Voorjaarsinspectie 2018

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie 2018

Bericht door peter-koi » za 07 apr 2018, 16:58

Vandaag de kasten open gehad van mijn drie volken en ik ben blij verrast ,bij alle drie werkster broed en meer als ik andere jaren gewend ben.
Blij mee.

Groet Peter.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie 2018

Bericht door tomer » za 07 apr 2018, 21:30

Hier ook eindelijk de inspectie kunnen doen met het mooie weer. 9 kasten vol bijen, mooi werksterbroed, eitjes, veel stuifmeel en verse nectar...
De grootste volken hadden al 8 ramen broed (formaat Dadant)! 1 raam eten laten hangen en 1 bouwraam gegeven...geen plaats meer om een vulblok te hangen bij deze grote volken :think: (normaal moet je ze bij Dadant krap zetten met een vulblok). Omdat er bij enkele volken ook "baardvorming" te zien is aan de voorkant van de kast heb ik ze wat plaats gegeven door er een HK op te zetten... Te vroeg? Er waren al wat darren te zien en bij 1 volk was er al een belegd speeldopje...
1 volk was echt zeer klein: 2 ramen met wat broed ter grootte van een vuist. Dit volk had deze winter ook veel meer mijten dan de andere volken. Laat dit nu net het F1 volk zijn dat ik 2 jaar geleden gekocht heb...Ik verwachtte er niet veel van en heb ze verenigd met het volk ernaast.
Bijlagen
P4070016.JPG

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie 2018

Bericht door Alex Mönch » zo 08 apr 2018, 19:05

Hier is het nu echt losgebarsten,er wordt volop nectar gehaald....op 1 na alle volken honingkamers erop....het volk dat nog even geen honingkamer kreeg,is er met een dag of 10 zeker aan toe....niet super veel bijen maar wel veel gesloten broed.Dit volk had een stille moerwisseling in september en daardoor met minder bijen de winter ingegaan.Morgen bij 1 volk nog een 2de honingkamer plaatsen...deze heeft in de eerste honingkamer al aardig wat verse nectar en zit bomvol bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten