Bijen laten zwermen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
AlbertusB
Berichten: 2
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 12:19
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door AlbertusB » di 22 mei 2018, 12:42

Goedendag allen ,

Ik ben een buurman die al dagenlang overlast ervaart van de bijenzwermen van een " imker" vlakbij .
Soms wel drie zwermen op een dag , dit is mijns inziens toch niet normaal , ik vraag mij echt af of deze man wel weet waar hij mee bezig is.
Voorheen nooit geen last van gehad trouwens.
Een gesprek met deze man is absoluut onmogelijk , waar zou ik evt.met mijn klacht naar toe kunnen ?

Mvg Albertus Bensink.

AlbertusB
Berichten: 2
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 12:19
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door AlbertusB » di 22 mei 2018, 12:42

Goedendag allen ,

Ik ben een buurman die al dagenlang overlast ervaart van de bijenzwermen van een " imker" vlakbij .
Soms wel drie zwermen op een dag , dit is mijns inziens toch niet normaal , ik vraag mij echt af of deze man wel weet waar hij mee bezig is.
Voorheen nooit geen last van gehad trouwens.
Een gesprek met deze man is absoluut onmogelijk , waar zou ik evt.met mijn klacht naar toe kunnen ?

Mvg Albertus Bensink.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door Fish » di 22 mei 2018, 13:10

Albertus,

Dit hangt af van uw plaatselijke APV. Hierin wordt vermeld waar en ook hoe bijen gehouden mogen worden, bijvoorbeeld 30m vanaf de openbare weg. Als uw buurman niet aan de APV voldoet, zou u bij de politie een klacht kunnen indienen waarop zij actie moeten ondernemen.

Als uw buurman volledig voldoet aan de APV wordt het een juridisch verhaal, hier heb ik verder geen ervaring mee.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door ErikS » di 22 mei 2018, 17:53

AlbertusB schreef:Goedendag allen ,

Ik ben een buurman die al dagenlang overlast ervaart van de bijenzwermen van een " imker" vlakbij .
Soms wel drie zwermen op een dag , dit is mijns inziens toch niet normaal , ik vraag mij echt af of deze man wel weet waar hij mee bezig is.
Voorheen nooit geen last van gehad trouwens.
Een gesprek met deze man is absoluut onmogelijk , waar zou ik evt.met mijn klacht naar toe kunnen ?

Mvg Albertus Bensink.
Melden bij de gemeente, AVP geeft geen toestemming overlast te veroorzaken.
plaatselijke bijenvereniging.
en politie.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Bijen laten zwermen

Bericht door EstherB » zo 27 mei 2018, 12:58

ErikS schreef:Hoor graag hoe het verder verloopt.
Sinds vrijdag staat haar nieuwe volk naast de mijne. Ze heeft de zwerm zelf zonder enige bescherming in de kast geplaatst. Was indrukwekkend om naar te kijken en ik had het zelf niet zonder minimaal een kap aangedurfd.

Er komt nog een vergadering met de vrijwilligers van de tuin over hoeveel volken, en met welke methode er geïmkerd zal worden. Er is kans dat ik een andere plek moet zoeken, want we staan in een permacultuur tuin en zij vinden natuurlijk imkeren mogelijk beter bij hun passen (snap ik op zich).

Mocht er een zwerm uit de andere kast komen, dan zal ik zeker op dit forum laten weten hoe het iedereen (ook de bijen) is afgegaan. Zelf blijf ik bij zwemverhindering.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten