Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » ma 16 mei 2016, 21:35

Ze hebben in een korte tijd erg veel gehaald en zijn nog volop bezig met verzegelen.
Ook vandaag kwam er weer volop nectar binnen ondanks de veel lagere temperatuur.
Aankomende vrijdag ga ik kijken hoe ver ze zijn met verzegelen en als ze al een hoop verzegeld hebben slingeren :D
Als ze nog niet zo ver zijn wacht ik nog even....normaal slinger ik eind mei/begin juni de eerste oogst.
Steeds kleine hoeveelheden slingeren geeft extra opruim werk ...ik doe dat liever zo min mogelijk :D

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Kroese » ma 16 mei 2016, 22:14

Alex Mönch schreef:.normaal slinger ik eind mei/begin juni de eerste oogst.
Steeds kleine hoeveelheden slingeren geeft extra opruim werk ...ik doe dat liever zo min mogelijk :D
Normaal slinger ik pas vlak voor de Linde bloei.(= Half Juni ongeveer) Weet ik dat er daarna Linde in die raten zit, en geen voorjaars honing er doorheen die de kleur en de smaak beinvloed.
Maar dit jaar hebben ze tijdens de peren en appel bloei ook van een naast liggend koolzaad veld kunnen profiteren.
Als ik dat te lang laat zitten, krijg ik het er niet meer uit omdat het in de raat kristalliseert.
Er zit ook al een oogstbare hoeveelheid in dit jaar. :D

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » ma 16 mei 2016, 22:49

Hier nog volop meidoorn en Cotoneaster,gevolgt door braam en acacia en dan pas de linde dracht.
De meidoorn en Cotoneaster is nog voorjaarshoning.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » ma 16 mei 2016, 23:01

Ik hoop dat ze het gas erop houden.
Bij mijn 2 beste volken is de een met een moer van Ferry Bantjes, de ander een moer van Hennie Kroese. Beiden zijn uitermate productief, en beide volken halen veel honing, beiden staan op 2 BK en 2 HK.
Morgen kijken hoe de vlag er voor hangt, ben een klein weekje op vakantie geweest (mee als bemanning op een 28 voet lange zeilboot naar UK Lowestoft :D ). Daar was het vrij koud maar wel droog. De ontwikkeling hier in NL heb ik eigenlijk gemist, denk dat het hier wat meer regende dan in UK.
Hoop dat ze toch nog lekker hebben kunnen halen en dat de bloeiende gewassen extra honing hebben kunnen geven door de regen.
En dat ze met het wat betere weer in opkomst het gas erop houden en niet gaan zwermen. Een volk heb ik een week terug een stuk of tien doppen uitgebroken, die heeft daarna wel een extra HK gegeven, er waren nog 4 volken die ruimte nodig hadden, 3 van hen hebben een HK of BK op een koninginnen-rooster gekregen, zij zaten al op 2 BK, 1 een extra BK gewoon bovenop de 1e BK.

Freek

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » ma 16 mei 2016, 23:21

Freek,zou wel de tijd nemen om alles op doppen te controleren.
Zou zonde zijn als ze gaan zwermen.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » ma 16 mei 2016, 23:27

Hoi Alex,

Dat doe ik ook, ik blader ze elke week allemaal raam voor raam helemaal door en breek alle doppen weg.
En indien nodig omdat ze vol bijen zitten zet ik bakken bij.
Ik houd het broednest op 2 bakken (simplex) maar zet wel meer HK bij als ze meer ruimte nodig hebben.
Ik hoop dat ze zo de gang erin houden en honing halen! :D

Freek

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door joselito » di 17 mei 2016, 18:18

Vandaag fruithoning geslingerd, de honing heeft een laag vochtgehalte door de droogte die we gehad hebben.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » di 17 mei 2016, 20:56

Vandaag de torenflats weer nagelopen.
Bij 2 nogal flink zwermstemming, dat wil zeggen veel doppen, zelfs een gesloten exemplaar, maar beide nog niet gezwermd.
En heel veel bijen en een beetje een verzopen broednest, en de 2e HK die onder de 1e staat loopt vol. De 1e wordt nu gezegeld.
Wat te doen, extra BK tegen het zwermen?

Freek

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Gerard Boswinkel » di 17 mei 2016, 22:22

Vandaag overgelarfd voor de KI-dag die op 8 juni in Havixbeck te gebeuren staat. Door vandaag over te larven, zijn de koninginnen precies 10 dagen oud wanneer de inseminatie door mevrouw Winkler vakkundig wordt uitgevoerd. Nu even duimen dat ze van de 40 cupjes die ik heb overgelarfd, er genoeg aangenomen worden. :whistle: :violin: Morgen weten we meer.

Groeten..............

Gerard

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door mick » wo 18 mei 2016, 08:08

Gisterenavond een pas aangeschaft miniplusvolkje overgehangen in de rieten golzkast. Was nodig, de dames waren nogal aan het wild bouwen onderaan.
Is wel een geklieder om die miniplusraampjes boven elkaar te bevestigen met tieraps, de honing was volop aanwezig en de hare majesteit was pas aan de leg. :clap:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten