Belegde dop of eierlegende werksters?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mohamed-0183
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 12:13
Aantal volken: 0
Contacteer:

Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Mohamed-0183 » di 22 mei 2018, 13:54

Goedemiddag,

Ik ben zowel nieuw op het forum als met het bijenhouden. Vorig jaar de basiscursus gedaan en daarbij een eerste volkje gehad.

Hier op het forum zijn al geruime tijd imkers bezig met een vorm van zwermende volken. Dit terwijl bij mij in de kast weinig tot geen zwermdrift leek te zijn. Had zelf het vermoeden dat de kast moerloos was, omdat bij een inspectie van de honingkamer zo 10 agressieve bijen mij probeerde te steken. Ondanks het goed beroken.

Bij de controle van vandaag heb ik een gesloten cel aangetroffen en een belegde dop. Waardoor ik tot de conclusie ben gekomen dat de moer toch wel aanwezig lijkt te zijn.
Mijn vraag is nu: kan het zo zijn dat ik eierleggende werksters heb of is het nornaal dat de bijen zo laat pas zwermneigingen hebben?

Alvast bedankt!

Gr. Mohamed

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Fish » di 22 mei 2018, 15:30

Heb je het nummer van je oude cursusleider nog? Ik vrees dat hij twee dingen moet herhalen; ten eerste het begrip BRIAS en ten tweede hoe je zwermneiging herkent.

Ik zal het kort proberen uit te leggen. Doordat (leggende) werksters nooit bevrucht worden zullen ze slechts onbevruchte eitjes leggen, waaruit alleen darren voort komen. Ik zie duidelijk werksterbroed op je foto, wat betekent dat er tussen de 9 en 21 dagen geleden een bevrucht eitje is gelegd door de koningin. Vreemd dat je denkt aan leggende werksters, hier is geen enkele aanwijzing voor.

Wellicht is jouw cursusleider vergeten te noemen hoe je zwermneiging herkent, maar de aanwezigheid van zwermcellen lijkt mij een overduidelijk signaal. Sterker nog, met een gesloten cel die je op de foto laat zien, zal je volk al gezwermd hebben.

Gebruikersavatar
Mohamed-0183
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 12:13
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Mohamed-0183 » di 22 mei 2018, 16:49

Bedankt voor de snelle reactie en vooral de nuttige info.

Aangezien er een dop recent is belegd met een eitje, zou het wellicht kunnen zijn dat ze nog niet gezwermd hebben.
Dan zal ik gauw een kunstzwerm maken met het idee dat de gesloten cel mijn nieuwe moer zal worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Fish » di 22 mei 2018, 18:09

Mocht je de oude moer vinden, dan zou ik persoonlijk even goed kijken naar die gesloten dop. Het kan zijn dat hij niet levensvatbaar was, omdat er mogelijk een draad van je raampje doorheen loopt. Een aflegger lijkt mij een goed idee in verband met de aanwezige zwermcellen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door tomer » di 22 mei 2018, 19:02

zeker geen eileggende werksters. Dat een volk nu pas zwermdrang krijgt is niet abnormaal, er zijn zwermtrage volken en zwermgrage volken.
Ik denk eerder aan wisselcellen ipv zwermcellen... hoeveel van die belegde of gesloten doppen zie je in totaal in de kast? Minder dan 5, dan zijn het wisselcellen en moet je niets doen. 10 of meer, dan idd zwermdrang en een aflegger of kunstzwerm maken.

Gebruikersavatar
Mohamed-0183
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 12:13
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Mohamed-0183 » di 22 mei 2018, 19:21

In totaal heb ik er 5 gevonden, waarvan 1 gesloten, 1 belegd en 3 onbelegd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door tomer » wo 23 mei 2018, 00:15

Dan zou ik ze gewoon laten doen en de koningin laten wisselen. De nieuwe koningin zal binnen enkele weken wel aan de leg zijn.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Mr Bij » wo 23 mei 2018, 01:36

Mohamed-0183 schreef:In totaal heb ik er 5 gevonden, waarvan 1 gesloten, 1 belegd en 3 onbelegd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Dat lijkt idd op wisselcellen (moerwissel). Wat misschien ook een extra een indicatie kan geven is kijken hoe
het zit met open broed. Als dat tegen zit in dat geval is dat een extra aanwijzing op een komende moerwissel.

Gebruikersavatar
Mohamed-0183
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 12:13
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Belegde dop of eierlegende werksters?

Bericht door Mohamed-0183 » vr 25 mei 2018, 13:28

Bedankt voor alle reactie's.

Ik heb na ruim een half uur zoeken de moer gevonden, die wilde zich niet graag laten zien.
Ook veel open broed in verschillende stadia, ei, larve en gesloten broed.
Inmiddels zijn er wat meer moercellen opgetrokken. Waaronder sommige belegd en in een papje(koninginnengelei).
Dit allemaal gaf mij het vermoeden dat mijn volk "gewoon" zwermtraag is.
Meteen een kunstzwermpje gemaakt in een 6-ramer en op +- 5km afstand geplaatst.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten