hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door berg » ma 07 sep 2015, 10:14

Ter info: a.s. woensdag 9 September een programma op NPO 2 over wilde bijen op de tv!

Het is mooi dat de honingbij op zoveel steun kan rekenen.
Maar we vergeten dat er ook nog wilde bijen zijn die minstens zo belangrijk zijn voor het bestuiven van onze gewassen.
Hoe gaat het met de wilde bij?
Alleen al in Nederland zijn er meer dan 350 soorten wilde bijen, van piepklein tot dikke, koddige hommels.
Helaas staat inmiddels meer dan de helft van deze soorten op de Rode Lijst, wat wil zeggen dat ze met uitsterven worden bedreigd.
Ze hebben last van giftige insecticiden die hun navigatievermogen verstoren en klimaatverandering maar momenteel is hun grootste probleem het verlies van leefgebied met daarin genoeg nestplaatsen en bloemen.

- zie meer op : http://www.npowetenschap.nl/site/specia ... Zdxom.dpuf

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 sep 2015, 15:52

Het is te hopen dat de uitzending eerlijke antwoorden geeft .

Dan zal er ook te sprake komen dat de honing bijen voor een bulk gewas gaan en de kleinere hoeveelheden overlaten voor de hommels en solitaire bijen .
Omdat hun actieradius veel minder is heeft de natuur dit goed geregeld .

Jaap v P

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door imker Marinus » ma 07 sep 2015, 16:31

Jaap v.Popering schreef:Het is te hopen dat de uitzending eerlijke antwoorden geeft .

Dan zal er ook te sprake komen dat de honing bijen voor een bulk gewas gaan en de kleinere hoeveelheden overlaten voor de hommels en solitaire bijen .
Omdat hun actieradius veel minder is heeft de natuur dit goed geregeld .

Jaap v P
Je wilt eerlijke antwoorden? Je weet zelf blijkbaar al hoe het zit, maar je redenering dat honingbijen de kleinere hoeveelheden overlaten voor de hommels en solitaire bijen doordat de actieradius van hommels en solitaire bijen kleiner is, is krom. Het zou fijn zijn wanneer je je ideeen onderbouwt en niet zomaar wat roept.

De beperkte beschikbaarheid van stuifmeel en nectar veroorzaakt voedselconcurrentie tussen alle soorten bestuivende insecten. Dit is een natuurlijke situatie en dit zal altijd zo zijn. Niet afgelopen weekend, maar het weekend daarvoor kon je het bijvoorbeeld duidelijk zien op de heide. Zowel honingbijen als hommels die daar, tegelijkertijd, fourageerden.

Lees dit eens: http://www.bestuivers.nl/Belang/In-natuurgebieden. Ook deze link geeft meer informatie: http://www.bestuivers.nl/concurrentie. Op die site vind je samenvattingen van artikelen en voldoende informatie om de originele artikelen te vinden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 sep 2015, 16:58

imker Marinus schreef:
Omdat hun actieradius veel minder is heeft de natuur dit goed geregeld .

, maar je redenering dat honingbijen de kleinere hoeveelheden overlaten voor de hommels en solitaire bijen doordat de actieradius van hommels en solitaire bijen kleiner is, is krom. Het zou fijn zijn wanneer je je ideeen onderbouwt en niet zomaar wat roept.
.
Volgens mij staat er iets anders .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door Hans van der Post. » di 08 sep 2015, 00:27

Dan zal er ook te sprake komen dat de honing bijen voor een bulk gewas gaan en de kleinere hoeveelheden overlaten voor de hommels en solitaire bijen . Omdat hun actieradius veel minder is heeft de natuur dit goed geregeld .
Ja Jaap even heel je tekst "men" kan het zo verdraaien dat het in het straatje van de schrijver past.
!Hans.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door petro » di 08 sep 2015, 08:27

Met andere woorden Jaap beter schrijven en Marinus beter lezen! :o :D

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 sep 2015, 08:56

Ik ben niet van plan om op mijn leeftijd nog op een universiteit college te gaan volgen over de Nederlandse taal .


Maar nu wij toch over dit onderwerp door blijven zagen ,,, :think:
Zou ik een gezonde scepsis mogen hebben met de uitzendingen over de zo genaamde verdwijnziekte in mijn achterhoofd ???

Nog vers in mijn geheugen de uitspraken over de dode volken met als oorzaak het gebruik van neonicotinoiden ???? terwijl deze volken aantoonbaar doodgegaan waren van de honger. :whistle:

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door joselito » di 08 sep 2015, 09:39

Het is eigen aan mensen om anderen de schuld te geven van eigen problemen, en ik heb de indruk in deze tijden meer dan ooit.
Vraag dat maar bv aan artsen en onderwijzers om er maar enkelen te noemen.
Maar dat de honingbijen ooit de kop van jut zouden worden in een strijd voor 'natuurbehoud' had toch niemand ooit kunnen dromen.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door imker Marinus » di 08 sep 2015, 09:47

Jaap v.Popering schreef:Ik ben niet van plan om op mijn leeftijd nog op een universiteit college te gaan volgen over de Nederlandse taal .


Maar nu wij toch over dit onderwerp door blijven zagen ,,, :think:
Zou ik een gezonde scepsis mogen hebben met de uitzendingen over de zo genaamde verdwijnziekte in mijn achterhoofd ???

Nog vers in mijn geheugen de uitspraken over de dode volken met als oorzaak het gebruik van neonicotinoiden ???? terwijl deze volken aantoonbaar doodgegaan waren van de honger. :whistle:

Jaap v P
Uiteraard mag je een gezonde scepsis hebben. Maar je mag je ideeen wel wat helderder formuleren, want er wordt een onjuist beeld geschetst en ik begrijp nu nog niet wat je dan wel bedoelt. Ik haal er in ieder geval uit dat honingbijen en hommels (andere bijensoorten) geen concurenten van elkaar zijn. Dat zijn ze echter wel degelijk.

Wat betreft dode volken/de verdwijnziekte, het is inderdaad belangrijk dat daar heel zorgvuldig over geformuleerd wordt, dat is in het verleden blijkbaar niet altijd goed gegaan, het is een moeilijk onderwerp en er was lange tijd geen consensus. Maar wat betreft concurrentie tussen verschillende soorten bijen over nectar en stuifmeel, daar is iedereen het wel over eens (en 100 jaar geleden was er ook al consensus over dit onderwerp).

Veel plezier met het kijken naar de uitzending.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: hoe gaat het met de wilde bij? a.s. woensdag op NPO 2

Bericht door joselito » di 08 sep 2015, 10:02

imker Marinus schreef: Ik haal er in ieder geval uit dat honingbijen en hommels (andere bijensoorten) geen concurenten van elkaar zijn. Dat zijn ze echter wel degelijk.
Dan stel ik voor dat je er eens op uit trekt en je ogen de kost geeft. En kijk eens op hoeveel bloemen je alleen hommels ziet en geen enkele bij.
Ik heb hier bijvoorbeeld lavendel staan waar enkel in de jaren dat het veel regent bijen op voorkomen, al de andere jaren alleen hommels omdat de bijen de nactar niet kunnen bereiken.
En nog een bedenking, bijen die wilde bloemen bevliegen houden wel deze wilde bloemen in stand. Of denk je dat als er geen honingbijen meer zouden zijn, er plots genoeg wilde bijen zouden zijn om de taak over te nemen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten