je kasten gestorven zijn.
Ik heb wel nog geen 40 jaar ervaring maar ook hier is het mij overkomen. De ziekten houden er namelijk geen rekening mee hoeveel jaren de imker reeds bijen heeft. :)
Blijkbaar is de druk in sommige jaren ook groter dan in andere jaren. Hier hoor ik dit jaar berichten over enkele mensen die deze winter een hoog percentage van hun bijen verloren hebben. Dat zijn ook mensen die langer bijen hebben dan mij. De snelste oplossing begint volgens mijn ervaring met de schuld bij jezelf te zoeken.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door AnnekeW » di 21 feb 2017, 09:14

Ik vind dat zowel imker als omgeving van invloed zijn. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Hans en Joselito zo simpelweg stellen dat enkel de imker verantwoordelijk is voor de bijensterfte. Ik als beginnend imker in een biologisch diverse omgeving kan het alleen maar aan mezelf wijten dat ik een volk heb verloren, maar ervaren imkers in een "kale" omgeving met intensieve landbouw? Ik vind zeker dat iedere imker eerst naar zijn eigen werkwijze, behandelmethodes etc. moet kijken, maar ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de omgeving niet van invloed is. Was het alleen de honingbij die problemen heeft, dan geef ik Hans en Joselito gelijk, maar ook solitaire bijen, hommels, vlinders, andere insecten, vogels nemen flink in aantal af. En dit heeft wel degelijk te maken met de algehele tendens in de landbouw om hagen te verwijderen, het gebrek aan braakliggend land etc. De grote vlaktes waar geen dier zich kan verschuilen, waar geen niet-gezaaide plant een plek heeft om zich te ontwikkelen....
Ik vind het nogal wat om te stellen IK verlies geen volken DUS pesticiden-en-co zijn geen probleem. Waarschijnlijk zijn de omgevingsfactoren bij Joselito en Hans heel gunstig om bijen te houden? En zijn de imker- en de omgevingsfactor dus +/+?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Hans van der Post. » di 21 feb 2017, 09:41

AnnekeW schreef:Ik vind dat zowel imker als omgeving van invloed zijn. [............]Ik vind het nogal wat om te stellen IK verlies geen volken DUS pesticiden-en-co zijn geen probleem. Waarschijnlijk zijn de omgevingsfactoren bij Joselito en Hans heel gunstig om bijen te houden? En zijn de imker- en de omgevingsfactor dus +/+?
Inderdaad Anneke invloed van imker en omgeving is zo. Vlieg eens met google maps over Oegstgeest dan zie je in wat voor een gebied mijn bijen vliegen.
Verder hebben we het over bijenvolken die in de zomer groot zijn en om deze tijd en waar hooguit honderd bijen dood tussen de raat zitten. Verder zitten de raten vol voedsel dit noem je "verdwijn ziekte". Bij dit gegeven heeft de omgeving geen invloed.
In 2003, 05, 08 had ik zoals boven geschreven na de winter lege kasten. Zoals ik al eerder schreef de varroa bestrijden op de juiste tijd heb ik volle kasten na de winter.
Tot voor het jaar 2001 bestreed je bijen een keer per jaar met o.a. apistan strippen en of perizin. Mierenzuur was toen niet toegestaan.
Er is dus na die tijd iets veranderd de varroa is toen geïnfecteerd met meer virussen die dodelijk waren dan het enige virus die een kreukelvleugel veroorzaakte.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » di 21 feb 2017, 09:51

AnnekeW schreef: Waarschijnlijk zijn de omgevingsfactoren bij Joselito en Hans heel gunstig om bijen te houden? En zijn de imker- en de omgevingsfactor dus +/+?
Waar ik hier woon is het inderdaad groen. Helaas bestaat dat groen voor het grootste gedeelte uit weiden zonder onkruiden en maisvelden en dennenbossen. :(
Toch is het hier mogelijk om bijen te houden zonder verliezen zoals dat trouwens voor de Varroa ook het geval was.
En geloof me maar als ik zeg dat als je varroa behandeling niet voldoende is, ook al woon je in het mooiste natuurgebied van het land, je bijen zullen verdwijnen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 feb 2017, 10:23

petro schreef:.Tot de dag van vandaag is gebleken dat het niet mijn werkwijze was,heb namelijk geen problemen meer gehad.
Petro
Wanneer je je oor wat te luisteren legt , kom je tot de ontdekking dat het verdwijnen van volken ...NIET ....streekgebonden is , maar .....per imker verschillend .
Het verschil in uitwintering is meer te wijten aan de werking van toegelaten en gedoogde middelen . Deze zijn niet constant maar sterk afhankelijk van.... ...gesteldheid van je volk ......temperaturen .......luchtvochtigheid ........snelheid van verdamping ....en ga maar door , om deze reden is de werkzaamheid vaak lager dan is aangegeven .
Ook wordt er volgens mij te veel nadruk gelegd op het tellen van mijten , deze zijn vaak al verdwenen van de varroalade voordat je deze gaat tellen .........
Maar de oorzaak van de verdwijnziekte was al in 2003 bekend De ( gedoogde ) behandeling er tegen pas veel later .

Mijn winterverliezen zijn sinds 2003 minder dan 5 %

Jaap v P

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » di 21 feb 2017, 10:32

De bijensterfte wordt veroorzaakt door een combinatie van verschillende stressoren (bedrijfsmethode imker, bedrijfsmethode buur-imkers, Varroa, virussen, drachtgebied, pesticiden, ...). Elke stressor heeft daarbij zijn eigen aandeel in het geheel en als stressor A wegvalt kunnen de bijen in principe iets meer van de andere stressoren aan. De oorzaak van het probleem hoeft men dus niet zozeer bij slechts 1 stressor te leggen, ook al is er misschien maar 1 stressor die "opvalt". Met een geschikte bedrijfsmethode (bv. een die het zwermen zoveel mogelijk nabootst), bekwame buur-imkers, een goed drachtgebied en een gezonde(re) opstelling van bijenvolken (bv. niet alles op 1 rijtje) is het zeker mogelijk om bijenvolken te laten overleven zonder Varroa-behandelingen. Maar dan moeten er natuurlijk toegevingen gedaan worden, bv. in honingproductie. Anderzijds kan men natuurlijk ook in klassieke landbouwcontext verder selecteren op enige vorm van Varroa-resistentie, gewoon verder vechten tegen de natuur van de honingbij. Wat tot slot ook nog een belangrijke stressor is, is de genetica van de desbetreffende honingbijen in uw bijenkast. Recent (2009 - 2012) COLOSS-onderzoek heeft immers aangetoond dat honingbijen van lokale origine systematisch beter overleven dan honingbijen van niet-lokale origine. In Nederland is dit uitvoerig aan bod gekomen in de imkertijdschriften (of toch in het bekendste) als ik mij niet vergis.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten