Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
simonacampo
Berichten:5
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 12:49
Contacteer:
Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door simonacampo » di 07 jun 2016, 12:59

Beste Bijenhouders,

Mijn naam is Simon à Campo (23 jaar) en ik ben een master student aan de TU Eindhoven. Met een groepje zijn wij bezig met een project genaamd BBeacon. Het project richt zich op de gezondheid van (honing)bijen en probeert deze in kaart te brengen. Door middel van technologie te implementeren in huidige buienkorven, kunnen gegevens verzameld worden om een beeld te krijgen van deze toestand op lokaal niveau. Deze gegevens kunnen vervolgens vergeleken worden met omliggende bijenkasten om zo bepaalde oorzaken van de terugval van de bijenpopulatie te constateren en te verhelpen. Bovendien bieden we een bijenteller die geplaatst kan worden in tuinen van "de gewone consument" om een totaal beeld te krijgen van de bijenpopulatie in Nederland.

Op het moment zitten we in de prototype fase en we hebben jullie input nodig om de goede richting in te slaan.

Wil je deel worden van de groep die invloed gaat hebben op de BBeacon? Dan zou je ons ontzettend helpen door de volgende enquete in te vullen!
https://docs.google.com/forms/d/1-dL9sy ... rm?c=0&w=1

Alvast vriendelijk bedankt, als dit bericht niet in de correcte subgroup is geplaatst, hoor ik het graag.

Simon
Laatst gewijzigd door simonacampo op di 07 jun 2016, 17:17, 3 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf

Bericht door ErikS » di 07 jun 2016, 16:13

Hallo Simon,

Er is enkele maanden geleden een project geweest met enige overeenkomsten, link hierbij.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =2&t=30804
Verwijs ook graag naar de "snedige" commentaren in deze link. Er is reactie losgekomen!

grtz

erik.

simonacampo
Berichten:5
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 12:49
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf

Bericht door simonacampo » di 07 jun 2016, 17:14

Hallo Erik,

Bedankt voor de tip, ik heb het aandachtig doorgelezen en snap de reacties. Helaas kan ik de enquete niet meer inzien, dus ik weet niet precies in hoeverre hun product zich differentieerde met het door ons beoogde product. Als ik de reacties lees gaat het om een volledig nieuwe bijenkorf waar wij juist een systeem aanbieden, dat geïmplementeerd kan worden in uw huidige korven.

Verder hebben wij een samenwerking met een bijenhoudersvereniging in Eindhoven waar we ons prototype al hebben getest. Op het moment zijn we ons netwerk aan het uitbreiden van het zoeken van partners in dit project (BeeWare project Eindhoven, bijenhouders in Helmond). Hoewel ik het niet volledig kan inschatten, werken wij juist samen met bijenhouders i.p.v. voor bijenhouders, zoals de TU Twente studenten lijken te doen.

Voor de rest is het nog belangrijk om te melden dat het project uit 2 producten bestaat. Een is het systeem dat toegevoegd kan worden aan huidige bijenkorven en het tweede is een bijenteller dat in de tuinen van de gewone consument geplaatst kan worden. Op deze manier meten we niet alleen honingbijen maar ook het wilde bijen aantal. We hopen met deze bijenteller (soort bloem) meer mensen bewust te maken van het probleem, die wel het bijenprobleem willen verhelpen, maar niet direct een bijenhouder willen worden.

Het is namelijk gekoppeld aan een platform dat mensen met tuinen ook kan informeren over hoe ze deze bijenvriendelijker kunnen inrichten. De focus ligt dus op het totaal systeem dat bijenhouders, researchers en de gewone consument bij elkaar brengt.

Groet,

Simon

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door A.A. Staals » wo 08 jun 2016, 07:21

Is het geen illusie om met techniek de gezondheid van een bijenvolk te bepalen?

Ad Staals

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door ErikS » wo 08 jun 2016, 10:48

neen, meten is weten. De kunst is alleen de meetdata goed te interpreteren en dan een goede strategie te bedenken.

Denk analoog aan de geneeskunde bij mensen. De onderzoeken bepalen niet hoe gezond je bent maar de gegevens samen geven een beeld en met kennis en ervaring kan een vervolgstrategie worden uitgedacht.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf

Bericht door ErikS » wo 08 jun 2016, 10:51

simonacampo schreef:Hallo Erik,

Bedankt voor de tip, ik heb het aandachtig doorgelezen en snap de reacties. Helaas kan ik de enquete niet meer inzien, dus ik weet niet precies in hoeverre hun product zich differentieerde met het door ons beoogde product. Als ik de reacties lees gaat het om een volledig nieuwe bijenkorf waar wij juist een systeem aanbieden, dat geïmplementeerd kan worden in uw huidige korven.

Verder hebben wij een samenwerking met een bijenhoudersvereniging in Eindhoven waar we ons prototype al hebben getest. Op het moment zijn we ons netwerk aan het uitbreiden van het zoeken van partners in dit project (BeeWare project Eindhoven, bijenhouders in Helmond). Hoewel ik het niet volledig kan inschatten, werken wij juist samen met bijenhouders i.p.v. voor bijenhouders, zoals de TU Twente studenten lijken te doen.

Voor de rest is het nog belangrijk om te melden dat het project uit 2 producten bestaat. Een is het systeem dat toegevoegd kan worden aan huidige bijenkorven en het tweede is een bijenteller dat in de tuinen van de gewone consument geplaatst kan worden. Op deze manier meten we niet alleen honingbijen maar ook het wilde bijen aantal. We hopen met deze bijenteller (soort bloem) meer mensen bewust te maken van het probleem, die wel het bijenprobleem willen verhelpen, maar niet direct een bijenhouder willen worden.

Het is namelijk gekoppeld aan een platform dat mensen met tuinen ook kan informeren over hoe ze deze bijenvriendelijker kunnen inrichten. De focus ligt dus op het totaal systeem dat bijenhouders, researchers en de gewone consument bij elkaar brengt.

Groet,

Simon
Ok helder, lijkt me een goede strategie. Als jullie terugkoppeling willen van een imker met 10+ jaar ervaring (als imker, kleine 5 jaar als meettechnicus) hou ik me graag aanbevolen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door Fish » wo 08 jun 2016, 11:11

Jammer dat er weinig ruimte is om feedback te geven op dat bloempje, lijkt mij een beetje zinloos om alleen bezoeken te tellen zonder soorten te kunnen determineren. Wie zegt dat hij geen vliegen telt?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door A.A. Staals » wo 08 jun 2016, 14:26

Fish schreef:Jammer dat er weinig ruimte is om feedback te geven op dat bloempje, lijkt mij een beetje zinloos om alleen bezoeken te tellen zonder soorten te kunnen determineren. Wie zegt dat hij geen vliegen telt?
Is dat bloempje aantrekkelijk voor alle soorten? En op de zelfde wijze als echte bloemen?
Zet eens eenpot honing buiten en kijk wat er gebeurd.
Ad Staals

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door FrancA » wo 08 jun 2016, 17:49

A.A. Staals schreef:
Fish schreef:Jammer dat er weinig ruimte is om feedback te geven op dat bloempje, lijkt mij een beetje zinloos om alleen bezoeken te tellen zonder soorten te kunnen determineren. Wie zegt dat hij geen vliegen telt?
Is dat bloempje aantrekkelijk voor alle soorten? En op de zelfde wijze als echte bloemen?
Zet eens eenpot honing buiten en kijk wat er gebeurd.
Ad Staals
Zweefvliegen, 't lijken net bijen en ze zijn gek op honing..

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Enquete over slimme bijenkorf (te implementeren in huidige bijenkorven)

Bericht door FrancA » za 11 jun 2016, 08:45

FrancA schreef:
A.A. Staals schreef:
Fish schreef:Jammer dat er weinig ruimte is om feedback te geven op dat bloempje, lijkt mij een beetje zinloos om alleen bezoeken te tellen zonder soorten te kunnen determineren. Wie zegt dat hij geen vliegen telt?
Is dat bloempje aantrekkelijk voor alle soorten? En op de zelfde wijze als echte bloemen?
Zet eens eenpot honing buiten en kijk wat er gebeurd.
Ad Staals
Zweefvliegen, 't lijken net bijen en ze zijn gek op honing..
En hommels natuurlijk, die lusten er wel pap van. Die behoren dan wel weer tot de grote bijenfamilie.
Wat dacht je trouwens van wespen?

Met het ontwikkelen van een geavanceerd biometrisch honingbijendetectiesysteem kan dit natuurlijk wel gemakkelijk ondervangen worden zodat alleen bezoekende honingbijen meegeteld worden.
Daar wordt vast hard aan gewerkt ten behoeve van dit project.

Bijen schijnen met name op een bepaalde elektrische lading van bloemen af te komen voor nectar.
Wordt dat ook meegenomen in de sensor voor de kunstbloem honingbijenteller?
Misschien is het wel praktischer om het aantal bijenhouders en hun bijenvolken te tellen?

Volgens mij zijn temperatuur-, vochtigheid- en gewichtmeetsystemen al een tijdje op de markt voor bijenhouders.
Wat is er anders/beter aan jullie systeem?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten