Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » wo 22 feb 2017, 22:20

@ Ad
A.A. Staals schreef: Het enige wat die geselecteerde zwarte bij gemeen heeft met de vroeger hier aanwezige inheemse bij is alleen het uiterlijk.
Dat is verre van waar, dan denk ik bv. nog maar aan de tragere voorjaarsontwikkeling, de vroege zomerbroedstop, het foerageren bij slecht weer, ... Allemaal kenmerken die nog steeds aanwezig zijn, het is dus zeker niet enkel het uiterlijk.
A.A. Staals schreef: Verder is de dracht zo zeer veranderd dat de nu van elders gehaalde zwarte bijen ook in een voor hun ongeschikte biotoop komen.
Deels akkoord, maar men kan best nog een onderscheid maken tussen biotoop en ecotoop. Dracht is belangrijk (al is dat op veel plaatsen een algemeen probleem), maar ook andere omgevingsfactoren, zoals weersomstandigheden, spelen mee en zijn mogelijks belangrijker in het geheel. Zwarte bijen uit Texel zullen zo beter gedijen in bv. Nijmegen dan Sloveense Carnica's.
A.A. Staals schreef: Je schreef immers ook dat je concessies moest bv op opbrengst. Wie wil dat?
Wat mij onder meer opvalt is dat het jonge imkers vaker om de bijen zelf dan om de honing te doen is. Een goede zaak.
A.A. Staals schreef: Wat betreft die vooruitgang is het voor de nu aanwezige bijen een achteruitgang als er weer iets vreemds bijkomt.
Correct, maar in Vlaanderen is dit nu eenmaal wat er jaarlijks gebeurt (zie ook mijn antwoord aan Jaap).

@ Jaap

Als de imkers uit de omgeving niet meewerken zal het heel moeilijk worden, maar er zijn gelukkig opportuniteiten. Aalsteren (evenals elke andere strategie met permanente standbevruchting) is inderdaad niet slecht, maar ook hier is het effectiever als de omwonende imkers dezelfde strategie volgen (of men moet zelf over tientallen bijenvolken beschikken om lokaal aangepaste darren te voorzien). In Vlaanderen bestaat er echter niet zoiets als een Vlaamse bastaardbij, want hier wordt jaarlijks zoveel eilandmateriaal verspreid zodat er geen lokaal aangepaste bijen kunnen ontstaan. In zo'n geval kan men, als men zich dan toch nuttig wil maken voor de bijen, best starten met en telen van het lokaal thuishorende bijenras, te meer omwille van conservatie (iets dat Tjeerd ook zelf zeer kort aanhaalt in zijn stuk over het Aalsteren).

@ BBBeez

Helemaal correct.

@ szx2js

Helemaal mee eens: het is belachelijk hoe imkers soms elkaars bijenras afkraken. Met alle bijenrassen valt te werken, vanuit imkerperspectief hebben ze allemaal hun voor- en nadelen en het is uiteindelijk dan ook aan de imker om daarmee te leren omgaan. Maar dat doet niets af aan het gegeven dat er vanuit wetenschappelijk perspectief wel degelijk een voorkeur voor een specifiek bijenras bestaat, zijnde het bijenras dat lokaal thuishoort. Gezien veel andere imkers hier gewoon meelezen, en zelf wetenschapper zijnde, vind ik het belangrijk om dit laatste perspectief aan te rijken. Wetenschap is immers de sleutel tot vooruitgang :wink:

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 feb 2017, 09:40

Dylan Elen schreef:
, want hier wordt jaarlijks zoveel eilandmateriaal verspreid zodat er geen lokaal aangepaste bijen kunnen ontstaan.
Dylan
De grote vraag is ...Hoe zou dat toch komen ??

Daar ik ook veel op Facebook te vinden ben , heb ik daar wel een antwoord op .

De tegenwoordig aspirant imker leest zich eerst op allerlei plaatsen in over het wel en wee van de honingbij , komt daarbij van alles tegen waar ik verder niet op in zal gaan . Vervolgens wordt deze ergens een dure ras koningin aangesmeerd , met een kast . Dan schaft men de benodigde apparatuur voor de K.I. aan .want zonder is niet meer te imkeren .

Wanneer dan de eerste volkjes doodgaan , geven zij zich op voor een beginners cursus .

:think: :think: Vergeef mij dat ik iets overdreven heb .


Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door A.A. Staals » do 23 feb 2017, 11:24

Dylan Elen schreef:
A.A. Staals schreef: Je schreef immers ook dat je concessies moest bv op opbrengst. Wie wil dat?
Wat mij onder meer opvalt is dat het jonge imkers vaker om de bijen zelf dan om de honing te doen is. Een goede zaak.
Het gaat slecht met de bijen, die moeten ze dus redden. (wordt hun aangepraat)
A.A. Staals schreef: Wat betreft die vooruitgang is het voor de nu aanwezige bijen een achteruitgang als er weer iets vreemds bijkomt.
Correct, maar in Vlaanderen is dit nu eenmaal wat er jaarlijks gebeurt (zie ook mijn antwoord aan Jaap).

@ Jaap

Als de imkers uit de omgeving niet meewerken zal het heel moeilijk worden,........etc
Zou het niet beter zijn dat een beginner/eenling zich aanpast aan wat in de omgeving gangbaar is? Een soort bijen in een gebied, dan zou men op den duur weer kunnen Aalsteren en selectie plegen op eigen stand. Ook is het dan niet meer nodig naar bevruchtingsstations te reizen en allerlei vreemd materiaal overal vandaan te halen.

ad staals


Dylan

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door G,A3. » do 23 feb 2017, 13:49

Willen de heren imkers dan eens verklaren dat een volk (inlandse bij), met een kast van 3 bakken, waar meer dan 10 jaar totaal niets aan gedaan is ,behalve 1 keer /jaar de bodemplank schoonmaken , gewoon blijft leven ondanks de Varroa. :be9:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Hans van der Post. » do 23 feb 2017, 14:07

G,A3. schreef:Willen de heren imkers dan eens verklaren dat een volk (inlandse bij), met een kast van 3 bakken, waar meer dan 10 jaar totaal niets aan gedaan is ,behalve 1 keer /jaar de bodemplank schoonmaken , gewoon blijft leven ondanks de Varroa. :be9:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door ErikS » do 23 feb 2017, 14:16

G,A3. schreef:Willen de heren imkers dan eens verklaren dat een volk (inlandse bij), met een kast van 3 bakken, waar meer dan 10 jaar totaal niets aan gedaan is ,behalve 1 keer /jaar de bodemplank schoonmaken , gewoon blijft leven ondanks de Varroa. :be9:
Graag iets meer informatie....... Waar, afstand tot buren. Toestand van de ramen, hoe vaak gezwermd?

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » do 23 feb 2017, 15:05

@ Jaap

Ik heb de indruk dat het probleem meestal juist niet bij de beginner ligt, maar vaak (= NIET ALTIJD) wel bij zij die reeds vele jaren imkeren. Deze laatsten, waartoe mijn inziens ook enkele lesgevers behoren, worden door de beginners immers als "ervaren rotten in het vak" aanzien en al wat zij zeggen wordt dan ook vaak meteen voor waarheid aangenomen door de beginners. Ook ik heb zo in het begin - ik was 16 jaar - veel dingen automatisch aangenomen waarvan ik enkele jaren later experimenteel mocht concluderen dat het vaak je reinste onzin was. Wie imker wil worden hoort zich van bij het begin deftig te informeren, maar het is - wellicht zeker voor een beginner - gewoon niet altijd duidelijk welke informatiebronnen goed en welke minder goed zijn.

@ Ad
A.A. Staals schreef: Het gaat slecht met de bijen, die moeten ze dus redden. (wordt hun aangepraat)
Natuurlijk moeten ze die redden, maar louter enkele bijenkasten houden gaat niet bijdragen aan het redden.
A.A. Staals schreef: Zou het niet beter zijn dat een beginner/eenling zich aanpast aan wat in de omgeving gangbaar is? Een soort bijen in een gebied, dan zou men op den duur weer kunnen Aalsteren en selectie plegen op eigen stand. Ook is het dan niet meer nodig naar bevruchtingsstations te reizen en allerlei vreemd materiaal overal vandaan te halen.
Dat zou inderdaad een goede zaak zijn, maar het mag - vanuit mijn persoonlijk perspectief - nooit conservatiedoelstellingen in de weg staan. Dat wil zeggen dat als er in een omgeving enkele imkers zijn die het inheemse bijenras willen houden, daar de voorkeur aan dient gegeven te worden in plaats van aan het telen van lokaal aangepaste bijen vanuit bastaarden of uitheemse bijenrassen.

@ Hans

Mits alle stressoren (zoals ErikS er met "afstand tot de buren" al een noemt) of het totale stressniveau onder het kritische drempelniveau blijven is dit zeker mogelijk. Het hoeft zeker geen sprookje te zijn, daarvoor kan men beter naar de Efteling gaan :D

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door ErikS » do 23 feb 2017, 15:29

Jaap v.Popering schreef: Wanneer dan de eerste volkjes doodgaan , geven zij zich op voor een beginners cursus. :think: :think: Vergeef mij dat ik iets overdreven heb. Jaap v P
Beste Jaap,

Het is je vergeven. Je kent misschien nog niet de varianten nieuwe imker waar ik tegenaan gelopen ben:
- Invloed van de maanstand imker, als je handelingen op de juiste maandag (dag in de telling met de maan als referentie, niet die ene dag na zondag) doet, gaan de bijen er profijt van hebben.
- Kristallen en houtkrullen, de een op en de ander in de kast.
- Verschillende bijenrassen paren op verschillende hoogtes, dus rassen blijven vanzelf zuiver. (deze is van een ervaren imker)
- Je moet je bijen leren vechten tegen de varroa. Dus? niet behandelen en laten zwermen.
- Geen metaal in de kast ivm invloed magnetisme.
- Geen plastic in de buurt van bijen ivm besmetten honing.
- Alleen kleine kasten (<40 liter) om zwermen te bevorderen.
- Niet behandelen tegen varroa geeft snellere ontwikkeling varroa tolerante bijen......
- De zwarte bij is de beste bij.
- Waarom gebruiken we niet allemaal de Primorky bij?
- Korf-imkeren is het beste, want het gaat me toch niet om de honing.
- Raatvernieuwing is onnodig want in oude raat zijn de cellen kleiner dus worden de bijen kleiner en dat is goed tegen de varroa..... (deze is van een startende imker wiens mening ik overigens hoog aansla maar deze redenering volg ik niet)
- Uitgeholde houten boom, meest natuurlijk. (hang je hem ook 6 meter hoog op in een kruin van een boom en is er een koelende sapstroom?)
- Doorlopende raat is het ware, geen onderbreking door houten ramen.
- Let op de orientatie van de Y. Iets met ramen die op een manier moeten hangen.

Bovenstaande is (kolderieke) samenvatting van hetgeen ik voorbij heb horen komen de laatste 3! jaar. Met alle respect geschreven maar vaak met verbazing het hoofd schuddend. Ook met verbazing luisterend wat ervaren imkers vaak weten te zeggen wat geheel tegen mijn eigen ervaringen ingaat (12+ jaar imker). Zou er ook een lijstje van kunnen maken.

Ik vraag beginnende imkers vaak of ze zich realiseren dat knollen en wild konijn eten en daarna slapen onder een berenvel natuurlijk is voor een mens maar toch doen weinig mensen dat, tenminste in mijn directe omgeving ken ik ze niet.
Ook hond Bello en kat Minous krijgen veilig voedsel en een schone en droge slaapplaats. Zijn ze ziek of hebben ze parasieten, laten we ze behandelen bij de dierenarts of bestrijden ze zelf. Waarom bijen dan niet?

Imkeren blijft humor en onverwacht.

grtz,

erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » do 23 feb 2017, 16:36

Dylan Elen schreef: Wie imker wil worden hoort zich van bij het begin deftig te informeren, maar het is - wellicht zeker voor een beginner - gewoon niet altijd duidelijk welke informatiebronnen goed en welke minder goed zijn.
Dat is zeker niet omdat er juist zo vele aspecten komen kijken bij het houden van bijen. Bovendien zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Als je aan meerdere imkers dezelfde vraag gaat stellen moet je niet verbaasd zijn als je telkens een andere uitleg krijgt. Dat is de eeuwige verzuchting van beginnende imkers.
Daarom adviseer ik om één imker te volgen die succesvol is en als deze imker je wil helpen mag je je gelukkig prijzen en kun je aantal domme fouten vermijden.
En als je dan na een paar jaar de basis een beetje onder de knie hebt kan je beginnen te experimenteren en alles in vraag stellen.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » do 23 feb 2017, 20:24

Mee eens Joselito, al is het vinden van een goede peter-imker soms helaas een ware uitdaging (komt daarbij dat de beginner moeilijk kan oordelen over "goed", hij / zij gokt wellicht op basis van eerste indruk, afstand en dergelijke). Echter, praktijkkennis (bv. "Hoe maak ik een aflegger?" is vaak niet het probleem, theorie wel. Men kan zich natuurlijk de vraag stellen in welke mate theorie belangrijk is - essentieel omwille van implicaties voor de praktijk in mijn ogen - en uiteraard kan niet iedereen theoretisch evenzeer onderlegd zijn, maar als gevolg van een gebrekkige theoretische onderbouwing van sommige peter-imkers blijven er maar fabels doorgegeven worden aan de beginners die deze dan weer voor waarheid aannemen met alle gevolgen vandien. Ook bij cursussen gaan lesgevers soms compleet de mist in en de cursisten volgen gewoon, zich van geen kwaad bewust.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten