Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » za 25 feb 2017, 11:17

Bijenhouden is niet meer als vroeger toen de volken nog minder 'sturing' nodig hadden. Ik kom nog uit de tijd dat er geen Varroa was. De afgelopen 30 jaar is het bijenhouden complexer geworden. Dit vraagt aanpassingen van de imker. Imkers die zich niet kunnen aanpassen aan de veranderde omstandigheden missen de boot. Één ding is zeker, de bijen passen zich niet aan aan de imker. Ik noem het inmiddels 'intensieve bijenhouderij'. Helaas het is niet anders. Het biedt ook weer kansen.. ,,elk nadeel heeft ook weer een voordeel''.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door joselito » za 25 feb 2017, 14:54

JohnHoogendoorn schreef: Één ding is zeker, de bijen passen zich niet aan aan de imker.
Dat is juist het mooie aan bijen houden. De imker moet proberen te denken als een bij en proberen ze één stap voor te zijn om ze min of meer te laten doen wat je wil. Na jaren ervaring lukt dat meestal maar toch gaat het ook ieder jaar een aantal maal fout. Maar ieder jaar leer je bij. Daarom wordt bijen houden nooit saai. :)

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 26 feb 2017, 09:40

Vandaag Thymol plaatjes gemaakt voor de voorjaarsbehandeling. Elk volk krijgt komende week twee plaatjes. Dat is 10 gram Thymol per volk. Als er veel Varroa valt dan wissel ik de plaatjes na twee weken. 5 dagen voordat de honingkamers op de volken gaan verwijder ik de plaatjes zodat de geur uit de volken is als de honingkamers op de volken gaan.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 26 feb 2017, 09:44

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door bee-tree » zo 26 feb 2017, 09:51

A.A. Staals schreef:
Eddy Geurtsen schreef:Kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt erop dat je inwoning van muizen had?
Pakt een muis de deksel van de kast en legt die op de kast ernaast? Kan ze ook een raam met een vel kunstraat op een andere kast leggen?
( klikken op foto)
ad staals
Gister trok de alom bekende Carnavalsoptocht door Ter Apel. Vandaag door veel Brabantse en
Limburgse plaatsen; óók door Sittard. Er loopt vast wel ergens een 'herengezelschap' mee
dat verkleed is als ratten. Ratten behoren tot hetzelfde taxon als bosmuizen en huismuizen,
namelijk tot de ware muizen.(Spitsmuizen tot de onechte muizen). Ratten spannen qua grootte
en dus vraatzucht de kroon. Een volwassen Bruine rat bij mij woog bijna een halve kilo.

Op het Duitse http://www.imkerforum.de heeft 'n imker 'n foto gezet van z'n kast waarvan de schuifla
of varroala half uit de kast getrokken is en waarin een groot gat gebeten is. Zie het topic "Januar".
Een volwassen rat heeft geen probleem met het weg trekken van het dekseltje van 'n zesramer
als daar niet iets zwaars op ligt. Ze zijn oersterk.

Ratten kunnen klimmen en bijten als de beste. Niets is voor ze veilig. Ik moet raten opbergen
in tonnen. Zelfs in de achterwand van 'n koelkast waarin ik raten opsloeg, is een gat geknaagd.
Helaas voor imkerbroeder Staals moet ik de neergeplofte raat toeschrijven aan rattengespuis.
Het is geen "kattenkwaad", maar "rattenkwaad".
Ik heb nieuwe aanwijzingen dat mijn kleine inloopvalletjes niet door 'n kat geplunderd worden
maar door 'n rat.

In Sittard !!!! zag ik ze afgelopen zomer overdag in het villapark langs de Geleenbeek lopen
waar de villawijk aan grenst.
Komende nacht kunnen de ratten in het centrum hun lol wel op aan vertrapt snoep
zoals in Ter Apel. Driemaal "Alaaf" Zjef :b10:

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door renske » zo 26 feb 2017, 11:09

Ik klaag niet hoor, ik ben blij met die grote volken. Ik ben verhuisd, dus het is nog even afwachten hoe de dracht hier is. Dus dat ze hier goed de winter zijn doorgekomen is al super.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » zo 26 feb 2017, 11:20

bee-tree schreef:
A.A. Staals schreef:
Eddy Geurtsen schreef:Kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt erop dat je inwoning van muizen had?
Pakt een muis de deksel van de kast en legt die op de kast ernaast? Kan ze ook een raam met een vel kunstraat op een andere kast leggen?
( klikken op foto)
ad staals
Gister trok de alom bekende Carnavalsoptocht door Ter Apel. Vandaag door veel Brabantse en
Limburgse plaatsen; óók door Sittard. Er loopt vast wel ergens een 'herengezelschap' mee
dat verkleed is als ratten. Ratten behoren tot hetzelfde taxon als bosmuizen en huismuizen,
namelijk tot de ware muizen.(Spitsmuizen tot de onechte muizen). Ratten spannen qua grootte
en dus vraatzucht de kroon. Een volwassen Bruine rat bij mij woog bijna een halve kilo.

Op het Duitse http://www.imkerforum.de heeft 'n imker 'n foto gezet van z'n kast waarvan de schuifla
of varroala half uit de kast getrokken is en waarin een groot gat gebeten is. Zie het topic "Januar".
Een volwassen rat heeft geen probleem met het weg trekken van het dekseltje van 'n zesramer
als daar niet iets zwaars op ligt. Ze zijn oersterk.

Ratten kunnen klimmen en bijten als de beste. Niets is voor ze veilig. Ik moet raten opbergen
in tonnen. Zelfs in de achterwand van 'n koelkast waarin ik raten opsloeg, is een gat geknaagd.
Helaas voor imkerbroeder Staals moet ik de neergeplofte raat toeschrijven aan rattengespuis.
Het is geen "kattenkwaad", maar "rattenkwaad".
Ik heb nieuwe aanwijzingen dat mijn kleine inloopvalletjes niet door 'n kat geplunderd worden
maar door 'n rat.

In Sittard !!!! zag ik ze afgelopen zomer overdag in het villapark langs de Geleenbeek lopen
waar de villawijk aan grenst.
Komende nacht kunnen de ratten in het centrum hun lol wel op aan vertrapt snoep
zoals in Ter Apel. Driemaal "Alaaf" Zjef :b10:

Bee-tree,

Misschien toch is wat aan rattenbestrijding doen. Ratten zijn onhygiënisch en gevaarlijk voor overbrengen allerlei ziekten, denk maar aan de pest in de middeleeuwen .

MVG CP

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Gait » zo 26 feb 2017, 12:23

JohnHoogendoorn schreef:Vandaag Thymol plaatjes gemaakt voor de voorjaarsbehandeling. Elk volk krijgt komende week twee plaatjes. Dat is 10 gram Thymol per volk. Als er veel Varroa valt dan wissel ik de plaatjes na twee weken. 5 dagen voordat de honingkamers op de volken gaan verwijder ik de plaatjes zodat de geur uit de volken is als de honingkamers op de volken gaan.
Kun je uitleggen hoe je deze plaatjes maakt? Vind er niets over in de imkerpedia en denk er ook over een vroege voorjaarsbehandeling te geven. Nog weinig broed en alles wat er valt kan zich niet meer vermenigvuldigen.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door szx2js » zo 26 feb 2017, 13:12

Gisteren een voordracht bijgewoond van Kelt Brandstrup, een Deense beroepsimker met 750 Buckfast volken. Hij behandelt zijn volken slechts eenmalig in de winter met oxaalzuur, daarnaast past hij geen andere bestrijdingsmethoden toe. Hij heeft geen winterverliezen.

Ik meld dit hier als tegenhanger van alle forumleden, die veel meer bestrijden dan algemeen geadviseerd wordt. Ik zeg dit uitsluitend om het beeld weg te nemen bij alle beginnende imkers dat je net zo lang moet bestrijden tot er geen mijt meer valt.

In het voorjaar zit 80 tot 90% van de mijten in het broed, daarom is de natuurlijke mijtenval ook bijzonder laag. De darrenraatmethode is vanwege de '80% van alle mijten' in het broed veel effectiever dan een behandeling van de mijten op de bijen. Iedere behandeling met producten als thymol is stressverhogend voor de bijen.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 26 feb 2017, 13:58

Hierbij de uitleg hoe Thymol plaatjes te maken:

Benodigdheden:
- 300 gram Thymol
- 300 gram Zonnebloemolie
- 2 blokken Oases (groen) schuim voor bloemstukjes.
- Scherp mes om de plaatjes te snijden.
- Vloeistof thermometer tot 100 graden.
- Vloeistof dichte handschoenen.
- Kleine digitale weegschaal.

Warm de 300 gram zonnebloemolie in een pannetje op tot 75 graden, voeg de 300 gram Thymol toe en roer het mengsel tot de Thymol is opgelost. Ik doe dit altijd buiten op de wind. De Thymol olie is nu klaar. Even af laten koelen en dan met een trechter overgieten in een goed afsluitbare fles.

Snij de plaatjes ongeveer 5 mm dik zie foto.

Leg twee plaatjes op het dekseltje van het bakje van de Chinees en leg deze op de weegschaal. Zet de weegschaal op nul. Druppel over de twee plaatjes 20 gram Thymol olie. Het resultaat is 10 gram Thymol op twee plaatjes. Leg de setjes van twee plaatjes gescheiden door een plastic folie in de bakjes van de Chinees. De gesloten bakjes met de plaatjes koel bewaren tot gebruik. Deze zijn koel bewaard een paar weken houdbaar.

Toepassing:
Voor de voorjaarsbehandeling (begin maart) is een broednest nodig. De warmte van het broednest laat de Thymol verdampen. Leg de plaatjes in de hoeken aan de rand van het broednest. Zoals bij Thymovar.

De bijen ruimen de plaatjes door ze weg te knagen en op te ruimen. Daarom na ongeveer twee weken de volken controleren. Als er veel Varroa mijten vallen de plaatjes vernieuwen.

Zomerbehandeling:
Na de zomerdracht (+/- 25 juli) pas ik dezelfde methode toe, zolang er mijten blijven vallen vernieuw ik elke twee weken de plaatjes. Tot maximaal drie keer. Dan zijn alle volken in september schoon van Varroa.

Het toepassen van deze methode is voor eigen risico. Het werkt bij mij erg goed.
IMG_4322.JPG
IMG_4329.JPG
IMG_4330.JPG

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten