Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door Biodlarn » za 04 mar 2017, 10:19

szx2js schreef: Het punt van de meetfout..... ik weet niet of dit een broodje aap is, maar in de wandelgangen wordt gezegd dat er een fout is gemaakt met de communicatie over de celmaat. Op een wastafel met werkstercelpatronen kun je de maten uitdrukken in een vierkant van 10 cellen op een rijtje, maar je kunt ook de 10 cellen in een parallellogram uitdrukken. Dat geeft een verschil in celmaat.
Er werd aangetoond in het rapport dat die meetfout/communicatiefout gemaakt is en dat de oorsponkelijke theorie daarom niet opging. Heb me suf gezocht maar ik kan het niet weer terugvinden.
Ik heb me een jaar of 2 geleden aardig ingelezen over het onderwerp omdat ik het wel een logisch vond klinken. Tijdens het zoeken en lezen op het www kwam ik zodoende het rapport van de meetfout tegen en heb het er toen maar bij gelaten.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door szx2js » za 04 mar 2017, 12:25

Je zegt dat die meet/communicatiefout inderdaad gemaakt is.
Wat was de consequentie van deze meetfout?

Overigens zijn de experimenten van Badoux, die geleid hebben tot een grotere celmaat van onze wastafels geen verzinsel.
Daar is voldoende over geschreven. Zijn wastafel persrollen zijn de basis voor onze celgrootte van 5,4 mm.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door Oranjedal » za 04 mar 2017, 14:55

Resistant bees heeft een film over kleinere cel op youtube staan met hun bevindingen.

Groet,
Marcel
Groeten,
Marcel

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door joselito » za 04 mar 2017, 15:10

szx2js schreef: in april begin ik het project met 1 miniplusvolkje en in mei volgen 10 broedafleggers.
Ga je de afstand tussen de ramen ook vernauwen? Op sommige sites lees ik dat ze in plaats van 35 mm van hart tot hart zoals dat met natuurbouw is, met 32 mm werken.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door crunx » zo 05 mar 2017, 23:06

crunx schreef:Beste Imkers,
En voor dat dit een discussie wordt over de (mogelijke) nut hier van. Die zijn er al genoeg op het internet

Ik ben slechts benieuwd wie hier op het forum zijn bijen op 4.9 celmaat z'n bijen heeft staan.
Wel mooi dit, genoeg post, maar amper iemand die de start-post leest.
Toch bedankt voor de enkeling die hem wel heeft gelezen en heeft gereageerd.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door pieter1 » ma 06 mar 2017, 08:54

Uit dit onderzoek is gekomen dat het niks uitmaakt of je de normale celgrote of kleinere cellen gebruikt:

6.3.5 Effekte kleiner Zellgrößen auf Volksentwicklung und Varroabefall

STEFAN BERG (Bieneninstitut Kirchhain) Quelle:
https://www.llh.hessen.de/downloads/bie ... ericht2004 des Bieneninstituts Kirchhain.pdf

Die Frage nach dem Einfluss der Zellgröße auf die Varroabefalls- und Volksentwicklung wurde über einen Zeitraum von 2 Jahren unter-sucht. Das Jahr 2003 diente der Umstellung der Völker auf das entsprechende Zellmaß. Dabei wurden drei Gruppen unterschieden, nämlich Carnica auf Zellgröße 4,9 mm (n = 5),Primorski auf Zellgröße 5,5 mm (n = 4) und4,9 mm (n = 3). Im Mai 2004 wurden die Völker als Kunstschwärme (1,5 kg) auf entsprechende Mittelwände gesetzt und erhielten Anfang Juni eine Startinfektion von 200 Varroa/Volk.

Bei der Volksentwicklung wiesen die Carnica Völker einen stärkeren Bruteinschlag und in der Folge stärkeren Bienenbesatz gegenüber den Primorski-Völkern auf. Bei den beiden Primorski-Gruppen auf unterschiedlichen Zellmaßen verlief die Volksentwicklung dagegen gleichförmig. Eine Entmilbung der Völker im November mit Oxalsäure brachte folgendes Ergebnis: die Carnica-Gruppe wies im Mittel 895,8 Varroa/Volk auf, die beiden Primorski-Gruppen 764,5 Varroa/Volk (Zellgröße 5,5 mm) bzw. 858,0 Varroa/Volk

(Zellgröße 4,9 mm). Nach unseren Ergebnissen deutet sich kein Effekt der Zellgröße auf den Varroabefall an. Sowohl bei einem Einfluss der Brutzellgröße bzw. Bienengröße auf die Varroareproduktion, das Putzverhalten o. ä., wie in Imkerkreisen diskutiert, wären hier Unterschiede zu erwarten gewesen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door ErikS » ma 06 mar 2017, 08:58

Pieter, de link is onvolledig. kun je een volledige kopie plaatsen? BvD Erik.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door szx2js » ma 06 mar 2017, 09:39

Begrijp ik het goed? In mei 2004 schudzwermen op 4,9 mm kunstraat gezet, daarna besmet met 200 mijten en in november 2004 de besmetting gemeten via oxaalzuur?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door szx2js » ma 06 mar 2017, 09:50

Er was blijkbaar een verschil in grootte van het broednest geconstateerd en waarschijnlijk ook in volksgrootte?
Dat levert een verschil op in de procentuele mijtbesmetting.

Het doel van de kleinere cellen, maar ook van bijv. VSH is niet om de mijten volledig de wereld uit te helpen, maar om het aantal mijten onder de schadegrens te houden, zodat de volken niet meer behandeld hoeven te worden.

Daarvoor moet de proefperiode dus tenminste 3 jaar zijn en liever 5 jaar en niet zoals in deze test 5 of 6 maanden. Volgens Resistantbees is de volksomvang, die groter wordt bij kleinere cellen, ook van invloed op het ruimgedrag van de bijen. Hiervoor moet je dus ook een langere proefperiode aanhouden. Naast kleine cellen moet de raamafstand ook kleiner worden.

Josilito: dit gaan we inderdaad ook toepassen.

Ik zet een punt achter de pro's en contra's, we gaan het gewoon zien in de praktijk. Niet geschoten is altijd mis!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door joselito » ma 06 mar 2017, 10:07

szx2js schreef: we gaan het gewoon zien in de praktijk. Niet geschoten is altijd mis!
Inderdaad, ik ben benieuwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten