Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » do 23 feb 2017, 19:02

Ik heb net de 2e ronde achter de rug van de inspectie van de volken.
Gewoon van boven via het plastic en de schuiflade.
Schuiflade en inspectie via het plastic zegt vaak genoeg over het volk.

De volken zitten op meer ramen dan ik dacht, logisch als ze uit de wintertros komen.
De volken zijn de kast en de naburige ramen aan het schoonmaken dat zie je duidelijk op de schuiflade.

Maar het viel me op hoeveel dode mijten nog naar beneden vallen op de schuiflade die tijdens de winterbehandeling ergens zijn blijven steken.
Bij een aantal volken heb ik de 3e bak onder weggehaald en de mijten lagen gewoon op de toplatten en in de lege cellen.
Bij sommige volken kon ik de 3e bak niet verwijderen omdat er bijen in huisden( dus heel groot) maar dat doe ik als het tenminste 12 graden is vooral omdat ik daar de oude raten heb ingezet.
Jammer van de stuifmeel die in de 3e bak zit, misschien moet ik ze in de late herfst wegnemen en het stuifmeel conserveren d.m.v. poedersuiker en ze in het voorjaar weer terug geven, nu is het gedeeltelijk verschimmeld.

De controle op mijten via de schuiflade en vooral omdat je bij een paar mijten al moet gaan behandelen lijkt mij dan ook kul.
Hoeveel blijven er onderweg nog liggen.
In de zomer waarschijnlijk een nauwkeuriger resultaat.
Ik hanteer weinig, meer en veel, de schuiflade is slechts een indicatie.

Dirk
dertiende

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » do 23 feb 2017, 19:54

Vandaag en gisteren waswafels gegoten van eigen geschoonde was. Gemiddeld 2 kilo per uur samen met mijn koninginvriendin. De eerste voorraad simplex wafels zijn nu klaar. Volgende week de Dadant voorraad aanleggen.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Imkerij Witharen » do 23 feb 2017, 20:38

Heb een paar dagen terug de stal opgeruimd/aangeveegd. Al het blad voor de kasten weg gehaald en de dakgoot schoon gemaakt.
Vanavond een paar honingkamers gemaakt. Had een paar oude honingkamers, die door de houtworm waren vermolmd. Dacht eerst mieren, maar de gaten zijn groot en heel aanwezig. ga ze verbranden, liggen nu buiten in de regen..

Verder elke dag proberen om wat uitgesmolten ramen schoon te schrapen en de draden schoon te maken.
Zo langzamerhand komt er schot in.
Moet mijn was nog wegbrengen en inruilen voor nieuwe...
Vorig jaar een enorme miskleun met betonhoning gehad. Dus veel ramen kapot geslingerd en niet leeg te krijgen.
Die uitgesmolten en nu schoonmaken voor hergebruikt.

De volken zijn er nog en vliegen als t weer goed is (eergisteren op de bloembollen en de hazelaar.die hier buiten bloeien)

Jannes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 23 feb 2017, 22:11

Vorig jaar een enorme miskleun met betonhoning gehad. Dus veel ramen kapot geslingerd en niet leeg te krijgen.
Die uitgesmolten en nu schoonmaken voor hergebruikt.

De volken zijn er nog en vliegen als t weer goed is (eergisteren op de bloembollen en de hazelaar.die hier buiten bloeien)
Dag Jannes,

heb je de betonhoning ook (volledig) uit de volken kunnen halen?

vr. gr.
JP

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door renske » vr 24 feb 2017, 15:52

Dacht ik vandaag mooi op tijd de onderbakken er af te halen. Maar 4 van de 5 volken zaten gewoon over twee bakken verdeeld. Plan was om de 'lege' bakken eronder uit te halen, maar nu heb ik ze maar laten zitten. Te koud om al verder te rommelen en raampjes te verhangen. Over een maand weer verder kijken. Waarom doen mijn bijen nooit wat in de boekjes staat? Het filmpje over bijenwerk zag er zo makkelijk uit. Waarom doen mijn bijen nooit wat in de boekjes staat? Maar grote volken dus, nog veel voer ook, zag er goed uit.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 24 feb 2017, 16:40

renske schreef: Het filmpje over bijenwerk zag er zo makkelijk uit. Waarom doen mijn bijen nooit wat in de boekjes staat? .
Ik denk dat er veel boekjes herschreven zouden moeten worden . :whistle:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door joselito » vr 24 feb 2017, 17:24

renske schreef: Maar grote volken dus, nog veel voer ook, zag er goed uit.
Daar ligt de oorzaak, denk ik. Ze hadden te veel voedsel. De bijen hangen gedeeltelijk onder het voedsel. Als de bovenste bak nog vol zit met voedsel kunnen ze niet allemaal in de bovenste bak zitten.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » vr 24 feb 2017, 17:39

Jaap v.Popering schreef:
renske schreef: Het filmpje over bijenwerk zag er zo makkelijk uit. Waarom doen mijn bijen nooit wat in de boekjes staat? .
Ik denk dat er veel boekjes herschreven zouden moeten worden . :whistle:
Ik heb nog nooit eerder iemand horen klagen over dat zijn volken te groot zijn omdat dat volgens de boekjes niet kan kloppen.
Boekjes zijn een leidraad en dat zullen ze blijven hoe vaak ze ook herschreven worden.

Bijenvolken blijven ons verbazen zowel negatief als positief en er is altijd één de kleinste en altijd één de grootste.
Het enige wat wij kunnen doen is onze uiterste best doen om ze te laten floreren.

Dirk.
dertiende

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door A.A. Staals » vr 24 feb 2017, 17:44

Jaap v.Popering schreef:
renske schreef: Het filmpje over bijenwerk zag er zo makkelijk uit. Waarom doen mijn bijen nooit wat in de boekjes staat? .
Ik denk dat er veel boekjes herschreven zouden moeten worden . :whistle:
Ik denk dat je ook de oude boekjes goed moet lezen. Daarin wordt niet zo rigoureus raat gewisseld. Maar ja tegenwoordig zijn de bijen zo "ziek", (moet je geloven) dat dat nodig zou zijn.
Ik haal er nooit bakken onderuit. Het vele voer wat er nu nog inzit hebben ze nog hard nodig. En mijn bijen zijn niet ziek.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » vr 24 feb 2017, 18:09

joselito schreef:
renske schreef: Maar grote volken dus, nog veel voer ook, zag er goed uit.
Daar ligt de oorzaak, denk ik. Ze hadden te veel voedsel. De bijen hangen gedeeltelijk onder het voedsel. Als de bovenste bak nog vol zit met voedsel kunnen ze niet allemaal in de bovenste bak zitten.
Bij de laatste inspectie( buckfast) ergens eind augustus bepaal ik hoeveel voer ze hebben,dat vul ik aan tot ruim 20 kg in september, elk jaar weer.
Soms is er dan in het voorjaar een paar raatjes uit te halen en soms 6 volledig verzegelde raten.
Ook nu heb ik volken die ik in de gaten moet houden maar de meeste volken zijn nog zwaar.
Natuurlijk wordt er nu onder het voer het broednest aangezet en bij teveel voer zitten ze dan dieper.

In Duitsland wordt er vaak overwinterd op één bak maar dat is carnica die meestal kleiner overwinterd dan buckfast en kruisingen.
Van te voren weet ik enkel met 20 kg hebben ze zeker genoeg als ze op twee bakken staan en volken die worden ingewinterd op één bak krijgen 13 kg.

En verder vroeg controleren en elk jaar is het weer een verrassing.
Soms heb ik een 400 kg staan met verzegelde raten en soms amper een 100 kg.
En ik vind het heel gemakkelijk dat ik elk jong opgezet volk een 3 raten verzegeld voer kan bijzetten.

Dirk.
dertiende

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten