Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door A.A. Staals » di 21 feb 2017, 11:28

Dylan Elen schreef:De bijensterfte wordt veroorzaakt door een combinatie van verschillende stressoren (bedrijfsmethode imker, bedrijfsmethode buur-imkers,.......etc
Dylan
Het doen en laten van imkers in mijn omgeving heeft nog nooit enige invloed gehad op mijn bijen, afgezien van kruising. Imkers in de omgeving (binnen straal van 1,2 km 'n verenigings bijenstand) jaarlijks hoge sterfte/kleine volken. Ik heb nooit meer uitval dan een paar %, meestal vanwege uitval van koningin.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 feb 2017, 11:57

Dylan Elen schreef:De bijensterfte wordt veroorzaakt door een combinatie van verschillende stressoren (bedrijfsmethode imker, bedrijfsmethode buur-imkers, Varroa, virussen, drachtgebied, pesticiden, ...).

Groeten,
Dylan
Bedrijfsmethode buur imkers heeft er zoals Ad al schrijft niets mee te maken .

De varroa op zich was er al begin de tachtiger jaren , zonder dat de verdwijnziekte zich manifesteerde .Virussen zaten er honderd jaar geleden ook al in de volken zonder enige schade te veroorzaken . Drachtgebieden , het is natuurlijk altijd al bekend geweest dat je binnen de actieradius van je volken voldoende dracht dient te hebben om deze te kunnen houden .....Een kudde schapen houd men tenslotte ook niet op een groot parkeerterrein . . . . pesticiden gebruikte men ook in de zestiger jaren al , met regelmatig de gevolgen van spuitschade ,,,,echter geen verdwijnziekte ....... Dat is pas begonnen in 2000 toen de varroa vector van de virussen geworden is ......en komt voor bij alle Bijenrassen .. Blijft over ...........


Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » di 21 feb 2017, 12:02

Dylan Elen schreef: Recent (2009 - 2012) COLOSS-onderzoek heeft immers aangetoond dat honingbijen van lokale origine systematisch beter overleven dan honingbijen van niet-lokale origine.
Is dat niet wishful thinking, Dylan? :)
Is Ierland niet het land met de nog zuiverste lokale bijen? Toch hadden ze daar afgelopen winter de hoogste verliezen van Europa.
Voordat Varroa er was bestonden die problemen niet. En ga me niet vertellen dat er toen geen giften gebruikt werden in de land en tuinbouw.
In enorme hoeveelheden werd het te pas en te onpas gebruikt. Het heeft 30 jaar geduurd voordat de dieren aan de top van de voedselketen zoals roofvogels zich hier min of meer terug hersteld hebben.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » di 21 feb 2017, 12:34

@ Ad en Jaap

Ik doel met bedrijfsmethode en bekwaamheid van buur-imkers dat zij bijvoorbeeld geen zwakke volken houden en in staat zijn om roverij op te merken en dan willen ingrijpen. Heb zelf al eens een stand gehad waar de bijenkasten in de zomer zwaarder werden zonder dracht of voederen, bleek dat zij de zwakke volken van een buur-imker aan het beroven waren, de Varroa kreeg ik er gratis bij. Wat de buur-imkers uitspoken kan dus wel degelijk impact hebben.

@ Joselito

Genetica is een stressor, geen allesbepalende factor. Het is de cocktail van alle stressoren tezamen die de bijensterfte veroorzaakt. Maar dat bijen van lokale origine beter overleven is significant vastgesteld, alleen is voor de mens het gras schijnbaar steeds groener aan de overkant.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door szx2js » di 21 feb 2017, 13:09

Uit het meerjarige COLOSS onderzoek is geenszins gebleken dat er significante verschillen in wintersterfte bestaan tussen de bijenrassen. De locatie van de bijenstanden (lees drachtomstandigheden en het weer) en de ervaring van de imker spelen wel een significante rol bij wintersterfte.

M.i. is wintersterfte boven de 10% überhaupt niet nodig. Uiteraard zijn er altijd imkers, waarbij de locale omstandigheden in een bepaald jaar een grote rol spelen en toch wintersterfte kunnen veroorzaken, dat is gewoon pech. Maar verschil in ras zijn ondergeschikt en van geen betekenis bij wintersterfte.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 feb 2017, 13:27

Dylan Elen schreef:. Heb zelf al eens een stand gehad waar de bijenkasten in de zomer zwaarder werden zonder dracht of voederen, bleek dat zij de zwakke volken van een buur-imker aan het beroven waren, de Varroa kreeg ik er gratis bij. Wat de buur-imkers uitspoken kan dus wel degelijk impact hebben.

Dylan
Ook zonder roverij komen de met varroa zwaar besmette Darren van heinde er ver je kast bezoeken ,,besmetten .....besmetten ......en herbesmetten . ....Daar dien je gewoon rekening mee te houden en .......Tijdig een bestrijding uit te voeren .......en niet afwachten .....afwachten ....en nog eens afwachten
Totdat de besmetting torenhoog is .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 feb 2017, 13:36

szx2js schreef:. Uiteraard zijn er altijd imkers, waarbij de locale omstandigheden in een bepaald jaar een grote rol spelen en toch wintersterfte kunnen veroorzaken, dat is gewoon pech. Maar verschil in ras zijn ondergeschikt en van geen betekenis bij wintersterfte.
Maak je even verschil in wintersterfte ...en wintersterfte (verdwijnziekte ) .......Laatstgenoemde is geen domme pech , maar je hebt geen ....of ...onvoldoende ...of een bestrijding gedaan welke niet het gewenste effect heeft gehad .

Jaap v P

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » di 21 feb 2017, 13:43

@ szx2js

Het gaat niet om het bijenras, het gaat om diens origine en of die overeenstemt met de locatie. Uit de studie werd de conclusie getrokken dat er geen enkel bijenras is welk eender waar het best zal presteren, maar dat, alles in beschouwing genomen, bijen van lokale origine wel systematisch beter overleven dan bijen van niet-lokale origine. In Italië vertoont A. m. ligustica de beste overleving, in Portugal A. m. iberiensis en ga zo maar door, bij ons krijgt dus de Zwarte bij vanuit wetenschappelijk perspectief de voorkeur. Het bijenras, in relatie met de omgeving, is dus zeker een belangrijk topic in het verhaal van de bijensterfte. De bijenvolken in het COLOSS-onderzoek werden trouwens ook niet behandeld tegen Varroa, Buckfast was uitgesloten omdat die bij nu eenmaal geen natuurlijk habitat heeft.

Het staat natuurlijk iedereen vrij om te geloven dat er geen enkel verband bestaat tussen het bijenras enerzijds en bijensterfte anderzijds, maar het verband is nu eenmaal een feit en op basis daarvan heb ik het genoegen om samen met buitenlandse collega's binnen SMARTBEES (http://www.smartbees.eu) te werken aan een betere imkerijtoekomst.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 feb 2017, 14:03

Dylan Elen schreef:@ szx2js

Het gaat niet om het bijenras, het gaat om diens origine en of die overeenstemt met de locatie.

Groeten,
Dylan
Ik heb in mijn jonge jaren ( eind vijftig) nog met de toenmalige zwarte bij leren imkeren bij mijn vader .... Met twee carbollappen een aan elke zijde zodat er maar een raam niet bedekt was , vanwege de opvliegende aard met de nodige steken .......NEE voor mij niet meer .

Jaap v P

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » di 21 feb 2017, 14:16

Jaap, je reactie maakt duidelijk dat je nog geen ervaring hebt met de Zwarte bij anno 2017. Intussen zijn er immers ook Zwarte bijen aan enige selectie onderworpen. Neem eens een kijkje op https://m.youtube.com/channel/UCEsN0Y8-zWJe-Ll7BkITaOQ

Begrijp me niet verkeerd, ieder imker mag van mij het bijenras houden waar die zich het best bij voelt. Zolang dat maar nergens de conservatie van het inheemse bijenras in de weg staat :wink:

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten