Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door JackC » zo 02 okt 2016, 17:06

Vanmiddag nog van enkele kasten de voerbakken afgehaald. één volk was daar absoluut niet blij mee; lang geleden dat ik zo'n agressie mee heb gemaakt.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door ErikS » zo 02 okt 2016, 17:25

victort schreef:Vanmorgen begonnen met graven voor een kleine vijver. Enerzijds zodat de 4 ganzen kunnen baden, anderzijds als bijenkroeg. Daarnaast komt 'de overflow' van mn hemelwaterafvoer uiteindelijk op de waterval terecht.

Ik heb een rand uitgegraven en een dieper gedeelte lxbxd is ongeveer 3.50x2.10x0.8. Onderop ligt een worteldoek, waarna ik pvc folie heb gelegd. Aan een kant wil ik een leisteen leggen, waarop de regenwateruitlaat op uitkomt.

Als mensen tips hebben over beplanting voor bijen...wel of geen pomp/filter of andere tips...graag
Hallo, ik weet weinig van vijvers af maar volgens mij wordt het afgeraden om hemelwater in vijvers te "lozen". Dit ivm veranderende waterspiegel en zuurstof vragende restanten in het voormalige hemelwater. Een flinke bui en je hebt dak en plantenresten in je vijver, water raakt zuurstofarm door rotting en vissen dood. grtz erik.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Paul67 » zo 02 okt 2016, 20:31

Vandaag deed ik eigenlijk niets met de bijen...maar wel wat mijmeren...

het inwinteren is eigenlijk vrijwel klaar...de dames hebben hun voer op, de ramen in de kasten
hangen er goed bij...kantramen geplaatst waar nodig....op de ramen van mijn 1e kast (ik heb er 2)
hebben de bijen wat wildbouw gemaakt...daar heb ik nu plastic onder gelegd zodat ze dat nog naar beneden kunnen
brengen...en als dat klaar is, is het eigenlijk klaar...

en dan?
De herfst...winter....kou, regen...
Wat doen jullie dan nog in de kasten? Toch af en toe eens kijken?
Ik geloof dat ik me hopeloos ga vervelen in de komende periode. Spullen nakijken en wat reparaties uitvoeren en dat soort
zaken is eigenlijk zo klaar als je maar 2 kasten hebt.... Beetje lezen kan wel nog, maar verder..........? :be6:

Gr P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door joselito » zo 02 okt 2016, 22:31

sikkie68 schreef:HeeJoseli... Wie of wat is Jelte , geen idee wat dat nou zou moeten zijn dan alleeen een persoon!
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/memberl ... file&u=110
:)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 okt 2016, 22:51

Vanddag ben ik Jelte gaan opzoeken en ik kreeg een verrassing, twee regenbogen.
Het was een ontzettende heldere regenboog die ver in Mechelen en omstreken zichtbaar was...
En ik kon weer eens een forumer begroeten die ik mijn standen heb kunnen laten zien. Het was een leuke middag die natuurlijk volledig ging over bijen!

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door gijs.v » ma 03 okt 2016, 06:55

ErikS schreef: Hallo, ik weet weinig van vijvers af maar volgens mij wordt het afgeraden om hemelwater in vijvers te "lozen". Dit ivm veranderende waterspiegel en zuurstof vragende restanten in het voormalige hemelwater. Een flinke bui en je hebt dak en plantenresten in je vijver, water raakt zuurstofarm door rotting en vissen dood. grtz erik.
Jaren lang zo gehad, werkt perfect, geen water bijvullen geen gedoe. Wel via een regenton om blad en andere zooi te laten bezinken. Regenton loopt weer over in de vijver.




Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » ma 03 okt 2016, 08:06

Hangt helemaal af van de hoeveelheid poep die de ganzen in de vijver lozen....vissen zou ik er zo wie zo niet in doen,omdat dit het probleem van vervuiling dan alleen nog maar vergroot.Met een filterpomp alleen redt je het niet om het water schoon te houden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door semar » ma 03 okt 2016, 14:57

voor beplanting bv.

gele dotters, een stuifmeel kampioen in het voorjaar,
de sibirische smeerwortel is ook een goeie in het vroege voorjaar
(wordt vanaf februari op gevlogen) en houd ook van een vochtige bodem.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
holtermann 025 (Kopie) (Kopie) (Kopie).jpg
bijen 035 (Kopie).jpg
bijen 032 (Kopie).jpg

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door victort » ma 03 okt 2016, 15:15

gijs.v schreef:Jaren lang zo gehad, werkt perfect, geen water bijvullen geen gedoe. Wel via een regenton om blad en andere zooi te laten bezinken. Regenton loopt weer over in de vijver.
Ok, thanks
Alex Mönch schreef:Hangt helemaal af van de hoeveelheid poep die de ganzen in de vijver lozen....vissen zou ik er zo wie zo niet in doen,omdat dit het probleem van vervuiling dan alleen nog maar vergroot.Met een filterpomp alleen redt je het niet om het water schoon te houden.
Ik heb een flink doorstroom filter besteld voor vijvers tot 10000liter, hopelijk gaat die veel poep vangen..
semar schreef:voor beplanting bv.

gele dotters, een stuifmeel kampioen in het voorjaar,
de sibirische smeerwortel is ook een goeie in het vroege voorjaar
(wordt vanaf februari op gevlogen) en houd ook van een vochtige bodem.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Thanks, hier kan ik wat mee!

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » ma 03 okt 2016, 15:28

te houden.[/quote]Ik heb een flink doorstroom filter besteld voor vijvers tot 10000liter, hopelijk gaat die veel poep vangen..[quote="semar"]voor beplanting bv.

Poep vangen met een filter is niet het probleem!
In het filter gaan bacteriën aan het werk om het organisch materiaal (poep van ganzen) te verteren....uit het filter komt dan op het oog schoon water,maar dit bevat allerlei opgeloste meststoffen waarvan de concentratie in de loop der tijd steeds hoger wordt.
Deze raak je alleen kwijt met een grote hoeveelheid waterplanten,of veel water verversen.
Daarom hebben overbevolkte vijvertjes in tuinen vaak een alg probleem.
Wanneer er veel hemelwater in de vijver komt,zal de concentratie nog wel meevallen,maar dan loopt je vijver ook vaak over.
Wanneer het lang droog is,zal de concentratie van opgeloste meststoffen erg oplopen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten