Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
tom245
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 10:33
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door tom245 » zo 30 sep 2018, 10:45

imker Marinus schreef:Dank voor het delen, leuk om eens te horen hoe het er in Engeland aan toe gaat. Daar heb ik nog niet veel over gehoord. Hoe ervaren imkers het registratiesysteem? Klinkt alsof de Engelsen ons een stapje voor zijn.
Ik denk dat de meeste imkers het als nuttig ervaren zonder al te veel weerstand juist doordat het op vrijwillige basis is. Bij mij op de lokale vereniging hebben de meeste imkers die ik ken zich geregistreerd. Maar degene die ik ken zijn natuurlijk de paar actieve leden die naar bijeenkomsten komen, ik heb geen zicht op de minder actieve leden of imkers die geen lid van een lokale afdeling zijn.

In het systeem kan je je gehele inspectiedagboek bijhouden, maar het werkt onhandig en ik denk niet dat veel imkers dat doen. De meeste die ik ken passen dan ook hun gegevens niet aan gedurende het jaar als ze een zwerm vangen of een veger maken. Wat men gewoonlijk doet is in het najaar aanpassen met hoeveel volken je de winter ingaat en in het voorjaar met hoeveel je uitwintert.

We dwalen af van het originele onderwerp, maar misschien is de toekomst van het imkeren en de voor- en nadelen van mogelijke registratiesystemen interessant genoeg om een nieuw draadje over te starten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 sep 2018, 11:23

Keijmel schreef:
Immers: waar honingbijen hulp krijgen van de mens (imkers) staan wilde bijen er alleen voor.

:
Als je mijn bericht goed hebt gelezen staat daar ...Dat wij hier overlast van solitaire bijen ondervinden binnen de bebouwde com .

Mijn vraag is dan ook wie deze geholpen heeft ????? Juist ja ....Niet de mens maar de natuur zelf !!!!

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 30 sep 2018, 11:52

Jaap v.Popering schreef:
Als je mijn bericht goed hebt gelezen staat daar ...Dat wij hier overlast van solitaire bijen ondervinden binnen de bebouwde com .

Mijn vraag is dan ook wie deze geholpen heeft ????? Juist ja ....Niet de mens maar de natuur zelf !!!!
Kan natuurlijk goed Jaap, dat in jouw omgeving (veel dracht door de zaadteelt) er een soort is die overlast geeft. Niet heel Nederland heeft die luxe van een omgeving met zoveel dracht. Daarnaast zijn er ruim 300 verschillende soorten in Nederland. Er zitten ook wat soorten bij waar het niet slecht mee gaat. Lokaal blijkbaar erg goed zelfs. De waarde van anekdotisch bewijs is helaas zeer beperkt. Misschien kun je eens bijhouden welke soorten je allemaal ziet, met datum en locatie. Er is tegenwoordig een leuke app, ObsIdentify. Je maakt een foto van een wilde bij, met je smart phone. De app bepaalt dan welke soort het is. De waarneming met foto kun je doorsturen naar waarneming.nl. Komt jouw lokale bijenfauna goed op de kaart! Is echt leuk, je leert er van, en de apps nemen je werk uit handen dus veel tijd kost het niet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 sep 2018, 12:30

imker Marinus schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Als je mijn bericht goed hebt gelezen staat daar ...Dat wij hier overlast van solitaire bijen ondervinden binnen de bebouwde com .

Mijn vraag is dan ook wie deze geholpen heeft ????? Juist ja ....Niet de mens maar de natuur zelf !!!!
Kan natuurlijk goed Jaap, dat in jouw omgeving (veel dracht door de zaadteelt) er een soort is die overlast geeft.
.
Blijkbaar nog iets te leren over solitaire bijen ...Dat heeft niets met de dracht van buiten de com te maken .
Solitaire bijen leven binnen een zeer klein gebied ,,,,zelfs soms maar in een enkele straat .. ( weet je nog ....een actieradius van enkele honderden meters . )
Ik heb op ons eiland ( zeven kernen ) in meerdere dorpen deze overlast gezien ( Osmia ) ,.En ik ga dit niet per dorp en straat bekend maken .

Verder ga ik niet in op ....opdrachten welke ik voor woningcorporaties uitgevoerd heb .

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 30 sep 2018, 12:47

Jaap v.Popering schreef: Blijkbaar nog iets te leren over solitaire bijen ...Dat heeft niets met de dracht van buiten de com te maken .
Solitaire bijen leven binnen een zeer klein gebied ,,,,zelfs soms maar in een enkele straat .. ( weet je nog ....een actieradius van enkele honderden meters . )
Ik heb op ons eiland ( zeven kernen ) in meerdere dorpen deze overlast gezien ( Osmia ) ,.En ik ga dit niet per dorp en straat bekend maken .

Verder ga ik niet in op ....opdrachten welke ik voor woningcorporaties uitgevoerd heb .
Ah, dat had ik even gemist, dat het binnen de bebouwde kom was. Maar nog steeds geldt dat het niet met alle soorten slecht gaat. Van de 331 soorten waar naar gekeken is, zijn er 181 bedreigd. Die soort die jij hebt gezien daar gaat het blijkbaar goed mee. Misschien was het de rosse metselbij? Osmia bicornis, die is landelijk gezien niet bedreigd. En met soorten waarmee het landelijk gezien slecht gaat, kan het plaatselijk toch nog wel ok zijn.

Je hoeft geen straatnamen op te geven hoor, het gaat gewoon mbv van de coördinaten op je smartphone. Dus je neemt een fotootje van de bij, die stuur je naar waarneming.nl Bij het doorsturen wordt niet alleen de foto van de bij doorgestuurd, maar ook de coördinaten van de plaats waar de foto is genomen. Je hoeft die coördinaten niet in te vullen, gaat automatisch. Je bijdrage wordt enorm gewaardeerd. Er komen steeds meer van dit soort waarnemingen, hoe meer waarnemingen hoe dichter we komen bij het maken van verspreidingstrends (hoe verloopt de verspreiding met de tijd). Met behulp van dit soort waarnemingen kunnen we beter onderbouwen hoe het met de natuur gaat. De app werkt ook voor vlinders, libellen en planten! Echt heel erg leuk en leerzaam, die app. Voor veel mensen komt de natuur daardoor wat dichterbij. Je hebt wel een smartphone nodig.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » zo 30 sep 2018, 16:02

Jaap v.Popering: "Ik heb op ons eiland ( zeven kernen ) in meerdere dorpen deze overlast gezien ( Osmia )"

Er zijn twee Osmia soorten die algemeen voorkomen in Zeeland; de bicornis én de cornuta.
Dat er mensen zijn die vinden dat deze bijen "overlast" veroorzaken vind ik al verbazingwekkend eerlijk gezegd.
Mede ook omdat ze alleen in het voorjaar actief zijn.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 30 sep 2018, 16:11

Keijmel schreef:Jaap v.Popering: "Ik heb op ons eiland ( zeven kernen ) in meerdere dorpen deze overlast gezien ( Osmia )"

Er zijn twee Osmia soorten die algemeen voorkomen in Zeeland; de bicornis én de cornuta.
Dat er mensen zijn die vinden dat deze bijen "overlast" veroorzaken vind ik al verbazingwekkend eerlijk gezegd.
Mede ook omdat ze alleen in het voorjaar actief zijn.
Beide osmia soorten worden niet bedreigd, voor het hele land geldt dus dat het goed met ze gaat. In die zin is het niets bijzonders, die observatie van Jaap. Het roept alleen het verkeerde beeld op, alsof het allemaal wel mee valt, met hoe het met de wilde bijen gaat. Met die twee soorten gaat het goed, maar met de meerderheid gaat het slecht!

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » zo 30 sep 2018, 17:13

Ach, overlast zullen die bijtjes direct niet geven.
Concurrentie met de meer zeldzame solitaire bijen heel misschien wel.

De PVdd deelt nl. bijenhotels uit. En wie maken daar gebruik van? Juist, allemaal goed geraden.
En dan zijn er nog heel veel mensen die bijenhotels in de tuin hebben staan. Incussief ik zei de gek.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » zo 30 sep 2018, 18:18

Het sleutelwoord is overvloed.
De natuur wordt niet beheerst door "natuurlijk evenwicht" maar door overvloed.
Dat elke soort tegenslag met gemak kan worden overwonnen.

Niet beschermen het beetje dat er is, maar zorgen dat er 100X zo veel kan zijn.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 sep 2018, 18:37

imker Marinus schreef: Aan anekdotisch bewijs hebben we niet zoveel.
Veel kenners van de wilde bijenfauna zijn er niet, vandaar.

Er is tegenwoordig een leuke app, ObsIdentify. Je maakt een foto van een wilde bij, met je smart phone. De app bepaalt dan welke soort het is. De waarneming met foto kun je doorsturen naar waarneming.nl. Komt jouw lokale bijenfauna goed op de kaart! Is echt leuk, je leert er van, en de apps nemen je werk uit handen dus veel tijd kost het niet.

Je hoeft die coördinaten niet in te vullen, gaat automatisch. Je bijdrage wordt enorm gewaardeerd. Er komen steeds meer van dit soort waarnemingen, hoe meer waarnemingen hoe dichter we komen bij het maken van verspreidingstrends (hoe verloopt de verspreiding met de tijd). Met behulp van dit soort waarnemingen kunnen we beter onderbouwen hoe het met de natuur gaat. De app werkt ook voor vlinders, libellen en planten!

Beide osmia soorten worden niet bedreigd, voor het hele land geldt dus dat het goed met ze gaat. In die zin is het niets bijzonders, die observatie van Jaap. Het roept alleen het verkeerde beeld op


IMKER Marinus .....denk je nu echt dat ik daar op inga . ......De uitslag ik al bij je bekend .!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten