Wat deed je vandaag in 2019.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door mick » do 06 jun 2019, 10:40

Primus schreef:
mick schreef:
tomer schreef:Hey mick, ik ben benieuwd naar het resultaat. Hier is de acacia ook op zijn eind, ik ga binnen enkele dagen slingeren, na wat regenachtige dagen zit er geen verse nectar in de HK's. Ik verwacht niet dat het zoveel en zo helder zal zijn als vorig jaar...
Ik mag in ieder geval niet klagen, 94 kilo van 6 kasten, nog nooit in mijn korte imkerscarriere zo'n goed voorjaar gehad. :dance:


Is dat alleen van de accacia of ook van de lente?
Lentehoning had ik net voor acaciadracht afgehaald.
Bij m'n tweede stand staan superveel acacia's, tussen de 200 en 800 meter van de kasten.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door mick » do 06 jun 2019, 10:41

mick schreef:
Primus schreef:
mick schreef:
Ik mag in ieder geval niet klagen, 94 kilo van 6 kasten, nog nooit in mijn korte imkerscarriere zo'n goed voorjaar gehad. :dance:


Is dat alleen van de accacia of ook van de lente?
Lentehoning had ik net voor acaciadracht afgehaald.
Bij m'n tweede stand staan superveel acacia's, tussen de 200 en 800 meter van de kasten.
Hier en daar hoor ik imkers klagen over het slechte voorjaar, maar ik ga dat dus niet doen. :icon-wink:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door tomer » do 06 jun 2019, 11:32

mick schreef:
tomer schreef:Hey mick, ik ben benieuwd naar het resultaat. Hier is de acacia ook op zijn eind, ik ga binnen enkele dagen slingeren, na wat regenachtige dagen zit er geen verse nectar in de HK's. Ik verwacht niet dat het zoveel en zo helder zal zijn als vorig jaar...
Ik mag in ieder geval niet klagen, 94 kilo van 6 kasten, nog nooit in mijn korte imkerscarriere zo'n goed voorjaar gehad. :dance:
Dat valt dan nog goed mee, maar het zal vorig jaar toch wel beter geweest zijn?

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door mick » do 06 jun 2019, 11:39

tomer schreef: Dat valt dan nog goed mee, maar het zal vorig jaar toch wel beter geweest zijn?
Toch niet neen, nu zijn de volken groter en sterker dan vorig jaar. Veel beter de winter doorgekomen.

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Erna » vr 07 jun 2019, 18:35

Vandaag de acaciahoning geslingerd en gemeten met refractometer. Tot mijn verbazing (de dracht is al verschillende dagen gestopt) bleek de honing zowel in de verzegelde cellen als de onverzegelde toch 21% vochtgehalte te hebben. Ook kon de honing niet uit de ramen geslagen worden, raar hoor. Is deze honing enigzins houdbaar? Zijn hierover nog waarnemingen of kijken jullie daar niet echt naar.
Ik hoor jullie commentaar graag.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door tomer » vr 07 jun 2019, 19:45

Werkt je refractometer correct? Ik zou denken als het er niet uitspat bij het stoten is het goed.
Toen ik de voorjaarshoning heb geslingerd, moest ik nog niet de helft ontzegelen. Ik had waarschijnlijk teveel ruimte (HK's) gegeven, waardoor de honing wel rijp was, maar veel ramen niet verzegeld. Ik heb enkel de ramen geslingerd waar geen nectar uitspatte bij de stootproef. Ik was er toch niet gerust in, dus heb ik het vochtgehalte laten meten met een refractometer. Resultaat: 16,5 tot 17%... :shock:
Ik ga zondag de acacia slingeren, morgen de bijenuitlaten zetten.

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Erna » vr 07 jun 2019, 20:55

[quote="tomer"]Werkt je refractometer correct? Ik zou denken als het er niet uitspat bij het stoten is het goed.


De refractometer is juist en inderdaad ik heb meermaals de test met de stootproef gedaan en geen druppel eruit te krijgen. Wat me bijzonder opviel is wel dat de waarde zowel in de verzegelde als onverzegelde gelijk in % vocht waren.

Lippe

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Lippe » za 08 jun 2019, 09:26

Dat is op zich niet bijzonder Erna, meer gebaseerd op een misvatting. Open honing kan zelfs droger zijn dan verzegelde honing.

Op de basiscursus heb ik geleerd alleen ramen die voor 2/3 of meer verzegld zijn te slingeren, maar als je s’ochtends vroeg de bakken afneemt dan kun je veel meer slingeren dan alleen de verzegelde honing.

Zoals genoemd de stootproef doen en dan slingeren als er niets uitspat.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door m.kolsters. » za 08 jun 2019, 11:49

Laat de bijen de honing eerst naar boven werken, en ga dan aan het slingeren.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » za 08 jun 2019, 12:04

Vorige week heb ik de grootste zwerm in mijn loopbaan als imker geschept . foto 1
1 .jpg
Mijs schepkorf bleek bijna de helft te klein te zijn om deze te kunnen bevatten .foto 2
2 .jpg
Een BK bak gehaald gevuld met HK raampjes en de korf daarop geplaatst .3
3 .jpg
Te zien is dat de schepkorf en de tien raampjes de zwerm kunnen bergen , en ik heb deze samen naar mijn stal vervoerd,
waarna ik een bak BK ramen er op gezet heb en de korf leeggeklopt heb .
Er waren natuurlijk ook nog andere manieren geweest om dit op te lossen , maar ik heb het op deze manier gedaan .
4 .jpg

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten