Oxaalzuurbehandeling

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Stinger
Berichten:12
Lid geworden op:zo 25 jul 2010, 22:41
Contacteer:
Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Stinger » za 09 jan 2016, 11:47

Afgelopen weken heb ik mij verdiept in de literatuur over de oxaalzuubehandeling en vandaag heb ik dan mijn oxaalzuurbehandeling bij ca. 3 graden uitgevoerd.
Door het warme weer van de afgelopen weken heb ik dit niet eerder kunnen doen. De bijen vlogen nog alsof het voorjaar was.
Na de eerste week van januari 2016 met temperaturen onder nul en heel veel ijzel is het dit weekend tussen -2 s’nachts en 5 gr. overdag.
Dit is mijn kans en heb ik de oxaalzuurbehandeling uitgevoerd bij mijn drie volken waarbij ik 150 gr. suiker en 150 ml warm water heb opgelost en daarin 9 gram oxaalzuur toegevoegd.
Het was vanmorgen bewolkt en heb ik voorzichtig de kasten bekeken, de voerbakjes verwijderd en varroaladen schoongemaakt. Ik heb ook transparante cd-dekseltjes met de platte zijde op de voergaten gelegd. We kunnen de zaak dan de komende weken mooi in de gaten houden zonder de volken te verstoren.
Elk volk heeft 30 cl toegediend gekregen, telkens verdeeld tussen de raten waar bijen zichtbaar waren.
Bij de twee dubbele broedkamers viel mij op dat er bovenin weinig bijen zitten en zijn ze wat moeilijk te peilen en bereikbaar, de bijenbal zat precies tussen de twee broedkamers in aan de voorkant van de kast (boven het vlieggat). Je kunt dan niet zo mooi doseren. Na aan de zijkanten wat raampjes te hebben gelicht leek het mij geen goed idee om de bovenkamer te verwijderen.
Bij de kast met enkele broedkamer ging het probleemloos, het volk zat mooi bij elkaar en je kon goed waarnemen waar ze zaten, wat rechts in de kast, veel bijen.

Nou maar afwachten hoe het is ontvangen, spannend vind ik het wel!

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door JackC » za 09 jan 2016, 18:57

Beste Stinger, ik hoop dat je je in je beschrijving vergist hebt en 30 ml bedoelt, anders ben je de tweede deze week die de bijen veel te veel oxaalzuur toegediend heeft en dat zou jammer zijn.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Erik Konijn » za 09 jan 2016, 20:50

JackC schreef:Beste Stinger, ik hoop dat je je in je beschrijving vergist hebt en 30 ml bedoelt, anders ben je de tweede deze week die de bijen veel te veel oxaalzuur toegediend heeft en dat zou jammer zijn.
Dat is 35gr oxaal 600 suiker 600 ml water Hij hee1/4 deel klaar gemaakt dus volgens mij klopt het wel.

Als de volken 6 straten bijen hebben druppel je totaal 5 ml x 6 bij = 30 ml totaal/volk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Hans van der Post. » za 09 jan 2016, 22:36

Citaat:
Elk volk heeft 30 cl toegediend gekregen, telkens verdeeld tussen de raten waar bijen zichtbaar waren.
Ja Ml is wat anders dan Cl :be9: in een standaard honingpot zit 37Cl
!Hans.

Stinger
Berichten:12
Lid geworden op:zo 25 jul 2010, 22:41
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Stinger » za 09 jan 2016, 23:37

Jullie hebben gelijk, ik bedoelde 30 ml.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten:170
Lid geworden op:ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds:2005
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door flayed » zo 10 jan 2016, 19:50

He stinger,

Heb toevallig ook afgelopen zaterdag de bijen een oxaalzuur behandeling gegeven alleen met een verschil, ik heb de oxaalzuur verdampt, 1gr per broedkamer.
De verdamper is zelf gemaakt van een gloeibougie uit de autowereld, werkt goed en zonder problemen.

Groeten John

johanwichink
Berichten:41
Lid geworden op:ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds:2009
Aantal volken:30
Bijenras(sen):carnica
Locatie:heeten
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door johanwichink » zo 10 jan 2016, 19:57

flayed schreef:He stinger,

Heb toevallig ook afgelopen zaterdag de bijen een oxaalzuur behandeling gegeven alleen met een verschil, ik heb de oxaalzuur verdampt, 1gr per broedkamer.
De verdamper is zelf gemaakt van een gloeibougie uit de autowereld, werkt goed en zonder problemen.

Groeten John
John heb je hier ook een foto van en verdere technische gegevens.

Johan

Gebruikersavatar
flayed
Berichten:170
Lid geworden op:ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds:2005
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door flayed » zo 10 jan 2016, 20:15

Oja helemaal vergeten, Hier de link http://www.bijendans.nl/oxaal.html is ook een goede bekende van het forum

Groeten John

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Erick » zo 10 jan 2016, 21:06

flayed schreef:...........Hier de link http://www.bijendans.nl/oxaal.html ..........
jammer dat de foto's zijn erg klein om te zien hoe het gemaakt is :(
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
flayed
Berichten:170
Lid geworden op:ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds:2005
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door flayed » zo 10 jan 2016, 21:25

Dag Erik,

Zal kijken dat ik wat foto's maak maar het is echt eenvoudig, het hoeft niet groter te zijn dan 15x50x50mm waar bij aan de zijkant een gat word geboord om de gloeiplug in te schuiven en aan de bovenkant word deze uitgefrees, +/-7mm diep
Rest nu alleen nog de aansluiting aan de accu en het handvat.
Oja, ik net nog een link gevonden, http://www.imkerhomepage.de/varroa/oxal ... eil-2.html

Groeten John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten