Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Flevobij » vr 10 mar 2017, 22:07

Dirk Blanken schreef:Ik zet gelijk een rvs spijkertje in gekochte kant en klaar ramen.
Want wat een ellende als het raam bij het liften in de kast uit elkaar valt.

Ik heb altijd wel een klein machientje met een boortje en ééntje met een bitje erin bij me in m'n rijdend schuurtje.

Mijn gekochte ramen hebben maar 3 draadjes dat is te weinig zeker voor de HK.

Dirk.
mick schreef:Net een aantal aluminium offset-drukplaten gescoord om als dakbedekking te dienen.
JohnHoogendoorn schreef:Vandaag 110 ramen gevuld, goeie tip Dirk. Zet er toch maar een spijkertje bij voor de zekerheid.
Beste Dirk, Mick en John,

Ik haal bij een drukkerij ook aluminium offset-drukplaten. Gratis, maar geef altijd een pot honing....

Naast perfecte dakbedekking voor kasten gebruik ik ze ook voor versterking ramen. Ik knip ze met een schaar in repen zo dik als het raamhout, lengte ± 6-8 cm. Dan buig ik ze om het raam, met de tacker een T nietje er in (rvs spijkertje kan natuurlijk ook). Nooit meer last van ramen die uit elkaar vallen. Zie foto, excuus voor de mindere kwaliteit.

Wellicht al bekend bij jullie, maar wilde het toch delen.

Groeten, mooi imkerweekeinde, vind het nog net te vroeg/koud voor voorjaarsinspectie.

Flevobij.
Bijlagen
IMG_5296.JPG

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Mr Bij » za 11 mar 2017, 04:20

Flevobij schreef:
Groeten, mooi imkerweekeinde, vind het nog net te vroeg/koud voor voorjaarsinspectie.

Flevobij.


Bij welke temperatuur zou u de voorjaarsinspectie uitvoeren dan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans van der Post. » za 11 mar 2017, 09:36

+ vijftien graden met een zonnetje. :be2:
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » za 11 mar 2017, 09:52

We gaan er deze middag aan beginnen, bodem kuisen en paar nieuwe waswafels geven kunnen ze ongestoord verder.

MVG CP

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » za 11 mar 2017, 09:54

Heb je een paar volken dan kan je gerust wachten op 15 graden. Maar bij grote aantallen volken is de eerste inspectie in maart belangrijk om de balans op te maken over de uitwintering. De planning te kunnen maken betreft de selectie van de volken om het jaar mee in te gaan is belangrijk in een vroeg stadium. Een ervaren imker heeft maar een korte inspectie nodig. Is er broed in alle stadia? is er genoeg voer? Hoeveel ramen bijen heeft het volk? Na deze korte inspectie worden er op de kastkaarten notities gemaakt voor de volgende werkzaamheden zoals bodem vervangen, ruimte geven, verenigen, voeren, etc. Daarom inspecteren wij de volken in maart zodra het kan. Dat kan al bij 10-12 graden bij weinig wind en een zonnetje. Natuurlijk werken wij dan met zo weinig mogelijk rook en een vochtige handdoek op de volken om afkoeling zoveel mogelijk te voorkomen en de volken zo min mogelijk te storen.
Laatst gewijzigd door JohnHoogendoorn op za 11 mar 2017, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans van der Post. » za 11 mar 2017, 10:02

Primus schreef:We gaan er deze middag aan beginnen, bodem kuisen en paar nieuwe waswafels geven kunnen ze ongestoord verder.

MVG CP
Ho Ho Primus je kunt dit wel voor jou omgeving adviseren je imkert nogal zuidelijk in het Nederlands taalgebied. Voor anderen zoals bij mij is het devies afblijven.
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » za 11 mar 2017, 11:18

Hans van der Post. schreef:
Primus schreef:We gaan er deze middag aan beginnen, bodem kuisen en paar nieuwe waswafels geven kunnen ze ongestoord verder.

MVG CP
Ho Ho Primus je kunt dit wel voor jou omgeving adviseren je imkert nogal zuidelijk in het Nederlands taalgebied. Voor anderen zoals bij mij is het devies afblijven.
Oei, even niet bij stil gestaan. Gisteren was het hier al 15° en vandaag wordt het nog iets beter. Als dan je bijen in het zonnetje staan kun je gerust vlug enkele werkzaamheden uitvoeren. Ik controleer ook nog niet in het broed zelf, als ik gesloten werksterbroed zie is het voorlopig genoeg hoor.

MVG CP

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 12 mar 2017, 14:34

Vandaag kasten geschilderd met Propolis beits uit eigen keuken. Heerlijk voor de imker en de bijen.
IMG_4380.JPG

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch » zo 12 mar 2017, 16:47

Vandaag alle oude koninginnen vervangen door moertjes uit de miniplussen .
1 pmoer uit Dadant in miniplus gedaan om van na te telen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Tieme » di 14 mar 2017, 16:21

Gisteren kon ik me niet bedwingen en heb ik wat volkjes alvast een bakje ramen met kunstraat opgezet en bij een volk gekeken wat voor een moer er in zat (bleek een F1, die staan niet in mijn administratie, vandaar dat ik het niet wist.). Best al weer grote platen gesloten broed. Elk jaar weer mooi om te zien.
Maar normaal kijk ik pas half April.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten