Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Ander geluid.

Bericht door Bok » do 19 mar 2015, 16:01

Deze link kreeg ik vandaag.

http://www.demorgen.be/wetenschap/gehaa ... -a2257383/

Dit is al lang mijn gedachte. Gelukkig steun.
groet,

Peter

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mar 2015, 09:47

De geschiedenis lijkt zich te herhalen .
Een aantal jaren geleden is Romméé v/d Zee met stellige zekerheid en veel publiciteit op de proppen gekomen met de Nosema ceranae als schuldige van de verdwijnziekte ( CCD ) en na veel publicaties nam zij gas terug met ..De mogelijke oorzaak ...
Henk Tennekes en Jeroen Versluis deden hetzelfde met de neonicotinoiden . Kranten vol met de oorzaak bekend talloze lezingen in het land bij vele bijenverenigingen ....Wij hebben bewijs . Nu volgt de uitspraak van Jeroen versluis , ik citeer ; .. zegt hoofddocent nieuwe risico's Jeroen van der Sluijs van de Universiteit Utrecht.
'Ik zie bijensterfte als combinatie van drie elkaar versterkende oorzaken: de 3 P's - pollengebrek, pesticiden en pathogenen als virussen en de varroamijt.'.... einde citaat ....In Sept 2012 was zijn uitspraak stelliger .Voortschrijdend inzicht noemt men dat....Ik heb daar een ander woord voor .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 mar 2015, 12:19

Dat er meer aan de hand is snap ik ook wel. Als de bijen te weinig pollen kunnen halen zullen ze niet overleven. Het tekort aan pollen komt (mede) omdat er niet genoeg pollenleverende planten staan. "Onkruid" wordt kapotgespoten, terwijl dit misschien wel een belangrijke stuifmeelbron is. Dan is het gif niet de directe oorzaak, maar uiteindelijk indirect toch wel weer....

Zoals vaak met dit soort onderzoeken: wie heeft het betaald? De onderzoeken van Blacquière werden destijd toch betaald door Bayer ofzo? Als Monsanto dit onderzoek betaald heeft was de uitslag van tevoren bekend....
Nee, ik ben geen wetenschapper. Maar wel een logisch nadenkend mens die begrijpt dat het nooit goed kan zijn overal maar gif op te spuiten...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mar 2015, 14:08

Santtu Pikkarainen schreef:. Maar wel een logisch nadenkend mens die begrijpt dat het nooit goed kan zijn overal maar gif op te spuiten...
Dat ben ik met je eens .. :think: Maar wij hebben het toch over de oorzaak van de bijensterfte .??

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 mar 2015, 15:57

Jaap v.Popering schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:. Maar wel een logisch nadenkend mens die begrijpt dat het nooit goed kan zijn overal maar gif op te spuiten...
Dat ben ik met je eens .. :think: Maar wij hebben het toch over de oorzaak van de bijensterfte .??

Jaap v P
Gif = minder onkruid = minder drachtplanten = mider stuifmeel = minder bijen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mar 2015, 16:44

Santtu Pikkarainen schreef:[
Gif = minder onkruid = minder drachtplanten = mider stuifmeel = minder bijen?
Zie je nu zelf niet dat je stelling mank gaat ???? :think: Onkruid of het nu met de schrabber weggehaald word of met gif :whistle: onkruid wordt zo en zo niet geaccepteerd in cultuurgewassen .

onkruid weg door schrabber = minder onkruid = zouden minder drachtplanten kunnen zijn =zou minder stuifmeel kunnen zijn = minder bijen is nog de vraag want lang niet alle onkruiden zijn drachtplanten .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 mar 2015, 22:28

Waar zie jij nog b.v. korenbloemen in het veld staan, Jaap?

Maar waar ik eigenlijk ook op doelde is dat dit soort onderzoeken vaak betaald worden door de chemie-reuzen als Monsanto. Dan is de uitslag van tevoren bekend heh... Uiteraard heb ik geen bewijzen, ik ben geen wetenschapper. Maar kan wel het verband leggen tussen pesticiden en minder pollen. Als de bijen dan niet direct dood gaan van de pesticiden, kan het alsnog indirect omdat met pesticiden waarschijnlijk veel meer kruiden gedood worden dan met de schrabber.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 mar 2015, 09:02

Santtu Pikkarainen schreef:Waar zie jij nog b.v. korenbloemen in het veld staan, Jaap?

.
Je moet weten dat elke teler probeert om iets aan een product te verdienen . Nu is het in de praktijk zo dat zelfs ook alle planten voeding nodig hebben . Wegens het milieu mogen de telers maar net voldoende voeding meer kopen n en wanneer er een korenbloem met de voeding wegsleept , krijgt een graanhalm wat minder en zal minder/kleinere korrels produceren . bovendien probeert onkruid meestal boven het gewas uit te komen zodat het gewas verstikt .. Je moet je voorstellen dat jij een etentje voor 20 personen besteld , en er komen onverwacht 30 personen meer om mee te eten , dan zal je deze maaltijd met 50 man moeten delen .

Over het betalen van onderzoeken kunnen wij kort zijn . De chemie reuzen hebben een onderzoeksplicht voor de producten welke zij op de markt brengen , en moeten dat uit eigen zak betalen wat vroeger door de staat gebeurde . Heel lang geleden deed ook de Ambrosiushoeve dit met betrekking op bijensterfte , In wezen is er dus niets veranderd , maar toen hoorde je geen enkel geluid . Dat is pas gekomen toen de milieu organisaties wat meer macht kregen , ook onderzoeken zijn gaan financieren en met regelmaat van de klok op de grote trom slaan , terecht of niet daar kan ik niet over oordelen . Enkel dat de verdwijnziekte niet door de neonicotinoiden kan komen omdat deze al enkele jaren bezig was voordat deze op de markt zijn gekomen , bovendien kan het niet zo zijn dat mijn bijen geen last hiervan ondervinden en die van de buurman wel , een en ander word volgens prof Morits afgelopen zaterdag ook aangetoond door de statistieken van over de hele wereld .

P.S Dat er minder pollen voorkomen ligt niet aan de pesticiden..... :think: AAN DE MENS . :whistle:

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 feb 2017, 21:18

Zou dit een ander tijdperk inluiden 17 febr 2017 ??? Europe appears poised to overturn neonicotinoid pesticides ban


https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... SHOfdeXWTA

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door joselito » ma 20 feb 2017, 10:05

Ik zie bijensterfte als combinatie van drie elkaar versterkende oorzaken: de 3 P's - pollengebrek, pesticiden en pathogenen als virussen en de varroamijt."
Hoe dikwijls gaan ze die kost nog terug opwarmen?
Als de bijen verdwijnen heeft dat maar één oorzaak en dat is de werkwijze van de imker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten