Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
caticje
Berichten:4
Lid geworden op:wo 12 apr 2017, 14:03
Imker sinds:0
Aantal volken:0
Bijenras(sen):n.v.t.
Contacteer:
Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Bericht door caticje » wo 12 apr 2017, 14:16

Hoi,

Geen bijenhouder maar wel een bijen ´fan´ in de zin dat ik het mooie beestjes vindt die ook nog eens nuttig zijn.
Het is met die reden dat ik om hulp vraag, ik ben een ´fan´ van bijen, maar vindt het niet leuk dat ze elke keer binnen komen bij mij.
Dat zelfs al heb ik de deur dicht, ik heb geen idee hoe deze zwarte gele acrobaatjes binnen komen maar ik kom eigenlijk hier om te vragen: wat kan ik doen?

Ik weet niet of het elke keer om dezelfde bij gaat, het lijkt dezelfde bij elke keer te zijn, maar ik ben geen expert. Ik weetdat er op een gegeven moment twee tegelijkertijd binnen zijn geweest maar nu is het elke keer maar één. Ik heb een balkon deur die ik veel open heb gehad, maar nu dus niet meer open heb, en toch komt hij elke keer weer binnen. Weet niet of het van toepassing is maar dit raam/deur heeft een rolluik, is een bij kunstig genoeg om via de lint opening binnen te komen? Mijn vraag is ook enig idee waarom hij elke keer op bezoek komt? Ik heb geen bloemen op mijn balkon of in huis, dus het lijkt mij niet aantrekkelijk om bij mijb innen te komen en ik heb ook geen zoetigheid open liggen.

De bij vliegt verder ook niet rond, altijd op dezelfde plek voor hetzelfde raam net naast de deur. En elke keer begeleidt ik hem naar buiten. wat soms wel 10 x op een dag is, dit omdat ik niet wil dat die gaat nestelen... (als bijen dat doen)

Het geen wat mij ook opvalt is dat mijn vriend die een zelf gemaakt harnas heeft (dit vanverscheidene materialen, waaronder ikea deurmaten, zijn ruw en natuurlijk materiaal) en dat de bij daar heel vaak bij ook in de buurt blijft?

Tips, antwoorden alles is welkom! hoop dat ik op de juiste plek heb gepost!

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Bericht door renske » wo 12 apr 2017, 15:17

Kan je een foto maken van de bij?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

caticje
Berichten:4
Lid geworden op:wo 12 apr 2017, 14:03
Imker sinds:0
Aantal volken:0
Bijenras(sen):n.v.t.
Contacteer:

Re: Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Bericht door caticje » wo 12 apr 2017, 15:40

Jazeker! als hij weer op bezoek is zal ik kijken of ik een foto kan maken.

caticje
Berichten:4
Lid geworden op:wo 12 apr 2017, 14:03
Imker sinds:0
Aantal volken:0
Bijenras(sen):n.v.t.
Contacteer:

Re: Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Bericht door caticje » wo 12 apr 2017, 22:24

Bij deze de foto´s, hoop dat ze duidelijk genoeg zijn, de bij is snel en zit niet veel stil. Plus ik ben geen natuur fotograaf

http://imgur.com/a/8eevY

Ik had ook een filmpje gemaakt, maargeen idee waar ik dat zo snel kan uploaden.
als er vraag naar is dan hoor ik er meer van, hoop dat de foto´s genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 apr 2017, 22:59

Ja dit zijn solitaire bijen daar zijn heel veel soorten van. Ze leven gemiddeld drie weken - zorgen voor nakomelingen die pas volgend jaar rond deze tijd uitkomen. De soorten zijn niet stekelig. :be2:
Hier onder kun je uitzoeken welke bij het is. Het kan de grote zijdebij zijn.
Als het de grote zijdebij is vind je hier de beschrijving: KLIK
Nog een tweede site gevonden: klik Deze laatste site is van Huib Koel. Hier vind je duidelijk de "vliegtijd".
!Hans.

caticje
Berichten:4
Lid geworden op:wo 12 apr 2017, 14:03
Imker sinds:0
Aantal volken:0
Bijenras(sen):n.v.t.
Contacteer:

Re: Wat te doen met een bij die ongewenst op visite komt

Bericht door caticje » do 13 apr 2017, 01:52

Hoi Hans,

Dank je voor de reactie, ik weet niet of het uitmaakt, maar ik woon in omgeving Mannheim (recentelijk daar naar toe verhuist) ik ga er eigenlijk vanuit dat nederland en duitsland dezelfde bijen hebben.

Het feit dat het erop lijkt dat hij/zij een wooning maakt van mijn vriend zijn uitrusting, (wat ook op de foto te zien is) betekent dat, dat hij/zij dit als een mogelijk nest beschouwt voor inderdaad die nakomelingen die volgend jaar uit komen?

het is al een kleine opluchting dat het geen stekelig soort is. Betekent dit dat ik de drie weken moet afwachten en dan zal hij/zij vanzelf 'verdwijnen'?
Denk dat het verstandig is dat ik mijn vriend het advies geef zijn uitrusting schoon te maken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten