Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 14:21

terrein beherende organisaties en Oostvaardersplassen.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » wo 26 sep 2018, 14:47

Nyckle: "Het Jakobskruiskruid doet het er wel aardig hoorde ik. Maar dat wordt dan ook niet gevreten door de grote grazers."

Dat Jacobskruiskruid groeit daar juist dankzij die grote grazers, Nyckle.
Deze grote grazers houden het landschap open en zorgen hierdoor dat diverse kruidachtige (bloeiende!) planten een kans krijgen.
Zomaar één van de maatregelen van tbo's om meer biodiversiteit te bewerkstelligen :wink:

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 17:36

Keijmel schreef:
Dat Jacobskruiskruid groeit daar juist dankzij die grote grazers, Nyckle.
Deze grote grazers houden het landschap open en zorgen hierdoor dat diverse kruidachtige (bloeiende!) planten een kans krijgen.
Zomaar één van de maatregelen van tbo's om meer biodiversiteit te bewerkstelligen :wink:
Ik hoop toch echt dat je meer verstand hebt van appels en wilde bijen. :lol:

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 26 sep 2018, 18:33

Keijmel heeft gelijk. Alleen in de Oostvaardersplassen is het aantal grazers zo groot dat de diversiteit in de flora daar onder te leiden heeft. Hetzelfde geldt voor de Amsterdamse Waterleidingduinen. Toch is de diversiteit in beide gebieden altijd nog groter dan in landbouwgebieden, de zogenaamde groene woestijn. In de Oostvaardersplassen zullen grazers afgeschoten worden, dat zal de diversiteit in de flora goed doen (en de bijen, zowel hommels als honingbijen, natuurlijk ook). Ik geloof dat het surplus aan damherten in de Waterleidingduinen ook afgeschoten mag worden.

Maar goed, we dwalen een beetje af. Uiteindelijk gaat het om het kweken van begrip bij imkers. Begrip voor het gegeven dat is aangetoond dat grote aantallen honingbijen de plaatselijke wilde bijenfauna dus nadelig kunnen beïnvloeden.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 18:40

imker Marinus schreef:Keijmel heeft gelijk. Alleen in de Oostvaardersplassen is het aantal grazers zo groot dat de diversiteit in de flora daar onder te leiden heeft. Hetzelfde geldt voor de Amsterdamse Waterleidingduinen. Toch is de diversiteit in beide gebieden altijd nog groter dan in landbouwgebieden, de zogenaamde groene woestijn. In de Oostvaardersplassen zullen grazers afgeschoten worden, dat zal de diversiteit in de flora goed doen (en de bijen, zowel hommels als honingbijen, natuurlijk ook). Ik geloof dat het surplus aan damherten in de Waterleidingduinen ook afgeschoten mag worden.

Maar goed, we dwalen een beetje af. Uiteindelijk gaat het om het kweken van begrip bij imkers. Begrip voor het gegeven dat is aangetoond dat grote aantallen honingbijen de plaatselijke wilde bijenfauna dus nadelig kunnen beïnvloeden.
Ik denk, dat je aan persoonsverwisseling doet.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Matthijs » wo 26 sep 2018, 19:41

"Evolutie door natuurlijke selectie is een uiterst effectief mechanisme"

Ehm. Pak de laatste paar 100 jaar evolutie(theorie) erbij. Er sterven alleen maar soorten uit ipv dat er nieuwe bijkomen.

Ik geloof dan ook niet in evolutie, omdat de praktijk anders bewijst.

Varroa is door menselijk handelen geïntroduceerd en zal door menselijk handelen moeten worden bestreden, dan wel resistente bijen worden gekweekt.

En tsja.. hierna komen er waarschijnlijk weer 100 berichten om een gelijk te halen of te bewijzen.
Ieder zijn ding en mening.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 20:11

Evolutie is een theorie.

Voor de hoefdieren gewend zijn aan het eten van Jakobskruiskruid zullen heel veel, een zeer ellendige dood sterven. Maar ze eten dit kruidje niet. Dat hebben ze wel geleerd tijdens hun evolutie. Ze gaan liever van honger sterven dan door dit plantje.
Het lijkt er verdomd veel op dat veel aanhangers van de natuur haar gang laten gaan, dit prachtig vinden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 sep 2018, 21:28

langzamerhand begint deze topic op kroegenpraat te lijken. :whistle:
Zou het niet verstandig zijn om dit onderwerp af te sluiten?
!Hans.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » wo 26 sep 2018, 21:31

Heel goed idee.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » wo 26 sep 2018, 21:52

imker Marinus: "Maar goed, we dwalen een beetje af. Uiteindelijk gaat het om het kweken van begrip bij imkers. Begrip voor het gegeven dat is aangetoond dat grote aantallen honingbijen de plaatselijke wilde bijenfauna dus nadelig kunnen beïnvloeden."

Juist. Dat is precies de reden waarom ik deze discussie begonnen ben.
En door op een fatsoenlijke manier en met wederzijds respect over dit onderwerp te discussiëren komen we hopelijk dichter tot elkaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten