Wat is r mogelijk.....

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Wat is r mogelijk.....

Bericht door Theo777 » zo 18 dec 2016, 21:48

In 2014 was ik al veel aan het lezen over bijen. Dit jaar de daad bij het woord gevoegd en met veel plezier aan het imkeren. Destijds was ik ook even op het forum en stelde toen deze vraag:

Hallo mensen,

Ik vroeg mij het volgende af.
In een arm land zag ik dat vrienden een arm gezin hielpen met t opzetten van een groentetuin,
waardoor er een klein inkomen verdient kon worden.

Nu dacht ik: " Als deze mensen er bijenkasten bij plaatsen, worden dan de vruchten niet veel groter en dus meer opbrengst
plus de extra inkomsten aan honing?

Klopt dit? En zo ja, hoeveel volken heb je dan ongeveer nodig om winstgevend te zijn?

Alvast dank voor jullie reactie,

Deze vraag is voor mij nog steeds actueel. Zijn er hier mensen die anderen kennen die hier ervaring mee hebben? Ik kom graag met deze in contact!
Graag hoor ik jullie reacties!
Groetjes, Theo

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door ErikS » zo 18 dec 2016, 21:59

welk land?

Een collega imker heeft ervaring in Ghana, sluit dat aan?

grtz

erik.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door Theo777 » ma 19 dec 2016, 07:33

Jazeker, elk land waar dit zou kunnen spelen.

mhoorn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 09:28
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door mhoorn » ma 19 dec 2016, 09:55

Bijen houden in Afrika kan een aardig extra gezinsinkomen opleveren ($ 1000 – 2000 per jaar), of zelfs een verdubbeling. Daarvoor zijn 40 traditionele bijenkasten nodig (log hives) of 20 TBH’s. In Oeganda hebben de meeste imkers circa 20 log hives. Bij goed beheer levert een traditionele hive 4 -5 kg honing per oogst op, en een TBH 10 – 15 kg. In de praktijk liggen die opbrengsten een stuk lager, namelijk 2 resp. 5 kg. Te rekenen valt met 3 – 4 oogsten per jaar.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door Theo777 » ma 19 dec 2016, 11:17

Dat zijn mooie bedragen mhoorn. Ik begreep destijds al dat het houden van bijen het verschil kan uitmaken of je daar je kind wel of niet naar school kan laten gaan. Vanwaar ben je aan deze info gekomen?

Groet Theo

mhoorn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 09:28
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door mhoorn » ma 19 dec 2016, 13:21

Ik heb deze informatie deels zelf verzameld toen ik daar was in maart van dit jaar. Ik heb daar gesproken met een locale community development organization, met talloze locale imkers en met de regionale bijenexperts. Ik krijg regelmatig een update van de counterpart. Er zijn ook diverse rapporten beschikbaar, die geschreven zijn voor het nationale honingprogramma. Er is in dat soort landen een enorme potentie voor honingproductie, en dus voor inkomensverbetering op het platteland.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door Tieme » ma 19 dec 2016, 15:13

Waar wel voor uitgekeken moet worden is het mensen aanpraten van grote investeringen.
Een eenvoudige gevlochten traditionele korf kun je ter plekke kopen voor weinig geld. Bijna alle honing die je daar mee oogst is pure winst.
Een TBH of ander model bijenwoning levert misschien meer honing, maar er is ook meteen een grote investering om te doen.

In sommige projecten wordt de investering voorgeschoten of kwijtgescholden. Toch denk ik dat iemand beter eerst bijna gratis ervaring op kan doen met een goedkope traditionele behuizing (wat te doen als de mensen allergisch blijken bijvoorbeeld). Als ze eenmaal wat ervaring hebben en het loopt lekker en de centjes komen binnen, kan iemand overstappen op duurdere apparatuur.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door ErikS » ma 19 dec 2016, 15:49

Tieme schreef:Waar wel voor uitgekeken moet worden is het mensen aanpraten van grote investeringen.
Een eenvoudige gevlochten traditionele korf kun je ter plekke kopen voor weinig geld. Bijna alle honing die je daar mee oogst is pure winst.
Een TBH of ander model bijenwoning levert misschien meer honing, maar er is ook meteen een grote investering om te doen.

In sommige projecten wordt de investering voorgeschoten of kwijtgescholden. Toch denk ik dat iemand beter eerst bijna gratis ervaring op kan doen met een goedkope traditionele behuizing (wat te doen als de mensen allergisch blijken bijvoorbeeld). Als ze eenmaal wat ervaring hebben en het loopt lekker en de centjes komen binnen, kan iemand overstappen op duurdere apparatuur.
Ik kan deze reactie niet plaatsen... traditionele korf kopen ter plekke? TBH een investering?
Korven is volgens mij iets alleen van deze windstreken en een TBH maken ze ter plekke uit een holle boomstam of boomschors.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door Tieme » ma 19 dec 2016, 16:20

Hi Erik,

Ik heb de imkerij in Afrika op verschillende plekken bekeken.
Een TBH wordt gemaakt van gezaagd hout en dat kun je vaak niet zelf. Vandaar dat het een investering is. In onze ogen misschien niet veel, maar op plakken waar cash schaars is toch een hele investering.
Een traditionele korf (vaak een grote buis van schors, gras of raffiapalm) kost vrijwel niets. Dat is zeker niet iets van alleen onze windstreken, als is ons model in Afrika niet in gebruik. Daar wordt een buis in de boom gehangen. Maar ik zou het toch een korf willen noemen.

groeten,
Tieme

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wat is r mogelijk.....

Bericht door Theo777 » ma 19 dec 2016, 23:02

Dank voor deze reacties. Goed om te weten. Voor mijzelf denk ik wel handig om ook te leren imkeren met een TBH. Weer wat anders dan een seegeberger....
Eric wie is die imker met ervaring in Ghana?

groetjes Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten