Wintersterfte 2017/18

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2017/18

Bericht door FrancA » za 05 mei 2018, 18:01

Persoonlijk ben ik het verschijnsel wintersterfte nog niet tegengekomen sinds ik bijen ben gaan houden.
Ik houd de kasten niet overdreven schoon, dat kunnen bijen heel goed zelf is mijn ervaring, en ik bestrijd varroa niet of nauwelijks.
De bijen overwinteren wel altijd wel voor een groot deel op eigen honing en ik laat ze tijdens de winterperiode ook met rust. Dus ook geen oxaalzuur druppelen.
Ze krijgen van mij voor de winterperiode voldoende hangruimte in de kast, dmv onder andere een aantal lege ramen met enkel een stripje kunstraat en/of een aantal ontbrekende ramen in de onderste (BK) kast.
De bijenkasten open ik zo weinig mogelijk.
En wat extra vitamine ' L' :D

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2017/18

Bericht door G,A3. » za 05 mei 2018, 22:31

A.a.Staals er groeit geen heermoes in de buurt van de kasten alleen een 4 m. brede strook van gras met wat onkruiden en dan appelbomen. Mogelijk spelen de (roof)?mijten die ik volop in het wasmul dat op de bodem ligt vindt een rol bij de bestrijding van de varrao die onderin de kast komen. Ik heb vorig jaar een jonge ,zwaar misvormde jonge bij, die de kast uitgedragen werd gepakt en zag verschillende varrao mijten en een roofmijt erop zitten.Ik hoop dat ik iemand van de firma Koppert kan vinden die bereid is de (roof)?mijt te determineren.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2017/18

Bericht door victort » vr 11 mei 2018, 11:37

Lieve mensen toch,

Aanvalsmodus of slachtofferrol....bewaar die modi maar voor echt belangrijke situaties....daarbij is het lezen van tekst altijd onderhevig aan de interpretatie van de ontvanger....non verbaal zeggen we zoveel meer...zoek elkaar op, kijk elkaar in de ogen en heb een respectvol gesprek...
Ook als de methode die jij gebruikt recht ingaat tegen die van een ander: blijf in gesprek en negeer gewoon negativiteit en verwijten...
Ik kan wel vinden dat intensieve en bestrijdende imkers juist onderdeel zijn van de bijensterfte, maar door de aanval te kiezen, bereik je niemand met je ideeën.
Buiten een enkeling, kan ik hier met eenieder goed discussiëren over visie's, methodes etcc....
Accept the things you cannot change...
Fijne dag allemaal, Ajeto!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten