Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:
Re: Ander geluid.

Bericht door gijs.v » do 02 mar 2017, 06:50

Ik mis het verband tussen wintervoedsel en varroa, kan je deze verklaren?


Gijs met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 mar 2017, 08:58

G,A3. schreef:t( ik zie dit wanneer imkers in het voorjaar hun kleine bestuivingsvolkjes in de boomgaard plaatsen)

:b10:
Ik weet niet wat jij met ( kleine bestuivingsvolkjes ) bedoeld , maar blijkbaar heb je ook daar nooit in gekeken .

Waar moet een bestuivingsvolk aan voldoen !!!! ....Een bijenvolk bestaat uit 20.000 tot 60.000 bijen, afhankelijk waar ze voor worden ingezet en het tijdstip van het jaar.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Yfw3q2jRMw

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door ErikS » do 02 mar 2017, 09:48

G,A3. schreef:Collega's ik constateer alleen dat de nazaten van de koningin die 12 jaar geleden in die kast (3 bakken met totaal 63 ramen) geplaatst is , nog volop in die kast aanwezig zijn .Ik heb nog nooit geconstateerd dat de kast leeg was zodat een (Varao vrij? ) volk van elders er zich in kon vestigen. Het volk is 12 jaar met rust gelaten zoals u kon lezen.
Dit wil ik geloven maar maak me zorgen over de conditie van de ramen en het volk. Ik ken geen kasten waarin 10 jaar geen onderhoud en raatvernieuwing is gedaan die niet geheel vervuild zijn. Een inspectie lijkt me op zijn plaats vanuit de diervriendelijkheidsgedachte
G,A3. schreef:Na deze waarneming trek ik de conclusie dat er te veel met zwakke volken overwinterd wordt( ik zie dit wanneer imkers in het voorjaar hun kleine bestuivingsvolkjes in de boomgaard plaatsen) en wanneer er 's zomers ,door de imker,dan ook nog teveel wintervoedsel van de bijen geoogst wordt de Varaomijt in het najaar en winter toe kan slaan.
:violin: :b10:
Twee geheel uit de lucht gegrepen "conclusies". Beschamend gebrek aan kennis en inzicht.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » do 02 mar 2017, 10:13

ErikS schreef: Een geheel uit de lucht gegrepen "conclusie". Beschamend gebrek aan kennis en inzicht.
inderdaad, en dat na 37 jaar bijen houden :think: :think:

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door AnnekeW » do 02 mar 2017, 21:21

WIJ hebben het nog nooit meegemaakt DUS kan het niet?

Waar maakt iedereen zich toch zo druk om? Waarom de ervaringen van een imker met 37 jaar ervaring in twijfel trekken? Zie het positief! De natuur (yep, onze bijen maken deel uit van de natuur, het ecosysteem om ons heen) is flexibel en tot veel meer in staat dan wij denken! Ik vind de observatie van G,A3 heel hoopvol!

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door ErikS » do 02 mar 2017, 21:54

Hallo Anneke, ik trek zijn ervaring niet in twijfel maar zijn conclusies over de werkwijze van andere imkers.

Als hij jaar na jaar een volk ziet in kasten die niet behandeld zijn wil ik dat best geloven, uitzonderingen zijn er altijd en net het meest interessant. Maar bijen verwaarlozen propageren als werkwijze stuit me tegen de borst.

Wat hij schrijft over bestuivingsvolken en varroa schade door honingafname is uit de lucht gegrepen en misleidend. Los dat het denigrerend is naar imkers die zo goed mogelijk voor hun bijenvolken zorgen.

mvg,

erik

G,A3.
Berichten:251
Lid geworden op:zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:omg Middelburg
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door G,A3. » do 02 mar 2017, 22:31

Heren ,ik zie dat beroepsimkers meestal kleine volkjes (20.000bijen?) voor bestuiving in de boomgaard zetten en geen grote (>40.000bijen) welke al na de bestuiving van de fruitbomen voor de eerste keer beroofd worden van hun volle raten met honing en stuifmeel . Logisch want de imker probeert een zo hoog mogelijk rendement met zijn bijen te behalen. Om het e.a. te kompenseren gaat men de volkjes in het najaar voeren met suikerwater.
25 Jaar geleden ,ik had toen meerdere volkjes,imkerde zo'n beetje als voornoemd en had in het voorjaar ook regelmatig dode volkjes .
De natuur waar de bijen in leven is niet bij-of diervriendelijk, maar is een volk in een 12-jaar oude bijenkast met oude raten slechter dan een oude holle boom of een schoorsteen of slechter af dan de bijenkasten die door de mens gedeeltelijk worden leeggeroofd?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » do 02 mar 2017, 22:59

AnnekeW schreef: Waar maakt iedereen zich toch zo druk om? Waarom de ervaringen van een imker met 37 jaar ervaring in twijfel trekken?
Ik denk dat G,A3. geen bijen heeft en dat hij hier enkel is om de anderen een beetje op stang te jagen, aangezien hij in de 8 berichten die hij hier gepost heeft nog niets anders gedaan heeft dan de werkwijzen van de andere imkers af te keuren. :be7: :be7:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Hans van der Post. » do 02 mar 2017, 23:11

Krijg de indruk dat ga3 niets weet over/van het imkeren. :think:
Wij imkers halen o.a. geen stuifmeel uit de kasten en laten de volken niet aan hun lot over enof geven alleen suikerwater.
G a3 haal een boek over bijenhouden en lees. :be2:
!Hans.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door tomer » vr 03 mar 2017, 00:27

Met welke bedoeling laat je een kast 12 jaar lang dicht??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten