De cirkel is rond .

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door FrancA » zo 27 mar 2016, 12:05

Ach Jaap, beginnende bijenhouders, zoals ikzelf, weten nu eenmaal vaak niet eens wat er allemaal over bijenhouden valt te weten en hebben dan soms het idee dat ze er heel veel over weten.
Hoe meer ik er zelf over weet, hoe meer ik besef dat uitsluitend ervaring telt..

Helaas wordt geheel naar Amerikaans model jongere generaties al weer jaren geleerd dat ze overal een mening over moeten hebben - ook over zaken waarvan ze niets tot veel te weinig weten - en die mening dan ook nog eens vooral met veel enthousiasme en overtuiging moeten verkondigen.
Alsof het hebben van een mening ook maar iets toevoegd.. :|

Hoe langer ik zelf met bijenhouden bezig ben, hoe meer ik besef dat ik er door gebrek aan ervaring verdomd weinig van afweet.
Heel misschien dat ik zelf met een jaar of vijf de status van beginnende bijenhouder een beetje ontgroeid ben.. :)

Aan de andere kant is bijenhouden natuurlijk ook een dynamisch iets waarbinnen steeds weer nieuwe inzichten worden opgedaan en nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden.
Daarbij kunnen meer ervaren bijenhouders zich dan soms ook wel eens wat vasthoudend opstellen t.a.v. verouderde methoden, tradities en zienswijzen.

Soms wat meeveren en vooral met jouw bijdragen tegengas blijven geven aan betwetende beginners.
Anders zitten wij straks met een enorme vuilnisbelt vol met van die afgedankte kunststof flowhive ramen en 'trabant' kunststof bijenkasten ;)

Piet Kuijs
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Piet Kuijs » zo 27 mar 2016, 13:52

Jaap, Het zou mooi zijn als je een grotere cirkel wil maken die voorlopig nog niet rond is.
Piet Kuijs.
pk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door ErikS » zo 27 mar 2016, 20:54

Hallo Jaap,

Je bijdrages lijken altijd geschreven vanuit een achtergrond van grote vakkennis en betrokkenheid. Een heel andere achtergrond als de meeste imkers en dat is een verrijking voor het forum, uiteindelijk ben ik ook hier aanwezig om te leren. Je schrijfstijl is duidelijk en de "knoestigheid" in je directheid vind ik persoonlijk wel prettig. Zou je bijdrages missen mocht je niet over te halen zijn op je keuze terug te komen.
Misschien is een pauze van het forum een goed idee, overweeg die zelf ook en ik begrijp meer mensen lopen met deze gedachte, maar de imkergemeenschap op dit forum zou zonder je ervaring en betrokkenheid een stuk armer zijn.

Grtz,

Erik.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door johan » ma 28 mar 2016, 00:22

sinds ik 4 jaar geleden besloot bijen te gaan houden (want een imker kun je je op dat moment niet noemen) heb ik veel congressen bijgewoond, bijenmarkten bezocht, maandvergaderingen van verschillende imkerbonden gevolgd en veel imkers gesproken.

het viel me steeds op dat een (groot) deel van die imkers hun eigen ideeën hebben, zeg maar eigenwijs zijn. nu weet je meteen waarom ik nog steeds imker ben. :wink: niet iedereen laat het achterste van zijn tong zien. je kan het bijna een omerta noemen (zoals bij de maffia).

De imkers die hun kennis dan ook wel willen delen zijn dan ook goud voor een beginner. zo ook dit forum. En een forum (Grieks voor plek waar je kan discussiëren, meningen kan uitwisselen) kan maar bestaan als er mensen zijn om mee te discussiëren.
het forum heeft maw dus enerzijds discussie nodig en anderzijds mensen. het is inherent dat mensen een andere mening hebben. en dat is ook geen probleem zolang dat maar met respect voor elkaar gebeurt.

ik zou zeggen: geen gezever, laat de discussies maar komen! liefst met zoveel mogelijk mensen, jaap. maar je bent oud en (eigen)wijs genoeg :wink:

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door FerryB » ma 28 mar 2016, 00:52

Jaap alsjeblieft niet doen en blijf je mening geven.
Er zullen altijd mensen blijven die koste wat kost hun gelijk willen halen.
Ik zou zeggen Jaap niks van aan trekken en doorgaan ik zou het erg vinden als je stopt.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door maartenkleijne » ma 28 mar 2016, 01:47

Beste Jaap,
Voor mij ben je al jaren één van de meeste waardevolle schrijvers op dit forum. Het zou jammer zijn als de reactie van mensen die het licht niet kunnen velen daar een einde aan maakt.
Dus alsjeblieft blijf gewoon doen wat je doet in het belang van vele ook jongere imkers.

maarten
gr,
m

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door martin b » ma 28 mar 2016, 12:14

Hallo Jaap, hier zijn nu al vele berichten geplaats die aangeven dat je gewoon door moet gaan, om de respect die we hebben naar jou toe als imker die je bent, en de waarde volle kennis die je heb gedeeld. Om niet in herhaling te vallen, kan ik alleen dat onder strepen wat hun gezegt hebben. Dus hoop ik dat je er nog even rustig over nadenk, over jou beslissing. Maar wat je ook beslist, weet, dat er velen zijn, die met veel plezier jou bijdragen gelezen hebben, en van geleerd, waaronder ik zelf natuurlijk.
met een groet van martin

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Primus » ma 28 mar 2016, 13:24

Jaap, ik mag misschien mezelf wel een beetje ervaren imker noemen na 43 jaar bijen houden, maar toch geloof ik dat uw ervaring en kennis nog vele malen groter is dan de mijne. Ook ik stel vast dat jonge imkers eigen ideeën en meningen hebben die niet altijd gelijklopend zijn met die van ons. Maar geloof me er zijn ook veel jonge imkers die uitkijken naar de antwoorden die komen van ervaren mensen. Het zijn op zo'n forum altijd de enkelingen die het verpesten voor al de anderen, meestal blijven die mensen niet lang op dit forum.
Dus ik zou je willen zeggen, Jaap doe verder en gooi potverdikke de handdoek niet in de ring we hebben dat ook niet gedaan toen de varao ons bereikte en velen het opgaven want aan bijenhouden was geen lol meer, het tegendeel is nu al wel bewezen. De volhouders winnen altijd.

Met vriendelijke groeten,

CP

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door RutgerV » ma 28 mar 2016, 13:29

Hallo Jaap, ik kan alleen maar onderschrijven wat anderen hier melden.
Als twintiger met ambities in het bijenhouden vind ik je bijdrages hier op het forum zeer waardevol en ben je 1 van de persoonlijkheden die dit forum maakt tot wat het is. Ik denk dat ik je bijdrages in het bestuivingsgedeelte van de afgelopen jaren ongeveer uit mijn hoofd ken en ik kan genieten van de nuchterheid waarmee je kan reageren als mensen weer eens doorslaan in hun drang om het volledige wel en wee in een bijenvolk te controleren.
Of ik het altijd met je eens ben is wat anders, maar het lijkt mij niet meer dan een gezonde verstandhouding dat de jeugd af en toe een beetje botst met de oudere generatie. Zolang dit binnen de fatsoensnormen gebeurd is hier niks mis mee!
Ik hoop nog lang van je bijdrages als ervaringsdeskundige en fotograaf te kunnen genieten, er zou voor mij persoonlijk een schat aan informatie verloren gaan als je hier vertrekt.

Met vriendelijke imkersgroet,

Rutger

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Jaap v.Popering » di 29 mar 2016, 11:31

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de goede woorden welke hier geschreven zijn . Dit heeft mij zeer goed gedaan .


:think: Een emmer wordt meestal niet gelijk gevuld , maar gaat druppelsgewijs .

Enkele aspecten wil ik op ingaan . Mijn uitspraak over ..tegen de schenen geschopt " heb een voorval uit het verleden in mijn gedachten welke ik op een blog in deze strekking tegen gekomen ben ........Je moet bij Jaap van Popering uit St-Annaland geen honing kopen omdat hij het gebruik van Amitraz op het imkerforum verdedigd . ..... Zielig persoon .....

Al ben ik het niet altijd met iemand eens , voel ik mij niet aangevallen door iemands ervaringen , ik heb vele keren geschreven dat Imkeren hier anders is dan enkele kilometers verderop , omdat daar een heel andere natuur is . Zelfs de honingoogst is sterk afhankelijk van de neerslag welke er valt ....en die is zeer plaatselijk .

Ook met betrekking tot bijen(rassen) houd ik mij meestal op de vlakte . Maar wanneer men schrijft dat men zo en zo een ras moet nemen omdat het straatras agressiever is en minder honing verzameld , kom ik wel met mijn ervaringen .

De tijden en communicatie mogelijkheden zijn tijdens mijn loopbaan erg veranderd . Ook ik heb mijn ideeën en manier van imkeren vele malen bij moeten stellen .
Ik was lid van meerdere verenigingen om via de imkerbladen zo veel mogelijk recente informatie te verzamelen , anders was er niet . later zijn de studiedagen van de ...N.C.B ... en de bijeenkomsten van de Stichting Stimulering Bedrijfsmatige Imkerij . gekomen waar veel informatie verstrekt is .
Dit schrijf ik omdat inderdaad wat ik schrijf niet uit de boekjes , maar vanuit mijn ervaringen voortkomen , en deze strijden soms met de boeken . .

Maar genoeg geschreven , na deze stimulerende woorden zie ik mij gesterkt om door te gaan , maar zal mij nog wel even op de vlakte houden .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten