Honing in lapland

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Honing in lapland

Bericht door willem » za 24 mar 2018, 23:31

Biodlarn schreef:Ze zitten net over de Finns/Zweedse grens boven Haparanda. Kan hier eens navragen wat Finnen voor bijen gebruiken in het verre Noorden. Ik gok op A.M.M. maar Carnica kan ook. Kijk maar op de foto's op de website: http://www.hunajaalapista.fi/hunaja

Groet, Han
Apis m. ligustica, italianen dus, zie http://www.lammu.fi/lumo/tarhaus/?lang=en
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Honing in lapland

Bericht door harry mouris » zo 25 mar 2018, 10:05

Verrassend. Mijn conclusie... we maken ons denk ik te druk over het koude weer in Nederland. Gezonde bijen kunnen veel extremen verdragen.

Ondanks die wetenschap ben ik toch een beetje gespannen over hoe het de dames thuis de afgelopen week is vergaan. Nog genoeg voer? Is het zwakke volk nog in tact? Is er eindelijk stuifmeel te vinden?

:be3:

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Honing in lapland

Bericht door beethere » zo 25 mar 2018, 10:32

Het kan weleens een voordeel zijn, een lange broedloze periode. Naar mijn gevoel veroudert een varroa behoorlijk, en het is me weleens opgevallen dat er bij een lang koud voorjaar een veel lagere varroa-druk was als in jaren dat de volken lang doorbroeden. mijn theorie: varroa's verouderen en worden dan minder vruchtbaar.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing in lapland

Bericht door Biodlarn » zo 25 mar 2018, 10:45

willem schreef: Apis m. ligustica, italianen dus, zie http://www.lammu.fi/lumo/tarhaus/?lang=en
Nja, deze imker zit ongeveer op dezelfde hoogte als waar ik zit. Hemelsbreed heeft hij ca.500 km. tot aan Lapin Hunajaa.

Finnland heeft heel veel Ligustica, maar ik geloof niet dat ze de kast uit komen boven de poolcirkel.
Vergelijk de foto's van beide imkers maar eens. Die in het hoge noorden zijn echt geen Ligustica.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing in lapland

Bericht door Biodlarn » zo 25 mar 2018, 10:46

beethere schreef:Het kan weleens een voordeel zijn, een lange broedloze periode. Naar mijn gevoel veroudert een varroa behoorlijk, en het is me weleens opgevallen dat er bij een lang koud voorjaar een veel lagere varroa-druk was als in jaren dat de volken lang doorbroeden. mijn theorie: varroa's verouderen en worden dan minder vruchtbaar.
Klopt.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Honing in lapland

Bericht door ErikS » zo 25 mar 2018, 11:20

harry mouris schreef:Verrassend. Mijn conclusie... we maken ons denk ik te druk over het koude weer in Nederland. Gezonde bijen kunnen veel extremen verdragen.

Ondanks die wetenschap ben ik toch een beetje gespannen over hoe het de dames thuis de afgelopen week is vergaan. Nog genoeg voer? Is het zwakke volk nog in tact? Is er eindelijk stuifmeel te vinden?

:be3:
Bijen kunnen veel extremen verdragen, ik denk dat de wisselingen een groter probleem zijn. Opstarten broednest en dan een koude periode.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten