Het bijenjaar 2018

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Het bijenjaar 2018

Bericht door Fish » do 20 dec 2018, 14:05

Nu het jaar bijna ten einde is, ben ik erg benieuwd naar hoe jullie dit jaar hebben beleefd, en wat de plannen zijn voor volgend jaar. Een kleine terugblik als het ware.

Hebben jullie veel honing geslingerd of vielen de resultaten misschien tegen? Zijn er mensen die hebben geëxperimenteerd, bijvoorbeeld met zelfbedachte materialen of andere kasttypes, en hoe is dit dan bevallen? Zijn er misschien bijenhouders overgestapt naar een ander ras of een andere lijn bijen, en ga je hier mee verder? Mocht er iets zijn misgegaan, wat zijn dan de grootste fouten dit jaar en hoe ga je dit volgend jaar beter doen? Hoe zijn jullie omgegaan met de weersomstandigheden dit jaar? Was 2018 een goed of slecht jaar voor de varroamijt? Enzovoort!

Kortom, hoe was jullie jaar?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Het bijenjaar 2018

Bericht door tomer » vr 21 dec 2018, 00:48

Hier was het alleszins een topjaar! Zeer goede voorjaarsdracht, nog betere acaciadracht (veel en zeer heldere honing), de lindedracht was door de droogte wat minder, maar er was wel mooie donkere bladhoning te oogsten. Ook veel nieuwe volken gemaakt. In vergelijking met vorige jaren duidelijk minder mijten. Misschien ook door het weer maar ik denk eerder omdat ik erop selecteer.
Volgend jaar doe ik exact hetzelfde, maar dan zonder zomerbehandeling, enkel biotechnische bestrijding. Winterbehandeling met oxaalzuur verdampen blijft. Darrenraat snijden ga ik ook niet meer doen, dat is de moeite niet. Misschien doe ik vanaf volgend jaar mee met Arista Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het bijenjaar 2018

Bericht door Teake de Jong » vr 21 dec 2018, 09:00

Mijn jaar was vergelijkbaar met het jaar van Tomer, al heb ik me niet gericht op het maken van nieuwe volken, slechts enkele afleggers.
Veel en hele mooie dikke voorjaarshoning en ook bij mij was de Witte Acacia een prachtig cadeau!
Ook veel donkere Blad/Lindehoning, de heide dracht daar heb ik geen energie in gestoken.
Ik heb nog wel samen met een collega imker enkele volken naar een uitbundig bloeiend Balsemien gebied gebracht (Giethoorn), de opbrengst was jammer genoeg mini-minimaal.
Maar het was wel een mooie ervaring om met vier volken een nachtelijke puntertocht te maken :be9:
Waarschijnlijk waren we door de warme droge zomer te laat met het plaatsen van de kasten.., want ik lees ook berichten dat er flink wat balsemienhoning is gehaald in dat gebied.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Lippe

Re: Het bijenjaar 2018

Bericht door Lippe » vr 21 dec 2018, 13:17

Hier ook een jaar waarover ik niet mag klagen. Ik ben naar het koolzaad geweest en dat was erg goed dit jaar. Helaas niet genoeg HK's op tijd klaar gehad om een 2e te kunnen plaatsen, daarom had ik van de 3 volken die ik er had geplaatst, maar 3 volle HK's met koolzaadhoning kunnen oogsten.
Totaal heb ik van 3 á 4 productievolken dit jaar zo'n 70kg honing kunnen slingeren. Door de hitte heb ik de zomerhoning er al in de eerste week van juli afgehaald. Op 25 potjes cremehoning van het koolzaad na is alles ook al verkocht. Daarnaast 3 P-moeren en een compleet volk verkocht.

Omdat ik mijn voormalige stal pal op het zuiden had staan is er door de extreme hitte een broedstop geweest. Ik vermoed dat de varroa besmetting mee is gevallen, maar dat is maar een gok gezien het feit dat er ook geen voortplanting van de mijt is geweest tijdens de broedstop. Tellen heb ik niet gedaan dit jaar. De winterbehandeling heb ik in het weekend van 8 december uitgevoerd met Hiveclean op 6 tienramers en 1 zesramer. Alle volken zitten op zo'n 5 straatjes. Geen sterfte tot nu toe en het gevaar van de verdwijnziekte is inmiddels geweken. Ik verwacht dus ook geen sterfte dit jaar, maar ik weet dat pas aan de eindstreep de prijzen worden uitgedeeld.

Verder is de q-teelt ook naar verwachting verlopen. Had 6 EWK's naar Vlieland gestuurd voor de 2e ronde en heb er 4 bevrucht teruggekregen. Uiteindelijk heb ik er 3 verkocht en 1 ingewinterd in een zesramer. Deze zit over de hele voorkant van de zesramer en is dus voldoende sterk om het voorjaar te halen. Alleen op letten blijven dat ze voldoende voer houden.

Fouten van mijn kant zijn er ook geweest.
Zo is een P-moer gezwermd, waarvan ik te laks was met controleren in de gedachte dat die toch niet zwermen. Gelukkig heb ik haar met een kluitje bijen in het gras kunnen vinden, omdat ze geknipt was.
Verder nog een mislukte starter gehad, waar ik een enkel broedcelletje in had zitten. Ook mijn schuld dus.
De laatste fout was dat ik na het maken van een kunstzwerm bij een F1 die maar doppen aan bleef zetten bij het doppenbreken een dop gemist heb, zodat ik een F2 heb in plaats van dat de bijen een redcel hadden getrokken op een raampje van een P-moer die ik had ingehangen.
Tot slot kwam ik er 2 weken geleden achter dat mijn kleine bijenboompjes waren gestolen op mijn voormalige stal. Balen dus, maar ze waren ook nog maar een meter hoog. Ik ga weer nieuwe opkweken op mijn nieuwe plek. Daar staan hekken rondom en camerabewaking. Ik verwacht vanaf volgend jaar geen diefstal meer, maar je weet nooit.

Voor aankomend jaar geen uitbreiding van het aantal volken gepland. Heb nog 2 tienramers in de opslag waar ik een volk in kan huisvesten. Ook ben ik zeer benieuwd wat mijn nieuwe plek aan dracht gaat bieden. Daarnaast ook 2 andere plekken gekregen waar ik een volkje mag plaatsen.
Ook ben ik weer van plan om naar Vlieland te gaan dit jaar. Voor het eerst wil ik het gaan proberen met een nicotcasette, zodat ik niet hoef over te larven. Verder geen verbeteringen gepland, behalve mijn nieuwe stal op orde brengen en wat dracht aanplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten