Koningin verdwenen, geen broed

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
trietje
Berichten:9
Lid geworden op:di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje » zo 04 sep 2016, 15:38

Beste forumleden,

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met bijen houden door het maken van 2 afleggers.
Dit jaar had ik dus 2 productievolkeren, waarvan 1 goed presteerde en de andere met up en downs leek te gaan.

Degene met ups en downs, lijkt nu opeens midden augustus zonder broed en koningin te zitten. Er was deze winter al eens een stille moerwisseling gebeurd. Beide afleggers zijn niet raszuiver, want bevruchting is op eigen stand gebeurd. Dus er zit ook een agressief volk tussen, wat je zonder pak niet kunt benaderen. Dan nog steken ze door je mouwen heen.
Dit jaar koninginnen proberen telen met NICOT methode voor de eerste keer. De koninginnen kwamen niet uit op en na het voorgeschreven tijdsinterval, maar nog een week later zag ik allemaal dode uitgelopen koninginnen. Deze zouden vermoedelijk toch niet werkbaar zijn geweest door veel te late uitkomst.
2 afleggers gemaakt, waarvan 1 gelukt.
Dus ik heb nu: 1 volwaardig volk;
1 volk zonder koningin en zonder broed en suikerwater in de raten. Ze zijn ook gestopt met het opnemen van suikerwater.
1 aflegger (6 raams), die sinds 3 weken een koningin heeft en al een paar halve broedramen belegd heeft. Neemt zeer goed suikerwater
op.

In het volk zonder koningin zag ik een week geleden nog 1 gesloten koninginnedop en 2 uitgelopen doppen, maar die waren gisteren niet meer te zien bij inscpectie. Heeft zachten op de koningin nog zin op dit tijdstip? Zelfs al komt er een bevruchte koningin terug ... kan deze nog genoeg gezonde winterbijen maken? Kasten zijn 3 maal behandeld met mierenzuur in augustus.

Dank voor jullie hulp,

Dimitri

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door JackC » zo 04 sep 2016, 17:51

Mierenzuur is een goed en effectief middel om de varroa te bestrijden, mits goed toegepast en dan nog is het niet zonder gevaar voor in ieder geval jong broed maar soms ook voor de koningin. Waarom 3 x behandelen met mierenzuur?

Maar wat de situatie nu betreft: wacht even wat er in het volk gebeurt, de koningin is waarschijnlijk uitgelopen want de doppen zijn weg; verenigen met je aflegger kan later ook nog, bijvoorbeeld op een mooie dag in oktober.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door renske » zo 04 sep 2016, 18:01

Zou ik ook doen, nog even afwachten. Je hebt een reserve en verenigen kan later ook nog.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

trietje
Berichten:9
Lid geworden op:di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje » ma 05 sep 2016, 00:06

Ik dacht er net zo over als jullie beiden :-)
Misschien over een week zien of er toch geen broed te zien is. Kan deze nieuwe koningin nog genoeg winterbijen maken naar overleving van de kolonie toe?
Via de bijenvereniging en ledenbladen werd er een Duitse proefondervindelijke methode toegepast van 3 x mierenzuur met een tussentijd van rond de 4 dagen. Voor 2 rompen mag je niet boven 30 ml per kast, ik heb 24 ml gebruikt gedurende 24 uur op een sponsje bovenop de latten van de bovenste bak (bovenop voederopeningsplaat gelegd). Goede varroa val gezien op de luier elke keer.
Zou het een optie zijn nu nog vers open broed (van de aflegger) in te moerloze kast te hangen? De darrenslacht is volop bezig of voorbij, of zijn er nog tot oktober genoeg darren in de lucht voor bevruchting?

trietje
Berichten:9
Lid geworden op:di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje » wo 21 sep 2016, 18:49

We zijn nu 2 weken later en nog even de kast geinspecteerd.
Vorige week had ik de 2 bakken reeds afgebouwd naar 1 bak.
Vandaag zie ik overal draden en larven van de wasmot die lelijk huis zijn aan het houden.
Maar een paar ramen zijn met weinig bijen meer bezet.
Ik zie nog een heel klein beetje gesloten broed, maar geen koningin te bekennen. Ook af en toe wat dode volwassen bijen met de kop
in de raten kijkend. Misschien al de hele tijd een leggende werkster? Geen darren nochtans.

De afleggers met koningin is er nog steeds en doet het goed. Slechts weinig broed (1/5 raam) op 2 ramen.

Kan ik met de verloren kast met de wasmot nog iets doen? De ramen met stuifmeel zijn ook door de wasmot aangetast en de aflegger heeft bijna geen stuifmeel opgeslagen. In de aflegger zijn 2-3 ramen bezet. Verenigen wat er van de oude kolonie nog overblijft of als verloren beschouwen?

Haalt deze kleine aflegger de lente?

Ik heb styrupor kasten, dus qua isolatie zit dat wel goed.
Als de nieuwe kolonie het haalt blijf ik op 2 kasten totaal, anders val ik terug naar 1 kast volgend seizoen :-(
Graag jullie ideeen, expertise ;-)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 sep 2016, 19:15

citaat trietje:
Kan ik met de verloren kast met de wasmot nog iets doen? De ramen met stuifmeel zijn ook door de wasmot aangetast en de aflegger heeft bijna geen stuifmeel opgeslagen. In de aflegger zijn 2-3 ramen bezet. Verenigen wat er van de oude kolonie nog overblijft of als verloren beschouwen?
Als het zover is met dit "volkje" kun je het beter NIET verenigen het is al te ver heen. Als ik zo'n volkje had ruimde ik dit op. Zou daarna de raten met IJS azijn behandelen om te zorgen dat ook de eieren van de wasmot worden gedood.
!Hans.

trietje
Berichten:9
Lid geworden op:di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje » wo 21 sep 2016, 21:47

Dank je wel Hans.
Ik zal het volk opruimen, de kast proper maken en dan de aflegger overbrengen naar de styrupor kast.
In het andere volk zijn 4 ramen bezet, maar relatief weinig broed en bijen (late aflegger).
Denk je dat deze aflegger de winter doorkomt? Weinig stuifmeel, maar wel goed honing opgenomen.
Ik kan ook nog wel een honingraam uit de sterke kast bijhangen.

Volgend seizoen wil ik 2 volken bijmaken en long hives in mekaar knutselen (in de winter).
Om eens het verschil te ervaren tussen verticaal en horizontaal imkeren.

De styrupor DN kasten kan ik dan op termijn op verplaatsing gebruiken en de long hives thuis laten staan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 sep 2016, 22:46

Een bijenvolk heeft minstens een raam aan elke kant van het broednest gesloten voedsel nodig. Verder boven en achter het broednest ook een dikke rand - van de toplat af 6 tot 8 cm gesloten voedsel en van de achterlat tot aan het broednest 10 cm. Dit gerekend in de bak waar het broednest zich bevind.
Een bijenvolk moet niet meer ramen in de kast hebben dan dat zie nu bezetten.
Als de helft van de ramen er nauwelijks bijen op zitten kun je die beter weghalen anders worden door de wasmot verwoest.
Hang dan het volk in het midden en dan aan weerzijde een "blind raam". ( www.imkerpedia.nl )
!Hans.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door beethere » do 22 sep 2016, 06:29

Als ik dit zo lees krijg ik een angstig gevoel, hoe kan het dat een volkje zo naar de knoppen gaat.....
Het is toch niet toevallig dat je dit jaar alles op nieuw kunstraat gezet hebt, zou kunnnen verklaren dat het niet groeit..... :-(

trietje
Berichten:9
Lid geworden op:di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje » ma 26 sep 2016, 15:51

Ja, ik had 3 kilogram waswafels gekocht (beginnend imker).
Later kreeg ik toen een brief gestuurd van de vereniging dat er iets mis was met bepaalde waswafels die in omloop zijn en dit je kolonies kan beinvloeden. 1 productiekast die midden in de zomer verloren gaat en 1 aflegger met leggende koningin die niet wil groeien.
Helft van de ramen was nieuwe was en werd maar zwak of niet opgebouwd.

Ik ga mijn styrupor kasten schilderen met latexverf. Hoe reinigen jullie de propolis van binnenwanden en randen? Of gewoon zo laten en in de sluitnaden vaseline of olie smeren? Want die kasten kleefde verschrikkelijk op elkaar van was en propolis dit jaar als je een bak wil afhalen.

Mag ik mijn afleggerkastje 6-raams DN al overzetten op een 1bak styrupor DN?
En dan op een andere plek zetten. Of stoppen de vliegbijen dan met stuifmeel binnen te halen? Vinden ze de kast nog terug?

Ik zou bij de aflegger wat afgeveegd gesloten broed en honingramen van het sterke volk doen om hen nog wat bijenmassa te bezorgen naar overleving toe in de winter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten